2018-01-25, 17:50
Medlem
LaZi3b0ys avatar
Tja!

Hade tänka köpa en robot dammsugare inom en snar framtid och behöver komma på en bra lösning för att hjälpa dammsugaren att ta sig över mina dörrtrösklar.

Tröskeln är 4 cm hög på ena sidan och har små 1-1,5 cm höga trappsteg på andra så den sidan behöver jag nog inte röra, utan det är sidan som är 4 cm hög som behöver åtgärdas på något sätt.

Hade helst sett att det fanns en lösning som är permanent/semi-permanent (alltså vill inte behöva lägga fram det varje gång dammsugaren ska köra igång). Jag bor dock i en hyresrätt så för stora ingrepp går inte heller att göra.

Någon som har är i en liknande situation och har kommit fram till nån finurlig lösning på detta problemet?
Citera
2018-01-25, 21:51
Medlem
pollenpers avatar
Jag tar ett rum åt gången och stänger dörren.
Citera
2018-01-25, 23:15
Medlem
LaZi3b0ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag tar ett rum åt gången och stänger dörren.

Tanken är dock att jag bara ska kunna schemalägga att den kör när jag är på jobbet, så hade varit bra om jag kunde dammsuga mer än ett rum om dagen :P
Citera
2018-01-25, 23:19
Medlem
AndersM79s avatar
Det finns tröskellister i plast för rullstolar och dylikt.

Länk

Men det är effektivare att köra ett rum i taget; det blir både renare och mindre risk för mistor.
Citera
2018-01-25, 23:45
Medlem
LaZi3b0ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Det finns tröskellister i plast för rullstolar och dylikt.

Länk

Men det är effektivare att köra ett rum i taget; det blir både renare och mindre risk för mistor.

Ja, jag har sett dom tidigare, men dom är så satans dyra om man ska ha den största storleken och de är som högst 20mm vilket inte räcker. :/

Jag antar att jag är mest inne på något slags lösning med nivålister och/eller trekantslister.
Citera
2018-01-25, 23:50
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaZi3b0y
Ja, jag har sett dom tidigare, men dom är så satans dyra om man ska ha den största storleken och de är som högst 20mm vilket inte räcker. :/

Jag antar att jag är mest inne på något slags lösning med nivålister och/eller trekantslister.

Funderat på koben? :P
3-kantliste kan bli för brant, om underredet tar i golvet eller tröskeln innan hjulen så fastnar den nog.
Citera
2018-01-26, 00:03
Medlem
LaZi3b0ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Funderat på koben? :P
3-kantliste kan bli för brant, om underredet tar i golvet eller tröskeln innan hjulen så fastnar den nog.

Haha, ja, tanken har slagit mig att jag ska ta bort trösklarna och trycka dit något mindre men har aldrig gjort det och det blir fult för då kommer inte dörrkarmen gå hela vägen ner till golvet.

Japp, det tror jag med, därför vänder jag mig hit för att höra om någon annan har hittat någon magisk lösning
Citera
2018-02-04, 22:59
Medlem
LaZi3b0ys avatar
Tänkte jag skulle göra en liten update för de som kanske letar efter någon lösning för liknande problem.
Jag bestämde mig slutligen för att köpa planhyvlade lister, i två olika tjocklekar, så det blev som en liten trappa som dammsugaren kan köra över. Listerna är 15mm och 27mm tjocka.
Fungerar alldeles utmärkt och ser ganska snyggt ut med för själva tröskeln blir mer symmetrisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in