Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-25, 17:24
  #1
Medlem
pantywankers avatar
Jag blir så irriterad på Tails. Varför måste dom göra det sämre för användarna hela tiden? Fram tom 3.1 så fungerade detta kommando.
/.truecrypt-7.1a-setup-x64.
3.2 och nyare är ett helt annat system i hela terminalen och det blir bara ett felmeddelande Veracrypt har aldrig fungerat för mig i Tails. Antingen står det bara och tuggar eller kraschar. Jag vet att tc är utgånget men nu har jag ändå en privat disk som är krypterad med detta och det är väldigt irriterande när programmerarna krånglar till det bara

Edit något annat program som är enkelt att installera inkluderat kommandona hur man installerar det är lika intressant med.
__________________
Senast redigerad av pantywanker 2018-01-25 kl. 17:33.
Citera
2018-01-27, 19:42
  #2
Medlem
pantywankers avatar
Här är en bild på hur terminalen ser ut i 3.1
https://postimg.org/image/q9v8271e3/
Här en från den kryptiska och idiotiska 3.5. Sew skillnaden i kommandona som start på båda dessa.
https://postimg.org/image/abmic5ucb/
Citera
2018-01-28, 10:09
  #3
Moderator
vhes avatar
Truecrypt är väl rätt gammalt? Det är inte så att det helt enkelt kräver versioner av bibliotek som anses utdaterade och inte följer med OS:et längre?
Oavsett så verkar Truecrypt på Tails lite onödigt. Det skeppar väl (som all annan Linux) med LUKS, vilket torde göra Truecrypt onödigt.

Beträffande dina terminal-emulatorer består skillnaden bara i vilket bibliotek du står i. ~ brukar användas som förkortning för användarens hembibliotek. Det är inget "kryptiskt och idiotiskt", det är en konvention som har 40 år på nacken, och står beskriven på sida ett i typ varje shell-tutorial i världen.
__________________
Senast redigerad av vhe 2018-01-28 kl. 10:24.
Citera
2018-01-28, 14:48
  #4
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Truecrypt är väl rätt gammalt? Det är inte så att det helt enkelt kräver versioner av bibliotek som anses utdaterade och inte följer med OS:et längre?
Oavsett så verkar Truecrypt på Tails lite onödigt. Det skeppar väl (som all annan Linux) med LUKS, vilket torde göra Truecrypt onödigt.

Beträffande dina terminal-emulatorer består skillnaden bara i vilket bibliotek du står i. ~ brukar användas som förkortning för användarens hembibliotek. Det är inget "kryptiskt och idiotiskt", det är en konvention som har 40 år på nacken, och står beskriven på sida ett i typ varje shell-tutorial i världen.
Menar du att Luks kan öppna en disk som redan är krypterad med tc? Tails har annars sin egen cryptosetup. Fast det är ett elände som körs från terminalen och inget jag vill hålla på med.
Citera
2018-01-29, 08:10
  #5
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Menar du att Luks kan öppna en disk som redan är krypterad med tc?

Ah, nej, det kanske det inte kan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback