Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-03, 23:53
  #301
Medlem
Hej vad innefattar informationsmötet med Kriminalvården angående fotboja? Är det bara information eller ska det lämnas tester osv på det mötet redan?
Citera
2020-05-07, 16:43
  #302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Fotboja är ett sådant himla konstigt straff.

Vad är poängen lixom? Att man ska bli kontrollerad hela tiden och på så sätt förhoppningsvis styra upp ens liv? Fungerar det?

Jag hade nog sagt: Skit på dig, jag ska fan in i fängelset. Ni ska fan pröjsa för mitt förvar, att jag ska pröjsa för mitt eget straff är ju bara skevt. Lite som att fakturera priset på avrättningskulan till familjen - som man gör i Kina.

3 månader i fängelset hade säkert givit mig rätt mycket mer än att gå runt med en gps-sändare i 3 månader. Någonting som jag egentligen gör varje dag ändå (mobiltelefon).

Intressant tråd dock, skriv gärna mer om hur ofta de kontrollerar etc. Otroligt nyfiken.

Ärligt talat så fan funkar det, är man kriminell och/eller missbrukare så kan ansvaret och strukturen vara en fördel till ett normalt liv. Fan inte alltid lätt annars utan tvång :P
Citera
2020-05-07, 16:46
  #303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungyoungboys
Hej,

Blev dömd för 2 år sedan i ett annat land till 4 månaders fängelse. Efter många om och men har straffet blivit flyttat till Sverige. Straffet blev omvandlat till intensivövervakning så kallad fotboja.

I 3 månader från och med idag ska jag bära den och jag tänkte försöka uppdatera här hur det är och försöka svara på eventuella frågor från andra.

Vet att det finns någon fler tråd men dom är väldigt gamla och mycket verkar inte stämma överens mot för hur jag kommer ha det.


Dag 1.
Klockan 11 ringde min övervakare på tillsammans med en tjej som ska vara kontrollant. Kontrollanten har som uppgift att flera gånger i veckan hälsa på mig och kolla så jag är nykter.

Vi gick igenom lite papper och valde ut en plats åt "boxen" som mäter räckvidd och håller koll så jag inte lämnar huset. Sedan satt vi på fotbojan och jag fick gå runt till varje hörn i huset och vänta på en signal. När det var klart fick jag göra ett utandningsprov och ett urinprov.

Vi gick sedan igenom mitt arbetsschema så tiderna stämde överens med verkligheten. Jag har 15 min restid till och från jobbet, det tar runt 7-8 minuter så jag har några minuters spelrum innan larmet går. Så om jag börjar klockan 07:00 ska jag åka 06:45 hemifrån.

När vi gått igenom allt så lämnade dom hemmet runt 12. Jag gjorde ordning lite lunchlådor och inväntade att klockan skulle bli 13:45 då jag börjar jobba 14:00 denna vecka.

När klockan slår 13:45 går jag ut i bilen och åker mot jobbet. När jag går in i omklädningsrummet ringer telefonen, jag ser att det är från kriminalvården så jag svarar. Han presenterar sig och säger att han ringer ang. min fotboja. Han undrar varför jag avviket från hemmet och jag svarar att jag ska jobba. Han låter lite fundersam och säger att det inte är inlagt något på schemat att jag ska jobba idag. Jag förklarar för honom att jo det ska jag visste och att det vet min kontaktperson om också. Han säger att han ska kontakta honom men att jag kan fortsätta jobba så länge.

Nu sitter jag på toaletten och skriver det här innan jag ska ut och börja jobba. Detta är som sagt helt nytt och färskt än så länge för mig så kommer inte kunna svara på allt men jag kan försöka.

Har du fått många larm?
Skippa de många hembesök för blåstester nu pga corona tider?
Hos mig kom de inte på 3 veckor och alla möten hos frivården blev inställda
Citera
2020-06-14, 20:12
  #304
Medlem
bobafetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaddeFTW
Har du fått många larm?
Skippa de många hembesök för blåstester nu pga corona tider?
Hos mig kom de inte på 3 veckor och alla möten hos frivården blev inställda

Vi är ute och kör blåstester, trots corona.
Citera
2023-11-24, 13:32
  #305
Medlem
[quote=Ljungyoungboys|63025323]

Tjena. De ett tag sen du fick fotboja men har en fråga. Får man träna en sport medans man har det?
Citera
2023-11-25, 04:43
  #306
Medlem
[quote=axel.persson|86500621]
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungyoungboys

Tjena. De ett tag sen du fick fotboja men har en fråga. Får man träna en sport medans man har det?
Du får inte gå hemifrån tilll ett gym. Det är ju ett straff.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback