Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-25, 12:25
  #1
Medlem
Enmansdemos avatar
Jag vill kunna göra anteckningar som har lika glesa radbyten som i "anteckningar"

Jag vill även kunna ändra färg på texten
Dessa knep https://www.youtube.com/watch?v=nXA_W_vCHKc
att ändra skrivbordet verkar dock vara värdelösa för mig, för jag vill enbart markera vissa ord i udda färg, inte skriva allt med en ny färg, för då är inget udda

Sedan finns det nått som heter notepad++ som även det verkar vara helt värdelöst
för att rätt & slät skriva i

Finns det några andra gratisprogram som är notepad i flerfärg, alternativt att man kunde
kustomisera wordpad att se ut som notepads rader och textfärg, ja man kan minska textstorlek för att komprimera raderna, men längden på själva raden är fortfarande otillfredsställande, och en länk måste alltid innebära radbyte
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-01-25 kl. 12:28.
Citera
2018-01-25, 12:37
  #2
Medlem
XaoqcHs avatar
Håll dig till Word, texteditorer som Notepad eller Notepad++ är inget för dig.
Citera
2018-01-25, 13:16
  #3
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Håll dig till Word, texteditorer som Notepad eller Notepad++ är inget för dig.
Du tycker att det avskalade standard-notepad är en text-editor?, en editor tycker jag borde inkludera färg.
Säkerligen kan vi inte ens bli överens om att word är betydligt mer texteditor är notepad
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-01-25 kl. 13:22.
Citera
2018-01-25, 14:15
  #4
Medlem
Notepad är en texteditor på det sätt att den skapar textfiler (.txt).
En txt-fil är bara ren text, det finns alltså ingen information om fontsize eller färg osv.

Vad är du ute efter egentligen? Att man ska kunna ändra färg på ett ord och sen öppna dokumentet på en annan dator och ordet ska då ha samma färg? Isåfall kan du inte spara dokumenten som .txt, är det detta du är ute efter får du använda en ordbehandlare, t.ex. word, open office etc.

Sen har du texteditorer typ notepad++ som du kan konfigurera så att vissa ord blir en annan färg osv. Men det gäller då alltså bara för just den konfigurationen. Notepad++ tittar alltså igenom ditt dokument, hittar ord som ska ha annan färg och skriver ut dem så. Det finns inget i själva dokumentet som säger att vissa ord ska ha annan färg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback