Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-25, 03:34
  #1
Medlem
Iman2014s avatar
Hej!

Jag är intresserad av vissa saker angående jägarexamen. Först rent allmänt är jag intresserad att veta hur många människor som fixar jägarexamen gör det inte för att dem är intresserade av jakt utan endast för att dem gillar att kunna köpa och ha dem vapnen som man får lov att köpa med jägarexamen såsom kulgevär och hagelgevär.

Alltså man vill ha dessa vapnen i sitt hus men på grund av dem korkade vapenlagarna vi har i Sverige måste man fixa jägarexamen för att kunna lagligt ha dessa vapen. Hur många gör detta?

Dessutom undrar jag hur det går till rent ekonomiskt, och hur många försök man har på sig både i teori delen och praktikdelen. Om man misslyckas kan man fortsätta igen hur många gånger som helst? Och hur påverkar det dig ekonomiskt?
2018-01-25, 08:40
  #2
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Hej!

Jag är intresserad av vissa saker angående jägarexamen. Först rent allmänt är jag intresserad att veta hur många människor som fixar jägarexamen gör det inte för att dem är intresserade av jakt utan endast för att dem gillar att kunna köpa och ha dem vapnen som man får lov att köpa med jägarexamen såsom kulgevär och hagelgevär.

Alltså man vill ha dessa vapnen i sitt hus men på grund av dem korkade vapenlagarna vi har i Sverige måste man fixa jägarexamen för att kunna lagligt ha dessa vapen. Hur många gör detta?

Dessutom undrar jag hur det går till rent ekonomiskt, och hur många försök man har på sig både i teori delen och praktikdelen. Om man misslyckas kan man fortsätta igen hur många gånger som helst? Och hur påverkar det dig ekonomiskt?
Det finns nog folk som tar jägarexamen för att få ha vapen hemma, det tror jag. Men jag tror inte många utav dom blir godkända av polisen som vapenägare.

Ekonomisk är upp till dig, från några hundralappar till många tusen och vad jag vet får man försöka hur många gånger man vill.
2018-01-25, 08:53
  #3
Medlem
Fried-frogs avatar
Tror att du får svårt att få svar på hur många det är som genomför jägarexamen för att kunna söka licens på vapen för att dom enbart gillar vapen.

Däremot vet jag att det finns en hel del som tar jägarexamen och gör det för att lära sig mer om djur och jakt och inte skaffar vapen.

Sen undrar jag varför du tycker vapenlagarma är korkade?
__________________
Senast redigerad av Fried-frog 2018-01-25 kl. 08:55. Anledning: Edit text
2018-01-25, 09:56
  #4
Medlem
8xxSeriess avatar
Jag skaffade först jägarexamen för att jag ville kunna ha vapen lagligt, kunna kasta lerduvor hemma etc utan att behöva vara aktiv i någon skytteförening. Köpte först en hagelbrakare och en 22a för lite prickskytte. Sedan blev jag medbjuden på jakt av en kompis, följde med ut ett par gånger och blev mer och mer intresserad. Idag är jakt en del av mitt liv och har idag full garderob+1
2018-01-25, 10:24
  #5
Medlem
GekkoBleus avatar
Min erfarenhet säger mig att det är ganska många som söker sig till utbildningen för att de fascineras av vapen, men det är också flera som faktiskt inspireras och vänder till det bättre att bli bra jägare. När jag tog jägarexamen så var det också några som gick in helhjärtat för det och vände till att bli sportskyttar.

Misslyckas du med själva jägarexamen så finns det tillfällen att göra om det. Testet är medelsvårt, men det är betydligt mer skrämmande före än efteråt, lyssna på läraren och läs och intressera dig för ämnet så går det bra. Uppskjutningen består av säker vapenhantering med avståndsbedömning, skytteprov på hagel, ett grundprov för kulvapen och så det berömda älgprovet som är det svåraste.
2018-01-25, 14:56
  #6
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Det finns nog folk som tar jägarexamen för att få ha vapen hemma, det tror jag. Men jag tror inte många utav dom blir godkända av polisen som vapenägare.

Ekonomisk är upp till dig, från några hundralappar till många tusen och vad jag vet får man försöka hur många gånger man vill.

Men polisen kan inte läsa vad som är i ens hjärna.

Om du har tagit jägarexamen och ansöker om vapenlicens så kan inte polisen veta något om dig såvida dem inte kan läsa dina tankar. Vilket dem såklart inte kan.
2018-01-25, 14:58
  #7
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fried-frog
Tror att du får svårt att få svar på hur många det är som genomför jägarexamen för att kunna söka licens på vapen för att dom enbart gillar vapen.

Däremot vet jag att det finns en hel del som tar jägarexamen och gör det för att lära sig mer om djur och jakt och inte skaffar vapen.

Sen undrar jag varför du tycker vapenlagarma är korkade?

Personer utan kriminell bakgrund, som inte bryter mot några lagar borde har rätt att köpa vapen för att kunna försvara sig. Det borde vara en grundläggande rätt. Istället måste man gå igenom jägarexamen och om man vill köpa pistol måste gå igenom löjliga krav på att vara aktiv medlem i skytteklubbar.

Självförsvar är olagligt med andra ord.
2018-01-25, 14:59
  #8
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Jag skaffade först jägarexamen för att jag ville kunna ha vapen lagligt, kunna kasta lerduvor hemma etc utan att behöva vara aktiv i någon skytteförening. Köpte först en hagelbrakare och en 22a för lite prickskytte. Sedan blev jag medbjuden på jakt av en kompis, följde med ut ett par gånger och blev mer och mer intresserad. Idag är jakt en del av mitt liv och har idag full garderob+1

Jag funderar på det med jägarexamen så man kan fixa vapen för att kunna försvara sig själv.

Hur svårt är det att klara praktikdelen? Enligt din egen erfarenhet? Måste man vara expert för att klara det eller räcker det med grundläggande träning?
2018-01-25, 16:48
  #9
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Men polisen kan inte läsa vad som är i ens hjärna.

Om du har tagit jägarexamen och ansöker om vapenlicens så kan inte polisen veta något om dig såvida dem inte kan läsa dina tankar. Vilket dem såklart inte kan.
Dom flesta som bara vill ha vapen är redan kunder hos polisen på ett eller annat sätt. Det är ett stort steg mellan att vilja ha ett vapen hemma mot att lägga ner arbete på att verkligen skaffa ett.
Normalt folk brukar inte skaffa vapen om dom inte är jägare eller skyttar.
2018-01-25, 18:43
  #10
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Hej!

Jag är intresserad av vissa saker angående jägarexamen. Först rent allmänt är jag intresserad att veta hur många människor som fixar jägarexamen gör det inte för att dem är intresserade av jakt utan endast för att dem gillar att kunna köpa och ha dem vapnen som man får lov att köpa med jägarexamen såsom kulgevär och hagelgevär.

Alltså man vill ha dessa vapnen i sitt hus men på grund av dem korkade vapenlagarna vi har i Sverige måste man fixa jägarexamen för att kunna lagligt ha dessa vapen. Hur många gör detta?

Dessutom undrar jag hur det går till rent ekonomiskt, och hur många försök man har på sig både i teori delen och praktikdelen. Om man misslyckas kan man fortsätta igen hur många gånger som helst? Och hur påverkar det dig ekonomiskt?


Det första kravet är att man är läskunnig: (FB) Den stora tråden om jägarexamen ställ dina frågor här *Klick*/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback