Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-01-30, 20:21
  #37
Medlem
Man får studera medvetande, vad som krävs för att ett medvetande ska uppstå, tror det krävs bland annat naturliga kemikalier och en hjärna.
Citera
2018-01-30, 21:35
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zhelnurgath
Man får studera medvetande, vad som krävs för att ett medvetande ska uppstå, tror det krävs bland annat naturliga kemikalier och en hjärna.
Nej, det krävs bara logiska kretsar.

Vi behöver kunna skapa ett självreflexivt program med en omvärldsmodell där det själv ingår. När modellen beskriver ett program som är medvetet så anser programmet att det är medvetet.

Vi kan inte själva avgöra om det snurrar ett sådant program i vår hjärna eller om det finns något mer. Då finns det förmodligen inte något mer enligt Ockhams rakkniv.

Det är bara att inse att vi är filosofiska zombier. Eftersom vi tror att vi inte är det så lider vi inte av det ändå.
Citera
2018-02-08, 21:24
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Om en maskin har känslor så måste den samspela med mig och kunna uttrycka det.
Ha en slags egen vilja och spontanitet.
Ex: Om jag till exempel åker bil från Stockholm till Gävle och bilen börjar känna sig trött så måste den väl kunna förmedla det till mig.
"Stanna bilen. Jag är trött och har ont i däcken"
Eller att vi blir osams efter vägen, hur man nu blir osams med en maskin, och bilen vägrar åka till Gävle osv...

Nej jag tror inte att maskiner har känslor.

Djur kan heller inte prata och förmedla känslor på samma sätt som människor men de har ändå känslor för det.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback