Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-26, 11:51
  #301
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Jösses. Nyss ångrade jag, helt ärligt, att jag kastade bensin på brasan och så slänger du in en hel dynamitgubbe. Kan du vänligen länka till motiveringen du hänvisar till? Jag minns inget annat än versaler till gemener vilket jag tror ingen här skulle opponera sig emot.
Jag menade alltså på att skillnaden mellan "Musik till trippen" och "Musk att trippa till" var så försumbar att jag inte iddes ändra tillbaka igen. Hade jag hållit med TS om att "Hm, du har rätt - det där var faktiskt inte så lyckat" så hade jag ändrat tillbaka.

Jag skrev att det var ett misstag och då menade jag att det var ett misstag eftersom det inte var min mening att göra något annat ta bort versalerna, resultatet var dock som sagt enligt mig bra nog och i sig inget misstag.

Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att så många läste in så mycket i rubriken till en musiktipsartråd. Framför allt med tanke på att speltipsartråden jag länkade har gått igenom flera revisioner utan att någon har gått bananer.
2018-01-26, 12:14
  #302
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Mod bytte namn på denna tråd:
(FB) Musik till trippen

Tråden är från 2000. Mod väljer att byta rubrik pga

Fine, men mod har inte bytt ut versalerna utan bytt hela namnet på tråden!
Det ursprungliga namnet på tråden var "MUSIK ATT TRIPPA TILL"
Mod byter alltså helt godtyckligt namn på en 18-år gammal tråd!

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Bör denna tråds namn byta tillbaka till det ursprungliga namnet?

Jag tycker det var helt korrekt av BigFatCone att ändra rubriken från versaler till gemener. Däremot så tycker jag, inte minst efter att ha läst denna tråd att det var olyckligt att ändra rubriken. Ingen stor sak, men jag håller med om att det är en skillnad på innebörden, och ska en rubrik ändras så bör det vara motiverat av att det är en förbättring. Exempelvis så anser jag att "Musik passande till psykdeliska och hallucinogena upplevelser" är bättre än "MUSIK ATT TRIPPA TILL". Vilket tråden senare ändrades till, men därefter ändrades ännu en gång till originaltiteln, vilket jag tycker är den bästa lösningen.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Tråden heter nu, i tydlighetens namn, (FB) Musik passande till psykdeliska och hallucinogena upplevelser.
Nej, det är inte ens i närheten av samma rubrik som det var från början men jag har ju följt tråden och det starkaste argument som har presenterats är att folk tydligen kan missta det för musik till roadtrippen. Detta då trots att dom så kallade brödsmulorna, trådens sökväg, syns precis ovanför rubriken, samt att på NÄ, AÄ och NI klart och tydligt står, denna gång under rubriken, i vilket forum man kommer att hamna.

Jag står fast vid att förra ändringen var adekvat men som sagt, det var så pass många som hade svårt att förstå vilken sorts trip det handlade om. Något som inte längre bör vara möjligt ens om man är mindre än medelbegåvad.

Att kalla det här för historierevisionism är samma sorts urtvattnade av ett ords begrepp som har gjort att man är rasist bara för att man kritiserar invandrares negativa beteenden.

Nu vet jag inte ifall du läser mina tankar, men du har efter ditt inlägg ändrat rubriken till den tidigare, men utan versaler.

(FB) Musik att trippa till

Vilket jag uppskattar, då jag precis hade tänkt informera dig om att vi nog bör återgå till originaltiteln. Jag tycker egentligen ditt förslag "Musik passande till psykdeliska och hallucinogena upplevelser" är ännu bättre, men mot bakgrund till diskussionen i den här tråden så tror jag att ett namnbyte är onödigt, och snarare skulle tolkas som någon form av maktdemonstration. Ska man byta namn, så bör det vara för att förbättra något, som när du plockade bort versaler i rubriken.

Nu är frågan redan löst, men eftersom jag i framtiden kan komma att ha åsikter om frågor som denna, så är det bättre att jag redovisar min åsikt även i denna tråd. Inte minst då min åsikt skiljer sig något mot det som skrivits i tråden.

admin
2018-01-26, 12:40
  #303
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag tycker det var helt korrekt av BigFatCone att ändra rubriken från versaler till gemener. Däremot så tycker jag, inte minst efter att ha läst denna tråd att det var olyckligt att ändra rubriken. Ingen stor sak, men jag håller med om att det är en skillnad på innebörden, och ska en rubrik ändras så bör det vara motiverat av att det är en förbättring. Exempelvis så anser jag att "Musik passande till psykdeliska och hallucinogena upplevelser" är bättre än "MUSIK ATT TRIPPA TILL". Vilket tråden senare ändrades till, men därefter ändrades ännu en gång till originaltiteln, vilket jag tycker är den bästa lösningen.

admin
Ja, det var absolut olyckligt att rubriken ändrades, det var som sagt inte meningen men eftersom alla som inte lägger massa värderingar i ordföljden ändå skulle förstå vad det handlar om så ansåg jag det inte nödvändigt att ändra tillbaka. Jag har som sagt gjort grövre rubrikändringar än så.
2018-01-26, 12:57
  #304
Medlem
Unisertits avatar
Bra BFC, inte för att jag någonsin besöker det forat men för att du gjorde fel och trots prestige ändå rättade ditt misstag.
2018-01-26, 13:17
  #305
Medlem
Hur många trådar finns det på Flaskback? Man kan ju tänka sig att admin/mod har annat för sig än att gräva upp urgamla trådar och byta namn på dem. Hur hittade de ens den här?
2018-01-26, 13:23
  #306
Medlem
Hur ofta slutar sådana här diskussioner med att en moderator ger efter och går folket tillmötes? Jävligt strongt att korrigera sin ändring som blev lite mer än det var tänkt, nu blev alla nöjda och det blev även som du hade tänkt dig från början, bort med versalerna.

Cred till dig, BFC.
2018-01-26, 13:24
  #307
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hur många trådar finns det på Flaskback? Man kan ju tänka sig att admin/mod har annat för sig än att gräva upp urgamla trådar och byta namn på dem. Hur hittade de ens den här?
Det är en aktiv tråd så den är i stort sett alltid på förstasidan i delforumet. Att jag inte hade redigerat den tidigare beror mest på att jag inte riktigt hade tänkt på det förrän jag fick en RP på den.

Men ibland så har jag inga bättre för mig än att leta rätt på gamla trådar och fixa till rubriker, sammanfoga dom med andra trådar i samma ämne och annat som hör moderatorskapet till. Vad som inte står i min arbetsbeskrivning är att gamla trådar är K-märkta.
2018-01-26, 14:29
  #308
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Hur ofta slutar sådana här diskussioner med att en moderator ger efter och går folket tillmötes? Jävligt strongt att korrigera sin ändring som blev lite mer än det var tänkt, nu blev alla nöjda och det blev även som du hade tänkt dig från början, bort med versalerna.

Cred till dig, BFC.

Håller med. Heder till BFC. Nu släpper vi detta och går vidare.
2018-01-26, 15:22
  #309
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Men jag har väldigt svårt att förstå att du tycker ändringen var en "förbättring eftersom den (...) undvek ett missförstånd."

Den ursprungliga rubriken löd ju: "Musik att trippa till". Visst är det här rätt entydigt att det handlar om droger?

Rubriken ändrades sedan till: "Musik till trippen". Men här finns det ju utrymme för missförstånd, även om i mitt tycke den risken är tämligen försumbar?
Jag uppfattade att det var tvärtom, och det gör ju att jag i så fall tyckte rubriken var bättre innan. Men det är ju som sagt det principiella jag diskuterade och inte den enskilda tråden. Jag har som sagt inte sådant kunskap om forumet att jag kan avgöra det på den nivån.
2018-01-26, 15:57
  #310
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag tycker det var helt korrekt av BigFatCone att ändra rubriken från versaler till gemener. Däremot så tycker jag, inte minst efter att ha läst denna tråd att det var olyckligt att ändra rubriken. Ingen stor sak, men jag håller med om att det är en skillnad på innebörden, och ska en rubrik ändras så bör det vara motiverat av att det är en förbättring. Exempelvis så anser jag att "Musik passande till psykdeliska och hallucinogena upplevelser" är bättre än "MUSIK ATT TRIPPA TILL". Vilket tråden senare ändrades till, men därefter ändrades ännu en gång till originaltiteln, vilket jag tycker är den bästa lösningen.



Nu vet jag inte ifall du läser mina tankar, men du har efter ditt inlägg ändrat rubriken till den tidigare, men utan versaler.

(FB) Musik att trippa till

Vilket jag uppskattar, då jag precis hade tänkt informera dig om att vi nog bör återgå till originaltiteln. Jag tycker egentligen ditt förslag "Musik passande till psykdeliska och hallucinogena upplevelser" är ännu bättre, men mot bakgrund till diskussionen i den här tråden så tror jag att ett namnbyte är onödigt, och snarare skulle tolkas som någon form av maktdemonstration. Ska man byta namn, så bör det vara för att förbättra något, som när du plockade bort versaler i rubriken.

Nu är frågan redan löst, men eftersom jag i framtiden kan komma att ha åsikter om frågor som denna, så är det bättre att jag redovisar min åsikt även i denna tråd. Inte minst då min åsikt skiljer sig något mot det som skrivits i tråden.

admin

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag ger mig, ni är alldeles för tjatiga och det här är uppenbarligen väldigt viktigt för er. Tyvärr fick jag inte ha enbart versaler i rubriken, jag hade gärna velat ha det - kulturhistoria och så där.

Jag kunde aldrig för mitt liv tänka mig att det var så här viktigt för... så många.. som det visst verkar vara.

(FB) Stora och enda tråden för spelrekommendationer är en tråd som är nästan lika gammal och som har fått sin rubrik justerad två gånger under åren. Utan att jag fick vare sig PM eller en klagotråd.
Det händer kanske inte dagligen men det händer hela tiden att trådar, oavsett ålder, slås ihop, får rubriker ändrade och allt sånt där. Det är precis lika mycket "historierevisionism" som det jag gjorde med musik-tråden.

Till att börja med vill jag ödmjukast tacka mod som i kompromissens namn tillmötesgår den invändning som unisont riktats mot rubrikändringen. Även fast jag kan tycka att stora versaler (^^) i rubriken bättre reflekterar den psychonaut-vibe som råder i det aktuella underforumet. Men jag förstår beslutet!

Sedan vill jag markera att den enade front som mod och admin visar upp i denna tråd är, i mitt tycke, oerhört hedersvärt. Mods och admins diktatoriska beteende är en särpräglad kulturell yttring på Flashback och något som därför bör bevaras. Det visar på tillit i organisationen gentemot varandra och därför får jag mer tillit till organisationen som sådan.

Slutligen så vill jag lyfta fram de meta-diskussioner som tillåts här på forumet. För en plats som Flashback där yttrandefrihet ska råda så bör det vara högt i tak. Detta så att perspektiv och åsikter fritt ska få lyftas i den organiska diskussionen. Det är bra.

Jag bugar och bockar
På återseende
Mvh
f
__________________
Senast redigerad av frasselito 2018-01-26 kl. 15:59.
2018-01-26, 18:22
  #311
Avstängd
Får sälla mig till skaran, bra gjort BFC.
Riktigt bra gjort, man är inte mer än människa och alla gör fel, att rätta till felen gör att man blir en större människa i andras ögon.
2018-01-26, 20:07
  #312
Moderator
najass avatar
När nu alla verkar nöjda så låser vi denna

/mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback