Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-24, 19:43
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Med förbehållen rätt om att min kompis ljög värre än en häst travar...

Min kompis åkte till Makedonien (Skopje) och Ukraina (Kiev) för några år sedan med en kompis.

Hans erfarenhet av resorna var minst sagt häpnadsväckande och man blev ju lite sugen på att själva åka, om det nu stämde det som han påstod,

Hans erfarenheter/berättelser;

På båda ställena gick han, och hans kompis, på olika klubbar och hade med sig 5000 svenska kronor. Han, och hans kompis, beställde in grejer som fasen vilket gjorde att de märktes av lokalbefolkningen.
Killarna smörade som fasen för att bli bjudna av "det rika gänget", och tjejerna raggade på båda, varav det nästan inte gick en enda dag utan att de fick napp med en ny tjej som de drog hem. Självklart var det gold diggers, men vad gör det om man är på semester?

De åt lyxmiddag mer eller mindre varje dag, då en middag för 200 svenska kronor där motsvarade ungefär vad man får här hemma för 1000~ kr.

De bodde även på riktigt, riktigt fint hotell för något riktigt löjligt pris, typ 500 kr natten.

Det låter ju minst sagt lockande, men frågan är hur mycket av detta som är sant?
Man vill ju liksom inte åka dit en helg och hoppas kunna lajva som någon hotshot ett par dagar, men så är det inte alls så och man står där och hade kunnat åka till betydligt trevligare ställen med samma prisnivå.
Citera
2018-01-24, 21:41
  #2
Medlem
Sebzors avatar
Både Skopje och Kiev är riktigt billigt. Men frågan är när din polare reste? Priserna går upp överallt där turismen finns...
Citera
2018-01-24, 21:55
  #3
Medlem
speedygonsalezs avatar
billigare är det, men ett lyxhotell för 500 spänn natten låter lite väl billigt.

maten och spriten är mycket billigare än här, men finns såklart dyr skit överallt.
Citera
2018-01-24, 23:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Både Skopje och Kiev är riktigt billigt. Men frågan är när din polare reste? Priserna går upp överallt där turismen finns...

Fina hotell för 500 spänn/natt hittar man knappast i Östeuropa idag. Däremot kan man hyra apartment i Skopje för mindre än den summan. Generellt sett har Östeuropa låg hotellstandard - smutsigt, lyhört o.s.v.
Restauranger är billigare än i väst, ja. Men jag har ingen förståelse för de, som reser till öst för att "leva som kungar" då priserna har klättrat iväg.
Citera
2018-01-25, 07:13
  #5
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Fina hotell för 500 spänn/natt hittar man knappast i Östeuropa idag. Däremot kan man hyra apartment i Skopje för mindre än den summan. Generellt sett har Östeuropa låg hotellstandard - smutsigt, lyhört o.s.v.
Restauranger är billigare än i väst, ja. Men jag har ingen förståelse för de, som reser till öst för att "leva som kungar" då priserna har klättrat iväg.

Det var dock inte jag som skrev 500kr natten.
Precis som jag skrev så har priserna gått upp överallt där turismen finns. Just Skopje och Kiev som nämnts är dock bland de billigare ställena.

Makedonien är ett av de fattigaste länderna i Europa, och Ukraina har problem med inbördeskrig och med Ryssland
Citera
2018-01-25, 07:29
  #6
Medlem
Jag tror att den tiden är förbi beträffande Kiev! Jag har inte riktigt förstått hur Ukraina fungerar prismässigt! Deras pengar rasar men priserna går upp hela tiden på allt. I centrala Kiev är det inte genombilligt. Du kan äta billigt en lunch 3 rätters för 80 kronor, väljer du bara huvudrätt stannar det vid 30 kronor. Skall du ha med en kvinna hem så måste du ha en lägenhet då de vägrar att följa med till ett hotell. Myten att kvinnorna från öst släpper allt de har när de träffar en man från väst oavsett utseende stämmer inte.

Med en kvinna från Ukraina handlar allt om pengar, de är utstuderat skickliga på att plocka av dig pengar och det fortgår hela tiden. Att vara tillsamans med en ukrainsk kvinna är nästan som att köpa sitt sällskap. Alla är naturligtvis i ne sådana men i princip alla jag har träffat. De lever så som vi gjorde på -60 här. Sex är inga problem efter att ha bjudit på en helkväll men tala aldrig om sex så som vi gör här ta initiativet och gör det bara. Problemet är att de ukrainska kvinnorna vill ha en stark och dominant man och vi västerlänningar uppfattas som veka, många av de ukrainska männen är inte helt genomsnälla mot sina kvinnor.

Tillbaka till topic de flesta kvinnorna i ukraina kan bara ryska, har du träffat någon på nätet så är det inte ovanligt att hon har använt sig av en översättningsapp och när ni träffas så uppstår problem, de är väldigt lättstötta återigen för att vinna fördel! Tex till att få dig att för att förlåta dig så måste du bjuda henne på hennes favoritrestaurang som råkar kosta 600 att gå på dvs en halv månadslön för henne. Tyvärr handlar allt om pengar för dem.
__________________
Senast redigerad av Anywhan 2018-01-25 kl. 07:49. Anledning: Stavfel
Citera
2018-01-25, 07:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedygonsalez
billigare är det, men ett lyxhotell för 500 spänn natten låter lite väl billigt.

maten och spriten är mycket billigare än här, men finns såklart dyr skit överallt.

Lyxhotel i Kiev går på mellan 2000-3000 per natt däremot kan man få ett riktigt bra hotel för 5-800 ett helt ok hotel typ hotel Dnipro landar på 300 (enkelrum) ungefär samma pris på hotel Kozatskiye men håller inte alls samma standard. Beställ hotell på booking.com det blir billigare. Ukrainarna själva hyr lägenhet när de åker bort i de flesta fall. Det finns agenturer för detta. Om någon vill hyra lägenhet så pm:a mig så har jag en engelskspråkig kvinna som hjälper er. Lägenheterna är i de flesta fall med våra mått slitna. Jag kan i ett pm även tala om vart ni skall gå för att träffa kvinnor. Maten och sprit är som du skriver mycket billigare speciellt om du undviker turiststråken.
Citera
2018-01-25, 08:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Fina hotell för 500 spänn/natt hittar man knappast i Östeuropa idag. Däremot kan man hyra apartment i Skopje för mindre än den summan. Generellt sett har Östeuropa låg hotellstandard - smutsigt, lyhört o.s.v.
Restauranger är billigare än i väst, ja. Men jag har ingen förståelse för de, som reser till öst för att "leva som kungar" då priserna har klättrat iväg.

Helt rätt!
Citera
2018-01-25, 08:17
  #9
Medlem
john-silvers avatar
Kan inte svara för Kiev men i Skopje är det så billigt att man skäms, va där förra året, man kan få 3 rätters med en flaska vin och starksprit för runt hundra svenska, hotell finns att hitta för runt 500 kronor natten utan problem, taxi kostar nästan inget (enda landet jag varit i där svarttaxi är billigare än "vanlig")

Ställ gärna fler frågor om staden om det är något du undrar.


PS.Ska åka dit till våren igen
Citera
2018-01-25, 10:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Det var dock inte jag som skrev 500kr natten.
Precis som jag skrev så har priserna gått upp överallt där turismen finns. Just Skopje och Kiev som nämnts är dock bland de billigare ställena.

Makedonien är ett av de fattigaste länderna i Europa, och Ukraina har problem med inbördeskrig och med Ryssland

Nej, jag vet - jag instämde i det du skrev.

Dock vill jag göra tillägget efter att ha kollat Booking.com, att det just nu i alla fall finns enkelrum på fyrstjärniga hotell i Skopje för 26-35€/natt! Detta troligen beroende på att det vintertid knappt kommer några turister dit. Sedan bör man dock hålla i minnet, att "fyrstjärnigt" inte är någon kvalitetsgaranti - standarden är med västmått mätt lägre. Och hotellgästernas recensioner kan ofta vara fejkade.

Jag har dock funderat på att resa till Skopje, men åker helst tåg - och tågförbindelserna är tyvärr usla.
Citera
2018-01-25, 12:12
  #11
Avstängd
Dette Hotel i Kiev kan to personer bo på i den sidste uge i Juni med frukost til en pris af 405svkr/nat eller 2834svkr/uge:

https://www.booking.com/hotel/ua/hot...=total;ucfs=1&
Citera
2018-01-25, 17:15
  #12
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Nej, jag vet - jag instämde i det du skrev.

Dock vill jag göra tillägget efter att ha kollat Booking.com, att det just nu i alla fall finns enkelrum på fyrstjärniga hotell i Skopje för 26-35€/natt! Detta troligen beroende på att det vintertid knappt kommer några turister dit. Sedan bör man dock hålla i minnet, att "fyrstjärnigt" inte är någon kvalitetsgaranti - standarden är med västmått mätt lägre. Och hotellgästernas recensioner kan ofta vara fejkade.

Jag har dock funderat på att resa till Skopje, men åker helst tåg - och tågförbindelserna är tyvärr usla.

Då missförstod jag dig. :-)

Fyra stjärnor i Östeuropa är inte samma som fyra stjärnor i Sverige. Makedonien är inte med i Hotel Stars Union som är de stjärnsystemet vi är vana vid.

Med det sagt så behöver det inte heller vara dåligt såklart.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2911145

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback