Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2012-09-16, 18:38
  #61
Medlem
Tänkte passa på att klargöra för Svenska folket att vadden i Zippos bensintändare är gjord av Rayon och alltså inte ren bomull som många tror. Exakt vilken sorts Rayon det rör sig om vet jag inte, bara att Zippo inte ger dig någon ny vadd om du skulle sabba den du har. Tex genom att hälla i något annat än Zippos egna bränsle eftersom deras livstidsgaranti då upphör att gälla. Men Zippofolket lär knappast märka om du kör din tändare på alkylat bensin, skulle vara om du var dum nog att hälla i cykelolja eller något sådant... Jag vet inte varför de inte kör tändaren full med ren bomull, antar att det är för brandfarligt och att Rayon håller kvar bensinen bättre. Inte heller vet jag vad som händer om man knökar Zippon full med ren bomull...
Citera
2012-09-18, 20:48
  #62
Medlem
submariners avatar
hej,

köper man på eBay är dom helt klart prisvärda, dessutom väldigt charmiga - det enda negativa är väl att man måste fylla på med tändarbensin relativt frekvent...
Citera
2012-09-19, 16:04
  #63
Medlem
Problemet är att man inte får ta med sig tändaren när man flyger. Som handbagage. Eller kanske endast Ryanair som förbjuder det, ingen aning.

Jag var tvungen att gräva ner min i skogen utanför flygplatsen Weeze i Tyskland. Som tur var så fanns den kvar när jag kom tillbaka efter två veckor.
Citera
2012-09-20, 01:30
  #64
Medlem
Köpt flertal original Zippo har endast en kvar nu, men använder den inte tyvärr. I min ungdom var imponatorfaktorn hög när någon frågade efter eld och den kom fram.

Och som i tidigare post någon sa, kunde man lite trix med den.

Men till vardags en billig Bic, på äventyr en stormtändare numera.
Citera
2012-09-21, 01:00
  #65
Medlem
Den här tråden väckte Zippo-suget.. vad jag nu ska med en till, jag snusar. I alla fall, kollade in hemsidan och fann BLU-serien. Gasdrivna Zippotändare, slut med allt bensinslabb. Har någon erfarenhet av dessa tändare?

http://www.zippo.com/lighters.aspx?id=1227
Citera
2012-09-21, 11:30
  #66
Medlem
Jag har erfarenhet av Zippo Blu! Rena skiten. Jag är icke rökare och min gick sönder redan efter ett halvår och då hade jag bara haft den i bokhyllan med ytterst sporadisk användning. Fick skicka tillbaka den till Tyskland (de har en reparations avdelning där) och fick en ny, utan ett ord. Zippo har haft enorma problem med Zippo Blu, och fick lansera en ny insatts för att få bukt med alla problem. Min läckte tex gas helt okontrollerat. Det jag retar mig på är förövrigt: Tung och plastig design, tändaren ger ett vekt intryck, går inte att serva själv, lågan går ej att använda som "nöd ficklampa" lyser inte upp ett skvatt, lågan går ej att reglera, drar mycket gas och det finns inget "hemligt fack" att gömma extra gniststift i. Zippos bensinare är helt överlägsna. Ska du ha en överlevnads tändare så köp en Windmill. IMCO gör bra bensinare också men de rostar löjligt lätt. Köp inte Zippo Blu!
Citera
2012-09-21, 11:56
  #67
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenoCeno
Problemet är att man inte får ta med sig tändaren när man flyger. Som handbagage. Eller kanske endast Ryanair som förbjuder det, ingen aning.

Jag var tvungen att gräva ner min i skogen utanför flygplatsen Weeze i Tyskland. Som tur var så fanns den kvar när jag kom tillbaka efter två veckor.

Hm, jag har aldrig haft problem med det, dock så har jag den aldrig i byxorna när jag flyger.

Det jag gör är att flytta den till jackan (som jag gör med plånbok, cigg osv iaf eftersom det är enklare att ha helt tomma byxfickor när man går igenom säkerhetskontrollen) och de har aldrig påpekat att det ligger en zippo i den scannade jackan.



Jag älskar Zippo, har en som jag haft säkert 5 år nu vid det här laget om inte mer. Gillar smaken på ciggen precis när man tänder.

Dock, har ju Zippo problemet med att bensinen alltid tar slut när man är på jobbet eller liknande och inte har möjlighet att fylla på.
Citera
2017-02-19, 13:13
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Hm, jag har aldrig haft problem med det, dock så har jag den aldrig i byxorna när jag flyger.

Det jag gör är att flytta den till jackan (som jag gör med plånbok, cigg osv iaf eftersom det är enklare att ha helt tomma byxfickor när man går igenom säkerhetskontrollen) och de har aldrig påpekat att det ligger en zippo i den scannade jackan.



Jag älskar Zippo, har en som jag haft säkert 5 år nu vid det här laget om inte mer. Gillar smaken på ciggen precis när man tänder.

Dock, har ju Zippo problemet med att bensinen alltid tar slut när man är på jobbet eller liknande och inte har möjlighet att fylla på.

Ställ en gammal "fiskrom" glasbytta på jobbet med en skvätt bränsle i, skruva av locket, plocka ur tändaren ur skalet, doppa tändaren med botten först och vips så har bränslet kapillerat upp i ullen utan spill. Väldigt bekvämt att ha lite nödbränsle ligga lite var stans.

Tur är att svärmor ofta köper dessa "Abba Caviar Svart" burkar.
Gl Hf
Citera
2017-02-19, 14:00
  #69
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoOlOgiC
Ställ en gammal "fiskrom" glasbytta på jobbet med en skvätt bränsle i, skruva av locket, plocka ur tändaren ur skalet, doppa tändaren med botten först och vips så har bränslet kapillerat upp i ullen utan spill. Väldigt bekvämt att ha lite nödbränsle ligga lite var stans.

Tur är att svärmor ofta köper dessa "Abba Caviar Svart" burkar.
Gl Hf

Lite av en rekordbump, men fan det där är ju ett riktigt bra tips

Tackar för det
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback