Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-24, 12:20
  #1
Medlem
Hej! Jag startade en liknande tråd i april förra året där jag efterfrågade tips/råd till min B-uppsats som handlade om att undersöka följderna på nykterhetsförbunden i samband med Systembolagets(Alkoholmonopolets) införande 1955 i XXX kommun.

Se här: (FB) Tips/Råd till min B-uppsats? Systembolaget och Nykterhetsförbund

Jag fick då många goda råd och förslag från er alla här på flashback.

Jag önskar höra era åsikter igen, denna gång gällande att välja ämne till min C-uppsats (35 sidor).

Jag hoppas kunna titta på massutbildningen och demokratiseringsprocessen under perioden 1885-1915(eller större avstånd inom tidperiodiseringen om så krävs) i en svensk kommun. Jag vill kunna visa på hur det var "före", och sedan "efter" så att säga. Alternativt från säg 1900-1962 för att följa demokratiseringsutvecklingen endast.

Jag hoppas hitta källmaterial som kan ge en inblick i xxx kommuns demokratiseringsprocess inom kommunens skolväsende, som även kännetecknar samhället i stort under 1900-talet.

Jag hoppas genom en granskning av xxx kommuns skolväsende se prov på hur kommunerna införde förändringar mot mer demokratiska former på begäran/order från högre instanser i Stockholm (Riksdagen/SOU:utredningar mm) eller om förändringar skedde på eget initiativ(egna utredningar?) med mera.

Även hoppas jag se om demokratiska reformer innanför skolans väggar skedde samtidigt mellan folkskolorna och kanske även titta på om läroverken tog del av förändringen på samma sätt mm. Skillnader/likheter ungefär.

(hmm, kom att fundera nu på om man kan säga att läroverken ingick i massutbildningen av befolkningen någon gång i historien innan 1962? Då medelklassen fick större tillträde, inte bara överklassen kanske? Ett utläsbart demokratiseringssteg därför måhända?)

Frågan är dock från vilka arkiv denna information kan utvinnas. =/ SOU-utredningar och riksdagsbeslut och lagförslag/ändringar är enkelt att hitta fram. Jag är mer osäker på var jag kan hitta aktuell information om kommunernas ställningstagande till dessa, alternativt skolors egna sparade material där man kan utläsa policy-förändringar särskilda nyckelår möjligen.

Vad tror ni? Har mitt valda ämne potential? Fördelar? Nackdelar? Förslag på ändringar? Alla tips/råd är välkomna.
Citera
2018-02-01, 16:11
  #2
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tror du kan hitta en hel del i existerande forskning, så jag hade börjat där. Varning dock för att detta är ett ideologiskt minfält. Jag skulle akta mig för ord som demokratisering eftersom de är extremt vänsterpolitiserade i skoldiskursen. Det bästa är kanske att använda det men problematisera begreppet ordentligt, alltså på minst ett par sidor.

Försök undvika verk av pedagoger och välj riktiga historiker istället, om möjligt. Det har forskats jättemycket om skolan så borde vara lätt att hitta material.
Citera
2018-02-10, 17:07
  #3
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Jag är lite osäker på vad du menar med "demokratiseringsprocess inom skolväsendet". När min farmor gifte sig med farfar 1917 måste hon sluta som småskollärarinna, eftersom "fröknar" som benämningen antyder inte fick vara gifta. Jag vet inte när denna princip upphörde men den har ju relevans.
Fast du kanske mer tänker på elevernas förhållanden? Hur möjligheterna var att läsa vidare och sådant, eller vilken påverkan de själva kunde ha på undervisningen?
Alla kommuner (även landskommunerna) hade väl skolnämnder? Där kan du nog gräva i riktigt källmaterial. Gå till stads- eller kommunarkivet i den kommun du vill undersöka, de har i regel arkiv från alla gamla landskommuner i sina samlingar eller så kan de hänvisa dig vidare.
Men visst, att kolla upp vad som redan finns i forskningsväg är väl en bra början, oavsett vad du har tänkt dig för sakfrågor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback