Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-01-31, 22:06
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lozmuppiz8787
Du har helt rätt där! Skulle kunna sparas mycket på det viset.

Men det som slängs mest är bananer har jag märkt. Vad gör man med det liksom?? Har dåligt med idéer där.

Massor! Smoothies, bananpannkakor, bananglass, bananbröd, bananmilkshakes, banankaka, fattiga riddare, bananmuffins etc. Banan kan också ersätta ägg i bakning. Beroende på vad bananerna ska användas till kan man frysa in dem på olika sätt, exempelvis hela, i bitar eller puré.
Citera
2018-02-01, 20:39
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Massor! Smoothies, bananpannkakor, bananglass, bananbröd, bananmilkshakes, banankaka, fattiga riddare, bananmuffins etc. Banan kan också ersätta ägg i bakning. Beroende på vad bananerna ska användas till kan man frysa in dem på olika sätt, exempelvis hela, i bitar eller puré.


Tack för tipsen!
Ska nog ge mig på och göra en banankaka i helgen bara för det
Citera
2018-02-16, 13:30
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Men sen grönsaksrester, benrester eller vad det nu må vara, räknas detta in som matsopor?
För det blir en del under året innan man ens börjat.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Som någon var inne på; ska skal också räknas in i "mat som slängs bort"? -Vissa äter ju oskalad potatis och oskalade morötter menar jag.. Jag skalar alltid.


Bra fråga, jag vet inte exakt hur de har räknat. Det ska vara en undersökning från nåt svenskt universitet men jag har inte läst den. Jag förutsätter att de menar ätlig mat som slängs. Renset ska ju självklart slängas oavsett.


Ni som skriver att ni aldrig slänger nåt, hur gör ni med rester av t.ex. creme fraiche och gräddfil? Det brukar bli stående en halv bytta som inte gått åt, vet aldrig vad jag ska göra med det.
Citera
2018-02-16, 17:13
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Bra fråga, jag vet inte exakt hur de har räknat. Det ska vara en undersökning från nåt svenskt universitet men jag har inte läst den. Jag förutsätter att de menar ätlig mat som slängs. Renset ska ju självklart slängas oavsett.


Ni som skriver att ni aldrig slänger nåt, hur gör ni med rester av t.ex. creme fraiche och gräddfil? Det brukar bli stående en halv bytta som inte gått åt, vet aldrig vad jag ska göra med det.

Det är väl bara att hälla ned i en gryta, omelett eller göra en kall sås på etc? Hållbarheten på dessa är ju bra mycket längre än bäst före.
Citera
2018-02-16, 17:22
  #53
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Jag kastar mycket lite mat. Detta beror helt enkelt på att bäst-före-kulturen är överdriven i Sverige. Bäst-före ska fungera som en påminnelse, inte som en oförsonlig herre. Om mjölken går ut den 15e februari så kan man räkna med att den är funktionell ytterligare 3-4-5 dagar under förutsättning att den hållits kyld och att man inte druckit ur kartongen och därigenom spottat snus eller saliv i den.

Det är samma sak med i princip allting. Ägg håller i månader efter utgångsdatum och samma gäller kött. Faktum är att jag ofta passar på att köpa stora mängder bra kött när typ Willys slumpar ut lager som går ut samma dag som jag handlar det. Lövbiff, entrecote, fransyska och grejer går ibland att få för 39kr/kg eftersom det går ut samma dag. Det är perfekt för att frysa in och passar en sådan som mig som på grund av mina livsval kanske inte kan betala 250 spänn kilot för en oxfilé eller vad det nu kan vara.

Hade människor intresserat sig för sin mat istället för att bara konsumera och kassera så hade många tjänat bra med pengar på att kunna göra pålästa val istället för att kasta lönen rakt ner i sopkorgen.
Citera
2018-02-16, 17:23
  #54
Medlem
junkbords avatar
Knappt något.
Handlar mat strikt efter en veckomatlista.
Vilket gör att matinköpen planeras noggrant och i sin tur leder till att endast det som behövs och används inhandlas.
Citera
2018-02-16, 17:27
  #55
Medlem
hippilis avatar
Blir det ätbart över får katterna det och dom verkar ju gilla i stort sett allt
Citera
2018-02-16, 20:05
  #56
Medlem
Slänger tyvärr en del men absolut inte 30%. Äter då och då sånt där datumet gått ut. Åt pasta häromdagen där datumet var 2015. Helt ok. Ost, ägg, oöppnade mejeriprodukter, pasta, ris mm är helt ok långt efter datumet gått ut. Bröd tar jag oftast ut efterhand jag vill ha det. Såna matvaror som fåglarna äter slänger jag ut i trädgården. Men kokt potatis, morötter, bananer t ex vill dom inte ha så det går till kommunens kompost. Köper ofta hem tre bananer eftersom tre dagar är max vad gröna bananer kan ligga innan dom är övermogna. Avskyr övermogna bananer så glömmer jag äta någon dag hamnar den i påsen till kompost. Har en ovana att köp hem för många apelsiner och kiwi och såna hamnar ibland i kompostpåsen.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback