• 1
  • 2
2018-01-24, 11:53
Medlem
Intellectuss avatar
Wish fenomenet. När appen blev poulär för den stora massan i Sverige via sin enkelhet och alla människor med ett klick kunde beställa billiga varor från Kina. Innan så kändes det lite krångligare för folk att göra detta. Men sen tog det fart.

Blev detta för många en temporär klasshöjning. Där folk kunde konsumera så mycket mer saker för så mycket mindre pengar. Lika med en omvänd löneökning. Som nu skall stoppas av våra politiker via nya avgifter.

Så hur kändes det att kunna konsumera som en person med högre lön i något år? Innan eliten bestämde sig för att det var nog. Man har säkert en ny motion på gång i detta nu som kommer höja politikernas löner med lika mycket som vanligt folk sparade på att handla billigare.

Tur våra ledare inte påverkas. Men hur känner ni. Var det trevligt att kunna köpa saker billigt och kunna känna sig rikare än vad man var. Utan att behöva belåna sig så hårt till systemet. Det var kul så länge det varade?
Citera
2018-01-24, 11:58
Medlem
Pennansades avatar
Vi subventionerar paket ifrån Kina, varför? Ta bort skiten. Avreglera allt.
Citera
2018-01-24, 12:40
Medlem
Intellectuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pennansade
Vi subventionerar paket ifrån Kina, varför? Ta bort skiten. Avreglera allt.
Handlar väl mer om att allt som gynnar gemene man skall stoppas förbjudas i Sverige. Sålänge det inte är destruktivt för befolkningen, då går de att upprätthålla dåliga system.
Citera
2018-01-24, 13:04
Medlem
Drinkycrows avatar
Genom Wish köps väl mest skräp? Prisvärda bostäder hade höjt levnadsstandarden, Wish? Not so much.
Citera
2018-01-24, 13:14
Medlem
Nja, avgifterna riktar sig inte mot att behålla klassskillnader och är inte instiftade av politiker på det sättet. Det handlade om att postnord bröt mot svenska tullregler när de inte tog avgift för momsen (vilket ledde till att staten förlorade miljardbelopp i skatt).

Avgiften är en straffavgift för köparen för att denne inte deklarerar sin moms, det tar nämligen tid för postnord att kolla upp vad moms etc ska ligga på. Dhl och andra fraktbolag har länge haft liknande avgifter för varor som inte moms betalats på.

Den konsumtionen som wish medfört är väldigt skadligt så om detta avskräcker folk från att handla billiga varor med dålig kvalité och negativ inverkan på hållbarheten i världen så känner jag att all is good.
Citera
2018-01-24, 13:19
Medlem
Intellectuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise94
Nja, avgifterna riktar sig inte mot att behålla klassskillnader och är inte instiftade av politiker på det sättet. Det handlade om att postnord bröt mot svenska tullregler när de inte tog avgift för momsen (vilket ledde till att staten förlorade miljardbelopp i skatt).

Avgiften är en straffavgift för köparen för att denne inte deklarerar sin moms, det tar nämligen tid för postnord att kolla upp vad moms etc ska ligga på. Dhl och andra fraktbolag har länge haft liknande avgifter för varor som inte moms betalats på.

Den konsumtionen som wish medfört är väldigt skadligt så om detta avskräcker folk från att handla billiga varor med dålig kvalité och negativ inverkan på hållbarheten i världen så känner jag att all is good.
Kommer Sveriges 10 miljoner invånare alltså rädda världen igen? Som med allt annat. Invandringen, miljön, Den rätta åskådningen PK-ismen. Nej att straffa svenskarna är vad det handlar om.
Citera
2018-01-24, 13:23
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Genom Wish köps väl mest skräp? Prisvärda bostäder hade höjt levnadsstandarden, Wish? Not so much.
Jag har köpt en hel del prylar som varit av hög kvalitet.
Citera
2018-01-24, 13:25
Medlem
Intellectuss avatar
Citat:
Inget jag köpt från wish har vart rent skräp, utan tvärtom över förväntan men då lägger jag ner tid för att hitta bra produkter också. Så i praktiken har jag sparat en massa pengar på att beställa där. Vilket har gjort att jag haft en löneökning under den här perioden då jag kunnat konsumera som om jag haft en högre lön.
Senast redigerad av Intellectus 2018-01-24 kl. 13:33.
Citera
2018-01-24, 17:08
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise94

Så då skall man tvinga folk att minsann bara köpa utav Staten godkända saker - och betala massor för det? Istället för att själva välja om man vill köpa billiga saker som kanske är av lägre kvalitet - för en bråkdel av priset?

Antar att du titulerar dig som en tvättäkta bolsjevik när du pratar med folk till vardags också?
Citera
2018-02-09, 05:47
Medlem
Intellectuss avatar
Citat:
Levnadsstandard är väl egentligen bara ett mått på nöjdheten oss tillfrågade? I detta opinionsundersökande land. Så då höjs väl levnadsstandarden om du har råd att vara nöjd längre för mindre arbete (Pengar) (Lån) (SLAV)
Citera
2019-04-28, 13:01
Medlem
Köpte saker på aliexpress tidigare men har backat från det p.g.a. post avgiften.
Men nu behöver jag ett nytt skal till mobiltelefonen och i sverige kostar det 149kr + 29kr frakt och på wish kan man få dom för ca 30-40kr inkl frakt.

Till det kommer det faktum att tidigare när jag köpt skal till telefoner så har 25% av skalen från kina varit dåliga medans 80% från sverige varit dåliga och 50% har fått kaserats efter någon månad.
Igentligen är jag ganska förvånad över att produkter inköpta i sverige håller såpass mycket sämre kvalitet än kinesiskt dito höll.

Enligt vad jag har läst så skall wish ta hand om postens avgift numera, men den stora frågan är ifall detta verligen funkar.. Det är viss skillnad på 40kr eller 40+75kr.
Rent praktiskt är det väll så att om det fungerar kommer jag köpa 3st skal på en gång ifall något av dom skulle vara dåligt.

Det jag verkligen inte vill göra är att stödja dom svenska handlarna som måste ha en marginal på en god bit över 100kr per skal
Citera
2019-04-28, 13:03
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectus
Wish fenomenet. När appen blev poulär för den stora massan i Sverige via sin enkelhet och alla människor med ett klick kunde beställa billiga varor från Kina. Innan så kändes det lite krångligare för folk att göra detta. Men sen tog det fart.

Blev detta för många en temporär klasshöjning. Där folk kunde konsumera så mycket mer saker för så mycket mindre pengar. Lika med en omvänd löneökning. Som nu skall stoppas av våra politiker via nya avgifter.

Så hur kändes det att kunna konsumera som en person med högre lön i något år? Innan eliten bestämde sig för att det var nog. Man har säkert en ny motion på gång i detta nu som kommer höja politikernas löner med lika mycket som vanligt folk sparade på att handla billigare.

Tur våra ledare inte påverkas. Men hur känner ni. Var det trevligt att kunna köpa saker billigt och kunna känna sig rikare än vad man var. Utan att behöva belåna sig så hårt till systemet. Det var kul så länge det varade?

Stoppas av politiker med nya avgifter? Vad menar du? Moms har alltid funnits.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in