Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-24, 10:32
  #1
Medlem
Artygs avatar
Jag kommer från en M-styrd kommun med förhållandevis låga skatter, och har flyttat till Göteborg som har förhållandevis höga skatter. Just nu bor jag i andrahand och har därför bibehållt min folkbokföring hos mina föräldrar. Är dock i tankegångar kring att köpa en bostadsrätt och funderar på ifall jag behöver folkbokföra mig i Göteborg.

  • Måste jag folkbokföra mig i Göteborg ifall jag köper en bostadsrätt?
  • Vad är nackdelen med att inte vara folkbokförd i Göteborg?
  • Övriga tankar?

Är det värt ca 700-1000kr/månaden att fortsätta att vara folkbokförd hos mina föräldrar? Jag får oftast 1-2 brev i månaden dit, men oftast inget viktigt.
Citera
2018-01-24, 10:41
  #2
Medlem
Du är skyldig enligt folkbokföringslagen att vara skriven där du har din huvudsakliga dygnsvila. Det torde vara Göteborg i ditt fall.

Sen finns det undantagsfall där man inte behöver skriva sig på den adressen, men i ditt fall verkar undantagsfallen inte vara tillämpliga.
Citera
2018-01-24, 10:45
  #3
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du är skyldig enligt folkbokföringslagen att vara skriven där du har din huvudsakliga dygnsvila. Det torde vara Göteborg i ditt fall.

Sen finns det undantagsfall där man inte behöver skriva sig på den adressen, men i ditt fall verkar undantagsfallen inte vara tillämpliga.

Vem kommer på att jag inte är folkbokförd i rätt stad då? Jag förstår att lagen säger så, men hur stor betydelse har det i praktien?
Citera
2018-01-24, 11:01
  #4
Medlem
Du kan vara skriven var som helst, ingen som kommer upptäcka det. Och ifall någon gör det, så spelar det ingen roll. Det är inget brott.

Däremot kan det bli problem ifall du vill köpa en bostadsrätt, då det verkar som 99% av alla föreningar kräver att den som äger lägenheten också bor (folkbokförd) där.

Sedan vet jag inte, men kan tänka mig att det kan bli problem ifall du måste besöka t ex arbetsförmedlingen, försäkringskassan eller vad det nu kan vara. Vild gissning att de vill att man besvärar sitt lokala kontor.
Citera
2018-01-24, 11:08
  #5
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truchanov
Du kan vara skriven var som helst, ingen som kommer upptäcka det. Och ifall någon gör det, så spelar det ingen roll. Det är inget brott.

Däremot kan det bli problem ifall du vill köpa en bostadsrätt, då det verkar som 99% av alla föreningar kräver att den som äger lägenheten också bor (folkbokförd) där.

Sedan vet jag inte, men kan tänka mig att det kan bli problem ifall du måste besöka t ex arbetsförmedlingen, försäkringskassan eller vad det nu kan vara. Vild gissning att de vill att man besvärar sitt lokala kontor.

Jag kommer att bo i lägenheten. I värsta fall kan ha det så tills de märker att jag inte är folkbokförd där och då säger jag bara att jag glömt att ändra adressen? Inget mer med det.

Sen är det väl lite långsökt att en brf skulle kolla ens folkbokföringsadress när man verkligen BOR i lägenheten?
Citera
2018-01-28, 22:26
  #6
Medlem
Ett problem med fel folkbokföringsadrss kan ju vara att om du söker vård så hänvisas du eventuellt till din hemregion, enligt var du är folkbokförd.
Citera
2018-01-29, 12:19
  #7
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truchanov
Sedan vet jag inte, men kan tänka mig att det kan bli problem ifall du måste besöka t ex arbetsförmedlingen, försäkringskassan eller vad det nu kan vara. Vild gissning att de vill att man besvärar sitt lokala kontor.
Nej AF bryr sig inte om vilket kontor du är "inskriven" på troligtvis är det en fördel att vara inskriven på ett kontor i närheten inte där man är "folkbokförd" i ditt fall
Citera
2018-01-29, 12:29
  #8
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ett problem med fel folkbokföringsadrss kan ju vara att om du söker vård så hänvisas du eventuellt till din hemregion, enligt var du är folkbokförd.

Stämmer detta? Kan vårdcentralen neka en vård för att man inte är inskriven där?
Citera
2018-01-29, 13:32
  #9
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ett problem med fel folkbokföringsadrss kan ju vara att om du söker vård så hänvisas du eventuellt till din hemregion, enligt var du är folkbokförd.

Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Stämmer detta? Kan vårdcentralen neka en vård för att man inte är inskriven där?
Här kan du läsa om vården. Akutvård får du alltid oavsett var i Sverige du är folkbokförd.

https://www.1177.se/Skane/Tema/Patie...ardmottagning/

http://www.vgregion.se/
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-01-29 kl. 13:40.
Citera
2018-01-31, 12:55
  #10
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Jag kommer att bo i lägenheten. I värsta fall kan ha det så tills de märker att jag inte är folkbokförd där och då säger jag bara att jag glömt att ändra adressen? Inget mer med det.

Sen är det väl lite långsökt att en brf skulle kolla ens folkbokföringsadress när man verkligen BOR i lägenheten?
Nja, om det är något en BRF vet så är det ju var du är folkbokförd. T ex om du gör en pantförskrivning så har du ju din folkbokförda adress där. Om den då är på en adress som inte ingår i föreningens fastighet så blir det ju lite uppenbart ganska omgående.
Citera
2018-01-31, 20:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Jag kommer från en M-styrd kommun med förhållandevis låga skatter, och har flyttat till Göteborg som har förhållandevis höga skatter. Just nu bor jag i andrahand och har därför bibehållt min folkbokföring hos mina föräldrar. Är dock i tankegångar kring att köpa en bostadsrätt och funderar på ifall jag behöver folkbokföra mig i Göteborg.

  • Måste jag folkbokföra mig i Göteborg ifall jag köper en bostadsrätt?
  • Vad är nackdelen med att inte vara folkbokförd i Göteborg?
  • Övriga tankar?

Är det värt ca 700-1000kr/månaden att fortsätta att vara folkbokförd hos mina föräldrar? Jag får oftast 1-2 brev i månaden dit, men oftast inget viktigt.

Spontant svar är väl att det största problemet det kan innebära är väl smällen för självkänslan att som vuxen inte klara sig utan föräldrarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback