Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-24, 09:06
  #1
Medlem
g-in-a-gis avatar
Hej!

Försöker hjälpa min flickvän att köpa sig en ny dator men är inte längre uppdaterad på vad som är bra grejer och så.
Jag har alltid köpt på Komplett men tycker priserna är bra mycket högre för en ihopbygg nu än vad det var för bara några år sen. Jag har alltid sagt att man får mer för pengarna med PC än Mac men nu är jag inte lika säker.
Att bygga ihop den själva har vi aldrig gjort, så att få den redan färdig och med allt installerat och testat är mycket värt. Vi försöker hålla ner budgeten men vill även ha en dator man kan uppdatera med tiden genom att byta ut komponenter allt eftersom ny teknik blir billigare och bättre. Eller är det onödigt att tänka så?
Hon spelar inte spel men vill kunna hålla på med lite tyngre program utan problem, typ filmredigering i Premiere och ha mycket igång samtidigt utan att det går långsamt.

Tacksam för alla tips och förslag!
Citera
2018-01-24, 12:57
  #2
Medlem
Vilken budget pratar vi om?

Jag skulle rekommendera att du bygger en dator, men tanke på att du även vill byta ut komponenter i framtiden. Det är faktiskt väldigt enkelt, min kusin på 10 år lyckades att bygga en dator utan problem, så du borde klara det bra. Sök på youtube så finns det tusentals steg-för-steg guider. Visst, det tar ett par timmar men du får bättre komponenter för samma kostnad.
Citera
2018-01-24, 15:14
  #3
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas888
Vilken budget pratar vi om?

Jag skulle rekommendera att du bygger en dator, men tanke på att du även vill byta ut komponenter i framtiden. Det är faktiskt väldigt enkelt, min kusin på 10 år lyckades att bygga en dator utan problem, så du borde klara det bra. Sök på youtube så finns det tusentals steg-för-steg guider. Visst, det tar ett par timmar men du får bättre komponenter för samma kostnad.
Runt 6-7 tusen har vi nog insett att man får betala för datorn. Sen behöver hon ju en skärm till också men det får vi ta sen.

Logitech MK120
Combo Fractal Design Core 2500 Midi Tower
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
Intel Core i3-7100 Kaby Lake Processor
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 8GB
ASUS Prime B250M-Plus BULK, Socket-1151
Corsair ForceSeries LE200 240GB 2.5" SSD
Seagate Barracuda 1TB 3.5" HDD
Microsoft Office 365 Personal
Windows 10 Home OA

Den här datorn får man från Komplett.se färdigbygg och allt installerat men går däremot på 8100 vilket jag tycker känns lite dyrt för en dator som inte är för gaming utan bara plugg och surf typ?
Citera
2018-01-24, 17:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Runt 6-7 tusen har vi nog insett att man får betala för datorn. Sen behöver hon ju en skärm till också men det får vi ta sen.

Logitech MK120
Combo Fractal Design Core 2500 Midi Tower
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
Intel Core i3-7100 Kaby Lake Processor
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 8GB
ASUS Prime B250M-Plus BULK, Socket-1151
Corsair ForceSeries LE200 240GB 2.5" SSD
Seagate Barracuda 1TB 3.5" HDD
Microsoft Office 365 Personal
Windows 10 Home OA

Den här datorn får man från Komplett.se färdigbygg och allt installerat men går däremot på 8100 vilket jag tycker känns lite dyrt för en dator som inte är för gaming utan bara plugg och surf typ?

Helt ok med tanke på att Office 365 och Windows 10 följer med i priset.
Är det ett GTX1050 2gb grafikkort som är inkluderat i datorn?

Jag skulle personligen konfiguera om datorn lite. Ta bort SSD disken och 1TB hårddisken.
Välj istället en M.2 disk som primär lagringsenhet t.ex. Samsung PM961 SSD 120 GB. (Kan vara värt att lägga några extra hundralappar för att få 250 gb).
Nackdelen är givetvis att du får betydligt mindre lagringsutrymme än tidigare men skillnanden i hastighet är extremet stor. Annars kan du bara välja bort 1 TB hårddisken och spara 700-800 kr.
Då kommer du nästan ner till din budget. Sedan är det bara att hålla utkik på rean för en 1TB hårddisk (om du behöver mer utrymme i framtiden).
Citera
2018-01-24, 20:50
  #5
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas888
Helt ok med tanke på att Office 365 och Windows 10 följer med i priset.
Är det ett GTX1050 2gb grafikkort som är inkluderat i datorn?

Jag skulle personligen konfiguera om datorn lite. Ta bort SSD disken och 1TB hårddisken.
Välj istället en M.2 disk som primär lagringsenhet t.ex. Samsung PM961 SSD 120 GB. (Kan vara värt att lägga några extra hundralappar för att få 250 gb).
Nackdelen är givetvis att du får betydligt mindre lagringsutrymme än tidigare men skillnanden i hastighet är extremet stor. Annars kan du bara välja bort 1 TB hårddisken och spara 700-800 kr.
Då kommer du nästan ner till din budget. Sedan är det bara att hålla utkik på rean för en 1TB hårddisk (om du behöver mer utrymme i framtiden).
Det är sant det du säger om att man kan vänta med lagringsdisken, och vänta på rea. Däremot hade jag inte hört talas om M.2 disk förut men verkar onekligen vara väldigt mycket snabbare!

Nej det är inte något grafikkort i den datorn, behövs det om man inte ska spela spel utan bara ha datorn till plugg och kanske lite bild/filmredigering?
Citera
2018-01-24, 21:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Det är sant det du säger om att man kan vänta med lagringsdisken, och vänta på rea. Däremot hade jag inte hört talas om M.2 disk förut men verkar onekligen vara väldigt mycket snabbare!

Nej det är inte något grafikkort i den datorn, behövs det om man inte ska spela spel utan bara ha datorn till plugg och kanske lite bild/filmredigering?

I februari släpper AMD sina stationära APU'er vilket kanske vore något för er. Det kommer 2 versioner, R5 2400g som är 4kärnor 8trådar med 11cu vega grafik för $169. Sedan R3 2200g som är 4/4 med 8cu vega grafik för $99.

En APU är en cpu med inbyggt grafikkort, det är betydligt kraftigare än intels IGPU. Köper du en apu föreslår jag att du köper hög klockat ram minne då den inbyggda grafiken lätt blir strypt av ramhastigheten, ram brukar du få klocka upp till specification själv men det bör inte vara några problem.

Tyngre program vill ha fler kärnor/trådar men med eran budget är det svårt att få in en cpu med mer än 4/8(i3'an du valt är 2/4), med ett grafikkort blir det väldigt svårt. Även om ett grafikkort vore bra för premiere så kanske det går att utnyttja inbyggda grafiken i en apu, jag är osäker hur det fungerar.
Citera
2018-01-25, 11:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Det är sant det du säger om att man kan vänta med lagringsdisken, och vänta på rea. Däremot hade jag inte hört talas om M.2 disk förut men verkar onekligen vara väldigt mycket snabbare!

Nej det är inte något grafikkort i den datorn, behövs det om man inte ska spela spel utan bara ha datorn till plugg och kanske lite bild/filmredigering?

Absolut ska du ha ett grafikkort i datorn. Många tyngre applikationer som du nämnt använder sig av GPU:n för att underlätta för CPU:n och göra operationerna snabbare.

Jag skulle ha köpt följande: Komplett Gamer - Pascal Essential
Kostar: 6999 kr.

Sedan skulle jag ha konfigurerat om datorn som vi pratade om med en SSD eller M.2 disk.
Kom ihåg att windows 10 + Photoshop + Premiere etc kommer att ta upp större delar av en 120 GB hårddisk. Kan därför vara smart att gå ner i hastighet och köpa en SSD istället för M.2 och ta 256 GB. Smaksak!

Vill du göra datorn ännu mer "framtidssäker" eller planerar att redigera filmer i större volym skulle jag även uppgradera processern till i5 (ca 1000 kr extra).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback