Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-23, 21:53
  #1
Medlem
Hej tänkte köpa min allra första systemkamera och tänkte köpa en kompakt kamera mest för storlekens skull, kameran kommer mest att användas för att ta bilder vilket jag på senare år har blivit mera intresserad av, laddar mycket av mina bilder upp på Instagram men efter jag bytte nyligen mobil så till en som jag inte är nöjd med kameran så har jag börjat fundera på att köpa en riktigt kamera mest för att komma upp i kvalitet på bilderna.

Har kollat runt på lite kameror och har mest fastnat för en sony a6000 men är lite sugen på den nyare a6300 mest för om man skulle kanske i framtiden börja vlogga eller spela in kanske filmer i 4k + för att den har så man koppla in extra mikrofon ifall det skulle behövas men själv så tycker jag priset ligger lite för högt på 6300 min budget är max 500-600€.

Kameran kommer mest faktiskt användas för att ta bilder men möjligtvis kanske filma i framtiden men som det ser ut nu så kommer jag inte att filma mycket, något som gärna skulle vilja ha är en flip skärm så man kunde se sig själv vilket a6000/6300 saknar dock men något som är stort + på a6000/6300 är att man kan föra över bilderna direkt till mobilen vilket är något jag vill ha.

Några tips? Eller finns det något annan kamera i samma prisklass med samma grejer som jag söker?

- Prisgräns 600€.
- En kompakt kamera.
- Möjlighet att föra över bilder direkt till mobilen.
- Utbytbar objektiv.
- 4k behövs inte men skulle va ett +.
- Möjlighet att koppla in extern mikrofon.
- Skärm som man flippa så man ser sig själv just om man ska börja vlogga.

Tips på kameror tack!
Citera
2018-01-23, 22:01
  #2
Medlem
Jag gillar m43.

Olympus PL8 riktar sig främst till bloggare; https://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PL8vit1442

Bra pris just nu på Panasonic GX800: https://www.cyberphoto.se/info.php?a...=GX80svart1232
Citera
2018-01-28, 20:32
  #3
Medlem
Har tänkt över detta senaste dagarna och hört med bekanta som håller på med fotografering och jag var väldigt inne på att skaffa en sony a6000 men jag kollade lite snabbt på om man nu ville skaffa mera objektiv i framtiden så fanns det inte så många nya objektiv att välja mellan samt så var objektiven väldigt dyra tyckte jag, därför så har jag börjat kollat på lite andra kameror med andra objektivfattningar och har nu fastnat lite för kameror med micro 4/3 objektivfattningar mest för att det finns mera objektiv att välja mellan samt att dessa är mera pris vänliga.

Jag har nu hitta två kameror som jag är mera intresserad av med just denna objektivfattning vilket är PANASONIC LUMIX GX80 och Olympus OM-D E-M10 sedan är frågan vilken man ska välja? jag har nu börjat tänka över vad jag ska använda kameran till och det kommer nog mest va bilder.

Finns det kameror med andra objektivfattningar också som inte har allt för dyra objektiv?

Eller har ni tips på andra kameror?
Citera
2018-04-03, 08:44
  #4
Medlem
jeffkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubben85
Hej tänkte köpa min allra första systemkamera och tänkte köpa en kompakt kamera mest för storlekens skull, kameran kommer mest att användas för att ta bilder vilket jag på senare år har blivit mera intresserad av, laddar mycket av mina bilder upp på Instagram men efter jag bytte nyligen mobil så till en som jag inte är nöjd med kameran så har jag börjat fundera på att köpa en riktigt kamera mest för att komma upp i kvalitet på bilderna.

Har kollat runt på lite kameror och har mest fastnat för en sony a6000 men är lite sugen på den nyare a6300 mest för om man skulle kanske i framtiden börja vlogga eller spela in kanske filmer i 4k + för att den har så man koppla in extra mikrofon ifall det skulle behövas men själv så tycker jag priset ligger lite för högt på 6300 min budget är max 500-600€.

Kameran kommer mest faktiskt användas för att ta bilder men möjligtvis kanske filma i framtiden men som det ser ut nu så kommer jag inte att filma mycket, något som gärna skulle vilja ha är en flip skärm så man kunde se sig själv vilket a6000/6300 saknar dock men något som är stort + på a6000/6300 är att man kan föra över bilderna direkt till mobilen vilket är något jag vill ha.

Några tips? Eller finns det något annan kamera i samma prisklass med samma grejer som jag söker?

- Prisgräns 600€.
- En kompakt kamera.
- Möjlighet att föra över bilder direkt till mobilen.
- Utbytbar objektiv.
- 4k behövs inte men skulle va ett +.
- Möjlighet att koppla in extern mikrofon.
- Skärm som man flippa så man ser sig själv just om man ska börja vlogga.

Tips på kameror tack!

Du kan ju para ihop din mobil genom appen och mounta mobilen. Tycker personligen det är en bättre lösning då man får en ordentlig skärm som man ser på från längre håll vad som syns. Skärmarna på kamerorna är enbart till att kolla skärpan på bilderna - efter att ha förstorat upp bilden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback