Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-23, 19:44
  #1
Medlem
Läste lite igenom terrorism tråden om attacken i stockholm.

Allt verkade ok, tills jag senare kom djupare i tråden och att ämnet bytes från attacken över till 11 åringen, där folk börjar prata om hur hennes skador var, hur hennes kropp såg ut, det var hon som låg på korsningen osv osv. Det finns ca 10-20 eller mer sidor om 11 åringen.

Jag vet inte varför ni moderator ens godkände sådan diskussion i tråden då det får mamman till 11 åringen att bli upprörd och att hon fattar heller inte varför ni ens låter sådant sak diskuteras. När nån dör på detta sätt tycker jag det räcker med att nyheterna informerar att 11 åringen omkom i attacken. Det är allt inget mer detaljer behövs. Sen tycker jag folk ska istället tycka synd om flickan och dom andra för dom blev offer, men istället går det massa prata om mer och mer djupare och djupare detaljer om flickan's död och det är oförskämt att hålla på så och att sådant inte kunde upptäckta det från början :/

Tycker ni som mods/admins ska ha mer ögat på vad som läggs in på visa trådar, vore bra om ni hade manuel validering altså att vid varje post som görs så måste ni läsa igenom och sedan godkänna om den följer efter titel och vad huvud inläggaren skrev. Annars ska det nekas direkt. Men då menar jag vid sådana tilfällen där inlägget blir populärt som denna.
__________________
Senast redigerad av JakeSully500 2018-01-23 kl. 19:47.
Citera
2018-01-23, 19:48
  #2
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Flashback är Flashback
Citera
2018-01-23, 19:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finsk-fylla
Flashback är Flashback

Det spelar ingen roll vad flashback är flashback, dom bör tänka på vad som skrivs. för rätt så en dag kan flera anmäla flashback för att dom har information som inte ska lämnas ut osv.

Det andra kan också bli att personen har en advokat också, så då blir det inget kul.
Citera
2018-01-23, 19:51
  #4
Medlem
Det värsta var väl att jag vill mig minnas att någon kontaktade mamman med bilden. Riktigt lågt. Om jag minns rätt och det stämmer.

Men vi kan självfallet inte förbjuda diskussion om personers skador, deras potentiella identitet eller liknande.

Offret blev efterlyst av mamman. Folk här såg att efterlysningen passade in på offret. Här bör man väl snarare kontakta polis än att skicka bilden till mamman.


Om vi tänker oss följande scenario:
En person är försvunnen och eftersöks, du känner till beskrivningen.

En dag så stöter du av en slump på bild där en person som passar mycket väl in i beskrivningen. Anser du att det borde vara förbjudet att nämna detta, att du får en känsla av att det kan vara den försvunna personen? Inser du inte vilken vikt den informationen har för utredningen?
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-01-23 kl. 19:54.
Citera
2018-01-23, 19:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Det värsta var väl att jag vill mig minnas att någon kontaktade mamman med bilden. Riktigt lågt. Om jag minns rätt och det stämmer.

Men vi kan självfallet inte förbjuda diskussion om personers skador, deras potentiella identitet eller liknande.

Offret blev efterlyst av mamman. Folk här såg att efterlysningen passade in på offret. Här bör man väl snarare kontakta polis än att skicka bilden till mamman.

hon blev efterlyst efter mammans beviljanden det är helt anna sak. Sen så delade personer som inte hade tillstånd att dela vidare. Utan mammans tillstånd heller.

så det var också lågt att folk började dela med sig fotot.

Men nu pratar jag om diskussionen i terror attackens tråd, där alla grävdes in djupare och djupare i hennes död.
__________________
Senast redigerad av JakeSully500 2018-01-23 kl. 19:57.
Citera
2018-01-23, 19:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JakeSully500
hon blev efterlyst efter mammans beviljanden det är helt anna sak. Sen så delade personer som inte hade tillstånd att dela vidare. Utan mammans tillstånd heller.

så det var också lågt att folk började dela med sig fotot.
Jag klagade inte på att offret blev efterlyst. Jag klagar på att jag tror att någon skickade bilden till mamman.

Att bilden tilläts dyka upp här var dock helt moraliskt rätt.


Självfallet bör även vanliga medborgare få hjälpa till att utreda brott och allvarliga händelser. Vad du förespråkar är att det bör bli förbjudet på Flashback att ge tips som kan bidra till avgörande information för utredning av allvarliga händelser.


Missa inte min edit i det tidigare inlägget:
Citat:
Om vi tänker oss följande scenario:
En person är försvunnen och eftersöks, du känner till beskrivningen.

En dag så stöter du av en slump på bild där en person som passar mycket väl in i beskrivningen. Anser du att det borde vara förbjudet att nämna detta, att du får en känsla av att det kan vara den försvunna personen? Inser du inte vilken vikt den informationen har för utredningen?
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-01-23 kl. 19:59.
Citera
2018-01-23, 19:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Jag klagade inte på att offret blev efterlyst. Jag klagar på att jag tror att någon skickade bilden till mamman.

Att bilden tilläts dyka upp här var dock helt rätt.


Självfallet bör även vanliga medborgare få hjälpa till att utreda brott.

om du menar hemska bilden det är fel, den bilden var inte 11 åringen, så det är falsk och ryktning.

Men att man diskuterar hur hon dog, vad för skador osv är skamlöst att göra i terrorism / terror attack tråden. Den tråden hade egentligen mer att göra att man ska prata vad hände och vilka som omkom men inte hur och vad för skador dom fick osv osv. Då blev det massa off-topic som moderators/admins inte ens tog bort.
Citera
2018-01-23, 20:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JakeSully500
Men att man diskuterar hur hon dog, vad för skador osv är skamlöst att göra i terrorism / terror attack tråden. Den tråden hade egentligen mer att göra att man ska prata vad hände och vilka som omkom men inte hur och vad för skador dom fick osv osv. Då blev det massa off-topic som moderators/admins inte ens tog bort.
Det är jättebra att sådant inte tas bort.

Även jobbig information kan vara viktig och vara till hjälp.

Anser du att det bör vara förbjudet att diskutera hur någon annan dog också? Kennedy? Kim Jong-nam? Kim Wall?
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-01-23 kl. 20:03.
Citera
2018-01-23, 20:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Det är jättebra att sådant inte tas bort.

nej det är inte alls jättebra, du verkar vara skamlöst du också isåfall. väldig lågt av dig kan jag säga. Vad tycker du då om du hade ett barn som dör på samma sätt. Skulle du tycker det var jättbra att alla här började diskutera om ditt barns död och gå djupare i detaljer?

Min gissning är att du skulle bli förbannad och klaga lika mycket om saken.
Citera
2018-01-23, 20:02
  #10
Medlem
okok1s avatar
Om det stör dig så mycket läs inte då. Ingen tvingar dig att läsa.
Citera
2018-01-23, 20:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om det stör dig så mycket läs inte då. Ingen tvingar dig att läsa.

Ska du säga, sådan ska inte ens godkännas.

Mamman kan när som helst hyra advokat om hon vill och stämma flashback för detta.

Men om moderators/admins väljer ta bort det så kommer detta inte hända.

Jag komer att gå igenom allt och anmäla alla svar, då får vi se vad som händer.
Citera
2018-01-23, 20:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JakeSully500
nej det är inte alls jättebra, du verkar vara skamlöst du också isåfall. väldig lågt av dig kan jag säga. Vad tycker du då om du hade ett barn som dör på samma sätt. Skulle du tycker det var jättbra att alla här började diskutera om ditt barns död och gå djupare i detaljer?

Min gissning är att du skulle bli förbannad och klaga lika mycket om saken.
Jo, det är jättebra att det är tillåtet.

Jag hade nog tyckt att det var jättejobbigt att läsa eftersom jag själv kanske inte vill tänka på det. Jag hade inte velat delta i de diskussionerna. Men det är inte fel att det är tillåtet. Det är jättebra att det är tillåtet.


Vill du svara på detta?
Om vi tänker oss följande scenario:
En person är försvunnen och eftersöks, du känner till beskrivningen.

En dag så stöter du av en slump på bild där en person som passar mycket väl in i beskrivningen. Anser du att det borde vara förbjudet att nämna detta, att du får en känsla av att det kan vara den försvunna personen? Inser du inte vilken vikt den informationen har för utredningen?




Och detta:
Anser du att det bör vara förbjudet att diskutera hur någon annan dog också? Kennedy? Kim Jong-nam? Kim Wall?


Jag har själv diskuterat dödsfall hos mina nära och kära med andra nära och kära. Vad vi tror kan ha hänt, hur det gick till, varför det hände. Är det fel av oss?
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-01-23 kl. 20:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback