Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-23, 19:21
  #1
Medlem
Hej, har en stationär dator som har kanske 5 år på nacken. Den står på för det mesta då tjejen pluggar programmering. Men nu har den börjat bete sig konstigt.

Om jag börjar köra spel på den så verkar den bli varm någonstans ganska snabbt och startar om helt plötsligt. Ibland slutar även kommunikationen fungera mellan mus/tangentbord och dator även om batterierna i dessa är nya och funkar bra på laptopen.

Jag gissar att något eller fler saker på datorn börjar bli utslitet. Tror ni det kan räcka med att köpa ett uppgraderingspaket typ detta: https://www.komplett.se/product/9641...-core-i3-8100#

Jag vill bara hålla den i bra fungerande skick kanske de kommande två åren tills tjejen pluggat klart och köper en ordentlig laptop. Datorn kommer endast användas till div. programmeringsuppgifter och webutveckling.

MVH
Citera
2018-01-23, 22:11
  #2
Medlem
kl4sseKocks avatar
Skulle istället installera om den och rensa den på ev damm och skit till att börja att med, innan du köper nytt.
Citera
2018-01-24, 00:17
  #3
Medlem
Jag har dammsugit så gott jag kommer åt i alla skrymslen men den verkar inte svara lika väl på det längre. Skulle man kunna konstatera att det är en specifik komponent som behöver bytas istället för tre stycken som kittet innehåller? Isåfall kommer jag ju undan billigare. Vad är det som slits mest på en dator som står igång nästan dygnet runt utan att den belastas i nån högre grad?
Citera
2018-01-24, 03:07
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Kolla temperatur med t.ex HWmonitor.
Kolla loggarna med WhoCrashed.
Kolla drivrutiner med Driver Booster.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback