Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-25, 13:27
  #13
Medlem
Vänta nu lite.... du började tråden med "segelbåt" men nu pratar du om "motorbåt". Jag vill bara påpeka att dessa två saker är helt väsensskilda! Motorbåtar behöver en konstant tillförsel av någon typ av bränsle för att komma någon vart, medan segelbåtar nöjer sig med vind (under förutsättning att personerna ombord på båten kan ta vara på vinden...).

Motorbåtar på långfärd är en dyr historia, och det spelar ingen större roll vad båten faktiskt drar: det är alltid dyrare än segelbåt. Man kan iofs till viss del styra över bränslekostnaden genom att inte gasa för mycket, men det finns en minsta bränsleåtgång som du inte kommer undan.

Och eftersom du pratar som solpaneler kan jag gissa att du funderar på en eldriven motorbåt. Låt mig då bara säga att det är i stort sett omöjligt att ha tillräckligt många solpaneler på en båt för att driva denna framåt, i annat än minsta möjliga fart utan att tappa styrförmågan. Jag har en liten solcell till min båt, den är cirka 60*80 cm, och levererar som bäst 2,5 A. Men observera att detta är under absolut idealiska förhållanden! Om du inte lyckas hålla panelen vinkelrät mot solen så sjunker strömmen. Om det är mulet så sjunker strömmen. Om det är gryning/skymning så sjunker strömmen. Och är det natt så blir strömmen noll.

För att leka lite med siffror: anta att du lyckas hålla min solpanel vinkelrät mot solen hela tiden, och solen gassar från en molnfri himmel 12 timmar om dagen. Dessa förutsättningar är helt orealistiska, men de ger en liten indikation om hur det kan bli. Nåväl, med helt idealiska förhållanden får du 12*2,5 = 30 Ah per dygn. Du laddar alltså dina batterier med 30 amperetimmar varje dygn.

Min utombordare (som orkar driva båten i fem knop) är på fyra hästkrafter. Detta motsvarar marginellt under 3000 W. Med 12 volt skulle en lika stark elutombordare dra ~250 ampere! Det du laddat hela dagen skulle alltså vara borta på under åtta minuter!

Låt oss anta att du istället för att ha ynka en solpanel lyckas ha tio stycken under helt idealiska förhållanden. Och nu bortser jag från att ditt däck skulle inte vara annat än solpaneler... Låt oss dessutom anta att du minskar farten till ynka en knop (strax under 2 km/h). Din elmotor drar då bara en femtedel så mycket el som den gör vid fem knop.

Då skulle dina solpaneler under ett dygn leverera nog med el för att köra 8*10*5= 400 minuter =6 timmar och 60 minuter. På denna tid skulle du komma bara lite mer än 12 kilometer.

Helt ärligt, om du verkligen funderar på att driva din båt med solpaneler, så kan du lika gärna skita i båten helt och hållet och bara promenera istället, du kommer att komma fram snabbare och det kostar långt mindre.

----------

Vad gäller djupgående så är det (om vi nu pratar om segelbåtar) inte helt klart vilket som är bäst. Med litet djupgående så kommer man in mer eller mindre överallt. Men du kommer också att vara känsligare för vinden: båten lutar mer vid samma vind som en likadan båt med mer djupgående. Dessutom är det så att kölen har också till uppgift att se till att båten inte driver (för mycket) i sidled, och då är en djup köl bättre än en grund köl. Ovanpå det så går båtar saktare desto mer våt yta de har: då blir det bättre med en grund köl. Men den effektivaste kölformen vi har hittat är djup och smal, ungefär som ett svärd som sticker ner. Men en sådan kölform är oerhört känslig för grundstötningar. Det är nästan så att om du går på grund med en sådan köl är det garanterat att båten sjunker...

Så vrida och vända på det hur man vill så är kölformar en kompromiss mellan ett antal olika saker, och man måste bestämma sig för vad man prioriterar.
__________________
Senast redigerad av xpqr12345 2018-01-25 kl. 13:29.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback