Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-23, 17:07
  #1
Avstängd
Har tankar på att köpa en mindre segelbåt för att till sensommaren ta mig ner mot medelhavet. Hade nog tänkt gå genom europa och inte segla hela vägen längs kusten.

Tänkte mig nån billigare segelbåt i 7 meterklassen. Finns ganska många fina kring 20 k.

Dock undrar jag vad man bör ha för motor. En diesel lär väl va att föredra med tanke på att båten är rätt tung och inte behöver gå alltför snabbt. En cruisingfart på ca 10-15km/h skulle räcka. Bränsleförbrukning är viktigt men har ingen aning alls vad en båt i denna storlek kan tänkas dra.

typ nåt sånt här https://www.blocket.se/alvsborg/Jasm...2.htm?ca=2&w=3
Citera
2018-01-23, 17:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
Har tankar på att köpa en mindre segelbåt för att till sensommaren ta mig ner mot medelhavet. Hade nog tänkt gå genom europa och inte segla hela vägen längs kusten.

Tänkte mig nån billigare segelbåt i 7 meterklassen. Finns ganska många fina kring 20 k.

Dock undrar jag vad man bör ha för motor. En diesel lär väl va att föredra med tanke på att båten är rätt tung och inte behöver gå alltför snabbt. En cruisingfart på ca 10-15km/h skulle räcka. Bränsleförbrukning är viktigt men har ingen aning alls vad en båt i denna storlek kan tänkas dra.

typ nåt sånt här https://www.blocket.se/alvsborg/Jasm...2.htm?ca=2&w=3


Om båten har en liten diesel på ca 10hk så skulle jag tro att den drar ca 1-1.5 liter per timma om du kör i
5-6 knop.
LM
Citera
2018-01-23, 17:46
  #3
Medlem
potassios avatar
Skulle rekomendera dig att kolla på Albin Vega, en båt på 27fot (8,25m) som vid flera tilfällen har visat sig vara en mycket kompetent och säker havsseglare. finns bra grupper på facebook där man får god hjälp också Dom senare versionerna kom med Volvo MD6 dieselmotorer som är driftsäkra och använder ytterst lite diesel.
Citera
2018-01-23, 17:48
  #4
Medlem
För småbåtar har du två grundläggande val för motorer: antingen utombordare eller inombordare. Båda valen påverkar vad du kan välja i bränsleväg.

För riktigt små båtar finns inte utrymmet för en inombordare, och då måste man välja en utombordare. Men för lite större båtar kan man välja inombordare. Och då har man i stort sett bara ett bränsleval: diesel. Och anledningen är enkel: diesel brinner långt mindre än bensin, och på en båt prioriterar man säkerhet över annat. Det finns en del båtar med elinombordare, men de är så få att jag struntar i dem.

Vad gäller bränsleförbrukningen så beror den på många faktorer: skrovform och -längd samt hastighet lär väl vara de som väger tyngst. Skrovformen kan man inte göra något åt när man väl köpt en båt, men hastigheten kan man påverka. Om du experimenterar lite kommer du att upptäcka att båtar har en viss fart vid vilken de drar minst bränsle, och i högre farter ökar bränsleförbrukningen. Och inte nog med det: ju högre fart du har, desto snabbare ökar bränsleförbrukningen. Till slut når du en "gräns" där det kan kosta 100% mer bränsleförbrukning att öka farten med ynka 5%. Denna fart får anses vara skrovets maximala fart.

Men det är inte enkelt att veta hur mycket bränsle en båt drar. Jag har hört av ett antal motorbåtsägare att deras båtar drar över en liter per sjömil (omräknat till biltermer så är det fem liter på tio kilometer...). Min egen båt, en segelbåt på 6,1 meter och med en utombordare på 4 hästkrafter drar runt 0,3 liter per sjömil. Å andra sidan så går min båt mycket långsammare.

Ett tips för att få lite mer fakta är att du tar dig till närmaste småbåtshamn, och visar lite intresse för båtarna där. Försök prata med båtägarna, och förklara att du funderar på att köpa båt för en långsegling, och fråga specifikt om bränsleförbrukningen.

--------------

Vad gäller Medelhavet så undrar jag hur du har tänkt ta dig dit. Det finns tre sätt, som ställer olika krav på dig.

Det enklaste sättet är att lasta båten på en lastbil och få den nerkörd till Medelhavet. Det kräver "bara" att du har ett välfyllt bankkonto.

Nästa sätt att ta sig till Medelhavet är att segla förbi Frankrike, runda Spanien/Portugal och segla förbi Gibraltar. Det kräver en del tid och kräver att du kan segla båten under alla de väder som kan tänkas förekomma (Biscayabukten, som du måste passera, är ökänd för sina stormar). Du måste dessutom kunna navigera båten, och veta exakt vilka väjningsregler som gäller, eftersom du måste passera förbi Europas mest trafikerade hamn: Rotterdam.

Det tredje alternativet är att du tar kanalvägen till Medelhavet. Det finns då några alternativ, men alla kräver de någon utbildning: Tyskland och Frankrike kräver (så vitt jag vet) att du har något som på svenska kallas "Kanalintyget". Har du inte detta lär de inte släppa in dig i kanalerna.
Citera
2018-01-23, 19:30
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Motorn i annonsen till den båten skulle jag uppskatta drar 1 liter i timmen. Då kanske du kan köra i 4 -5 knop i snitt. När du kanske håller 50% gas. Gasar du mera tror jag du ökar förbrukning och ej hastigheten. Jag skulle definitivt råda dig att ta kanalhållet iom du verkar vara nybörjare.
Citera
2018-01-23, 22:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Motorn i annonsen till den båten skulle jag uppskatta drar 1 liter i timmen. Då kanske du kan köra i 4 -5 knop i snitt. När du kanske håller 50% gas. Gasar du mera tror jag du ökar förbrukning och ej hastigheten. Jag skulle definitivt råda dig att ta kanalhållet iom du verkar vara nybörjare.

Jag håller med dig i allt du skriver, men vill komma med ett litet tillägg: om han tar kanalvägen ner till Medelhavet så kommer båten att göra fem knop genom vatten, men det är inte alltid det samma som fem knop över grund: om du har motström kommer farten över grund att sjunka. Vill det sig verkligen illa så är strömmen så stark att du åker baklänges, oavsett hur mycket du gasar på.

Problemet med ström lär han stöta på också i Engelska kanalen, som är ökänd för fenomenet. Ibland kan man ha 5-8 knops medström, och man flyger fram över grund, även om man upplever det som att man står nästan still i vattnet. Och vid andra tillfällen kan du tycka att du flyger framåt, men egentligen åker du baklänges.
Citera
2018-01-23, 23:15
  #7
Avstängd
Melange5738s avatar
Vill inte komma här och spela allan men det verkar som du inte riktigt har pejl på vad segling i medelhavet innebär med tanke på att du frågar om en av de mindre viktiga aspekterna på båten.

Betydligt viktigare aspekter:

1. Typ av köl.
2. Typ av rigg.
3. Typ av sittbrunn/ kajuta/ självläns
4. Hur många som ska vara med (självseglare kräver autopilot + segelroder och helst rullsegel + neddragna fall till sittbrunnen så du kan hissa segel utan att behöva gå upp på däck osv).

Effekten på motorn är väl dessutom underordnad storleken på propellern.
Citera
2018-01-23, 23:58
  #8
Avstängd
Kanske ska tillägga att jag inte kommer segla långt ut i medelhavet utan kommer följa kusten, Förmodligen med målet att hamna i södra spanien eller södra italien med tanke på att jag isf kommer vara framme kringbörjan på spetember kanske.

Har inga planer på att dra ut långt från kusten och segla där man mest ser vatten och land som en svart remsa vid horisonten. Segla längs kusten, fiska, koka ris makaroner och potatis,gå i land, se nåt intressant ställe, sova på båten eller nåt billigt ställe då det trots allt är lågsäsong. Kanske t.o.m hyra lägenhet ett par månader. Är trots allt inte dyrare än i sverige om man hittar rätt ställe.

Egentligen skulle jag kunna köra en lätt liten motorbåt istället men då det är seglingen och noll bränslekostnad som lockar också, total frihet, är jag fortfarande inne på segelbåt.
Citera
2018-01-24, 00:23
  #9
Medlem
Om du har tänkt ta dig långt så är segelbåt det rätta valet, av anledningen du själv är inne på: bränslet är gratis. Utom när man skall in i eller ut ur hamn, och när det är stiltje.

Men jag skulle rekommendera dig att ta åtminstone förarbeviset. Det finns som kvällskurs/studiecirkel på många studieförbund på många orter, så det är bara att titta bland studieförbunden på din ort. Du lär behöva kanalintyget också, om du vill gå den vägen. Dessutom bör du lära dig segla innan du ger dig av, så du inte sabbar allt i första stormen.

Vad gäller "inte långt ut från kusten" så kan jag garantera att förr eller senare kommer det att uppstå situationen att du vill från A till B, och raka vägen betyder kanske 15 timmar över öppet hav. Eller flera dagars segling längs med kusten. Tänk dig bara om du är i Södra Italien och vill till Grekland: ett enkelt hopp över öppet hav, eller en vecka längs med kusten...
Citera
2018-01-24, 08:16
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Om du har tänkt ta dig långt så är segelbåt det rätta valet, av anledningen du själv är inne på: bränslet är gratis. Utom när man skall in i eller ut ur hamn, och när det är stiltje.

Men jag skulle rekommendera dig att ta åtminstone förarbeviset. Det finns som kvällskurs/studiecirkel på många studieförbund på många orter, så det är bara att titta bland studieförbunden på din ort. Du lär behöva kanalintyget också, om du vill gå den vägen. Dessutom bör du lära dig segla innan du ger dig av, så du inte sabbar allt i första stormen.

Vad gäller "inte långt ut från kusten" så kan jag garantera att förr eller senare kommer det att uppstå situationen att du vill från A till B, och raka vägen betyder kanske 15 timmar över öppet hav. Eller flera dagars segling längs med kusten. Tänk dig bara om du är i Södra Italien och vill till Grekland: ett enkelt hopp över öppet hav, eller en vecka längs med kusten...

Det är ju det som är hela grejen för mig. Att se kusten. En vecka hit eller dit gör inget. Förstår om man har begränsat med tid att man inte vill spendera en vecka på något som kan ta en dag. En månads cruisande längs kusten i medelhavet blir många hundra mil även i låga farter. Säger max 5 km från land inte mer. Finns trots allt hajjar i medelhavet
Citera
2018-01-24, 21:52
  #11
Medlem
Citat:
Om du har tänkt ta dig långt så är segelbåt det rätta valet, av anledningen du själv är inne på: bränslet är gratis. Utom när man skall in i eller ut ur hamn, och när det är stiltje.

Men jag skulle rekommendera dig att ta åtminstone förarbeviset. Det finns som kvällskurs/studiecirkel på många studieförbund på många orter, så det är bara att titta bland studieförbunden på din ort. Du lär behöva kanalintyget också, om du vill gå den vägen. Dessutom bör du lära dig segla innan du ger dig av, så du inte sabbar allt i första stormen.

Vad gäller "inte långt ut från kusten" så kan jag garantera att förr eller senare kommer det att uppstå situationen att du vill från A till B, och raka vägen betyder kanske 15 timmar över öppet hav. Eller flera dagars segling längs med kusten. Tänk dig bara om du är i Södra Italien och vill till Grekland: ett enkelt hopp över öppet hav, eller en vecka längs med kusten...

Så sant som det är skrivet
Du behöver dessutom praktik och kunna behärska båten, det är inte så lätt att ens ta sig ner till Tyskland där kanalerna börjar, försök att ta med dihg en kompis.

Viren är en tvåtaktare (dessutom mestadels med dynastart) och det tror jag utombordaren också är. Jag tror inte att du klarar dig med 1 l / h vd 5 knop.
Vid en sådan här resa och en liten båt bör man ha en diesel och man skall kunna lita på den, jag skulle välja i första hand en gammal väl underhållen Penta eller Yanmar t ex denna båt. Dessutom går det åt mer diesel än vad man tror innan.
https://www.blocket.se/goteborg/John....htm?ca=15&w=3
eller
Citat:
Skulle rekomendera dig att kolla på Albin Vega, en båt på 27fot (8,25m) som vid flera tilfällen har visat sig vara en mycket kompetent och säker havsseglare. finns bra grupper på facebook där man får god hjälp också Dom senare versionerna kom med Volvo MD6 dieselmotorer som är driftsäkra och använder ytterst lite diesel.


Citat:
Vill inte komma här och spela allan men det verkar som du inte riktigt har pejl på vad segling i medelhavet innebär med tanke på att du frågar om en av de mindre viktiga aspekterna på båten.

Betydligt viktigare aspekter:

1. Typ av köl.
2. Typ av rigg.
3. Typ av sittbrunn/ kajuta/ självläns
4. Hur många som ska vara med (självseglare kräver autopilot + segelroder och helst rullsegel + neddragna fall till sittbrunnen så du kan hissa segel utan att behöva gå upp på däck osv).

Effekten på motorn är väl dessutom underordnad storleken på propellern.

Vad anser du att han skall ha för köl rigg sittbrunn, rullsegel och propeller?
Citera
2018-01-25, 12:20
  #12
Avstängd
angående skrovform så borde väl en båt som inte går så djupt vara att föredra?

Har sett sånna små 3 meters båtar för barn med litet segel och endast ett stort roder undertill så båten inte välter.

Har man en kanske 6 m lång motorbåt borde man kunna få på några kvadratmeter solpaneler iaf. Har itne så stor koll på soltimmarna i norra medelhavet men ändå.

Man skulle ju också kunna tänka sig ha mindre vindsnurror som genererar el.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback