Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-23, 16:46
  #1
Medlem
Sitter med lite transformteori och skulle behöva lite hjälp med en uppgift.
Jag ska invers transformera F(w) = (w+1)/(w^2 + 2x+10)

Först tänkte jag att jag ska faktorisera nämnaren vilket ger imaginära delar. Är dock osäker på om det är rätt metod eftersom jag inte hittar någon/några transformer som kan användas.

Svaret ska bli f(t) = (i/2)·e^(−it−3|t|) ·sgn(t)
Citera
2018-01-23, 21:37
  #2
Medlem
Vad för slags transform handlar det om? Fouriertransform?
Citera
2018-01-24, 11:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Vad för slags transform handlar det om? Fouriertransform?

Oj ursäkta! Ja det handlar om Fouriertransform
Citera
2018-01-24, 21:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilectus
Sitter med lite transformteori och skulle behöva lite hjälp med en uppgift.
Jag ska invers transformera F(w) = (w+1)/(w^2 + 2x+10)

Först tänkte jag att jag ska faktorisera nämnaren vilket ger imaginära delar. Är dock osäker på om det är rätt metod eftersom jag inte hittar någon/några transformer som kan användas.

Svaret ska bli f(t) = (i/2)·e^(−it−3|t|) ·sgn(t)
F(w) = (w+1)/(w² + 2x + 10) = F(w) = (w+1)/((w+1)² + 9) = G(w+1) där G(w) = w/(w²+9).
Vi kan alltså först finna inverstranformen av G(w) = w/(w²+9) och sedan tillämpa en translationsformel (formel 103).

Formel 207 ger nästan G(w). Det saknas en faktor w/6. Här antar jag att ni använder transformen enligt tredje kolumnen ("Fourier transform
non-unitary, angular frequency").

Men Fouriertransformen av en derivata ger en faktor iw, så faktorn w/6 kan vi få in genom att ta (1/(6i)) gånger derivatan.

Alltså,
FourierTransform{ e^(-3|t|) } = 6/(w²+9)
FourierTransform{ (1/(6i)) (e^(-3|t|))' } = 1/(6i) · iw · 6/(w²+9) = w/(w²+9)
FourierTransform{ e^(-it) (1/(6i)) (e^(-3|t|))' } = (w+1)/((w+1)²+9) = (w+1)/(w²+2w+10)

Den sökta inverstransformen är alltså
e^(-it) (1/(6i)) (e^(-3|t|))' = e^(-it) (1/(6i)) e^(-3|t|) (-3 sign(t)) = (i/2) e^(-3|t|-it) sign(t).
Citera
2018-01-29, 15:01
  #5
Medlem
Stort tack för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback