Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-23, 15:30
  #1
Medlem
Jag äger idag en Chromecast som förvisso duger till enklare castning såsom Youtube och Netflix etc. Men utan hjälp av en Plex server så har den svårt att spela upp många filformat och dessutom tycker jag att den är rätt seg i allmänhet.

Jag undrar vad det finns för alternativ på seriösa produkter (syftar alltså inte på Roku/Apple TV eller liknande). Jag behöver något att googla på för jag får alltid upp samma förslag: Chromecast, Roku eller Apple TV. Kina säljer en hel del men det är riktigt svårt att hitta bra recensioner på produkterna.

En som jag tittat lite på kommer från Rikomagic: http://www.rikomagic.com/en/product/...90_pid_19.html

Men som sagt, vågar man sig på kinesiska produkter, eller finns det andra vettiga alternativ? Jag bryr mig inte om vilket OS som ligger i botten, bara den presterar bra och kan köra t.ex. Kodi.

PS med "professionell" menar jag alltså i jämförelse med Chomecast, inte att den ska gå loss på tiotusentals kronor.
__________________
Senast redigerad av Bajsmaskinen 2018-01-23 kl. 15:36.
Citera
2018-01-23, 15:56
  #2
Medlem
AX64s avatar
Det bästa är nog att köpa en NUC/HTPC för några tusenlappar, då kan det bli så proffsigt du vill helt enkelt.
Citera
2018-01-23, 16:28
  #3
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
Jag äger idag en Chromecast som förvisso duger till enklare castning såsom Youtube och Netflix etc. Men utan hjälp av en Plex server så har den svårt att spela upp många filformat och dessutom tycker jag att den är rätt seg i allmänhet.

Jag undrar vad det finns för alternativ på seriösa produkter (syftar alltså inte på Roku/Apple TV eller liknande). Jag behöver något att googla på för jag får alltid upp samma förslag: Chromecast, Roku eller Apple TV. Kina säljer en hel del men det är riktigt svårt att hitta bra recensioner på produkterna.

En som jag tittat lite på kommer från Rikomagic: http://www.rikomagic.com/en/product/...90_pid_19.html

Men som sagt, vågar man sig på kinesiska produkter, eller finns det andra vettiga alternativ? Jag bryr mig inte om vilket OS som ligger i botten, bara den presterar bra och kan köra t.ex. Kodi.

PS med "professionell" menar jag alltså i jämförelse med Chomecast, inte att den ska gå loss på tiotusentals kronor.

Varför skaffar du dig inte det Raspberry Pi?
Kostar runt 600,så får du en nästan fullfjädrad mediamaskin som kan göra allt en vanlig dator kan nästan.. Kolla upp det!
Citera
2018-01-23, 16:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Varför skaffar du dig inte det Raspberry Pi?
Kostar runt 600,så får du en nästan fullfjädrad mediamaskin som kan göra allt en vanlig dator kan nästan.. Kolla upp det!

Tack för tipset! Det blir nog en sådan, hade nästan glömt bort den :P
Citera
2018-01-23, 17:03
  #5
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Varför skaffar du dig inte det Raspberry Pi?
Kostar runt 600,så får du en nästan fullfjädrad mediamaskin som kan göra allt en vanlig dator kan nästan.. Kolla upp det!
Pi klarar väl inte Ultra HD?
Citera
2018-01-23, 17:04
  #6
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Pi klarar väl inte Ultra HD?

Pi klarar med näppe 1080p. Tycker nog TS ska lägga ner lite mer stålar och köpa något som håller några år framåt utan att smälta eller bli föråldrat.
Citera
2018-01-23, 17:06
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Pi klarar väl inte Ultra HD?
Nej, det gör den inte men det var faktiskt inte specat att den skulle klara UHD.
Citera
2018-01-23, 17:12
  #8
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej, det gör den inte men det var faktiskt inte specat att den skulle klara UHD.
Seriös och preofessionell men behöver inte klara 4k/UHD? Vi har väl olika definitioner på begreppen antar jag.
Men huvudsaken är att TS vet om att det inte funkar.
Citera
2018-01-23, 17:16
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Seriös och preofessionell men behöver inte klara 4k/UHD? Vi har väl olika definitioner på begreppen antar jag.
Men huvudsaken är att TS vet om att det inte funkar.
I jämförelse med en Chromecast så är RPI i allra högsta grad en seriös mediaspelare. Just "professionella" spelare går just på tiotusentals kronor. Däremot finns det givetvis bättre och "mer" seriösa alternativ, typ en NUC eller liknande. Men som sagt, i jämförelse med en Chromecast är den synnerligen seriös.
Citera
2018-01-23, 17:21
  #10
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Pi klarar väl inte Ultra HD?
Nej och det stod inte specificerat i TS heller., därför skrev jag "nästan fullfjädrad", men du har väl alldeles för mycket asperger för att se allt som inte klarar av 4k, UHD, HDR, VR, XXX5020P som helt orimligt.
Citera
2018-01-23, 17:25
  #11
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Nej och det stod inte specificerat i TS heller., därför skrev jag "nästan fullfjädrad", men du har väl alldeles för mycket asperger för att se allt som inte klarar av 4k, UHD, HDR, VR, XXX5020P som helt orimligt.
Jag har tydligen inte diagnos nog att behöva nedlåta mig till invektiv iaf
Menar du att det var fel av mig att peka ut bristen hos Pi? Det är inte du som ska bli nöjd utan TS.

För runt 2.000 spänn får man synnerligen kompententa mediaspelare som klarar det mesta man slänger på dem. Ett exempel är nVidia Shield som funkar bra för mig.
Citera
2018-01-23, 17:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Seriös och preofessionell men behöver inte klara 4k/UHD? Vi har väl olika definitioner på begreppen antar jag.
Men huvudsaken är att TS vet om att det inte funkar.

1080p räcker för mig, men gärna med lite marginaler. Jag vill ha ett "snappy" system, kunna spola i filmer på nån sekund etc. Är lite skeptisk till färdiga lösningar som just Chromecast, därför jag funderat på kanske något komplett OS med bra specs. Samtidigt är det ju en jävligt snygg och praktisk lösning med en liten sticka rakt in i teven...

Förresten, Raspberry Pi finns väl i olika varianter som är olika snabba? Ska kolla upp det lite mer när jag är hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback