Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-24, 20:02
  #13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Tack för tips! Ja kanske får bli en sån... Jag lyckades ta reda på vilken kanal som var bäst för mig och bytte från "Auto" till den. Blev bättre men inte bra. Men varför skaffa 2 st sånna? Varför inte bara ha kvar routern där det funkar bra och skaffa 1 sån där det funkar dåligt?

De har stöd för "roaming", dvs att du utan störningar automatiskt byter mellan de två AP:arna.

Men visst kan du köra med din router plus en extra AP, jag har det på det sättet. Men det innebär att det är svårt att få till automatiken för AP-byte. Jag har t.ex valt att byta manuellt mellan mina AP av just den anledningen.
Citera
2018-01-24, 21:39
  #14
Medlem
sandblovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
De har stöd för "roaming", dvs att du utan störningar automatiskt byter mellan de två AP:arna.

Men visst kan du köra med din router plus en extra AP, jag har det på det sättet. Men det innebär att det är svårt att få till automatiken för AP-byte. Jag har t.ex valt att byta manuellt mellan mina AP av just den anledningen.

Jaha okej! Du menar att om jag byter rum så kan jag tappa wifi ett tag innan den hittar rätt igen?
Citera
2018-01-24, 21:47
  #15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Jaha okej! Du menar att om jag byter rum så kan jag tappa wifi ett tag innan den hittar rätt igen?

Typ.
Mer troligt är att datorn hänger kvar vid sin "dåliga" accesspunkt i stället för att byta till den "bättre".

Jag löser det genom att manuellt byta AP när jag flyttar mig (och datorn) från ena änden av lägenheten till den andra. Ett annat sätt att lösa det är genom lite smartare accesspunkter som samarbetar.
Citera
2018-01-24, 21:49
  #16
Medlem
sandblovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Typ.
Mer troligt är att datorn hänger kvar vid sin "dåliga" accesspunkt i stället för att byta till den "bättre".

Jag löser det genom att manuellt byta AP när jag flyttar mig (och datorn) från ena änden av lägenheten till den andra. Ett annat sätt att lösa det är genom lite smartare accesspunkter som samarbetar.

Ah ok, tack! Datorn står visserligen där den står. Det är mobilen som flyttar på sig, men det kanske är samma problem där?
Citera
2018-01-24, 22:37
  #17
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Ah ok, tack! Datorn står visserligen där den står. Det är mobilen som flyttar på sig, men det kanske är samma problem där?

Japp.
Mobilen kommer med stor sannolikhet hänga kvar vid sin ursprungliga AP även fast mottagningen är bättre via den andra.
Citera
2018-01-25, 18:37
  #18
Medlem
sandblovs avatar
Jag ringde ASUS support och han jag pratade med tyckte det lät väldigt konstigt. Han trodde att routern hade fabrikationsfel och att jag skulle lämna reklamera den.
Citera
2018-01-25, 21:43
  #19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Jag ringde ASUS support och han jag pratade med tyckte det lät väldigt konstigt. Han trodde att routern hade fabrikationsfel och att jag skulle lämna reklamera den.

Prova en fabriksåterställning innan.
Det finns en resetknapp inne i ett litet hål i routern. Man kommer åt den med typ ett uträtat gem. Håll inne knappen tills routern startar om. Då har du iallafal gjort vad du kunnat.
Citera
2018-01-25, 23:08
  #20
Medlem
BalleAnkas avatar
Är det någon som har testat ett "mesh"-system, t ex:


https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och-natverk/GWIFI1PACK/google-wifi-mesh-1-pack-vit?scid=SEM_GOOGLE_DS05&gclid=EAIaIQobChMIioDX_o_ 02AIVBhUYCh3I0QaZEAAYASAAEgJ32vD_BwE&gclsrc=aw.ds
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback