Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-23, 09:29
  #1
Medlem
GREgeR-37s avatar
Efter många års resande till och i många länder samt till och från många fler flygplatser har jag gjort en intressant iakttagelse.

Om alla nödvändiga säkerhetskontroller, som vi numera nödgas genomgå, finns inget annat att säga än att man hoppas de är tillräckligt effektiva. Hela den proceduren före en flygning förefaller helt naturlig och invändningsfri - men när kontroll av alla väskor görs även efter en flygning innan man får lämna flygplatsen - förefaller i mina ögon tämligen överdrivet!

Under resor i fyra världsdelar har detta inträffat på en enda, mycket liten flygplats, nämligen Gazipasa (GZP) i Turkiet. Alla undrar vilket syfte detta ska tjäna - men ingen som jag känner vet varför...

Efter att flera gånger tvingats lyfta/bära alla väskorna i och ur en röntgen-maskin, för att först därefter få lämna flygplatsen, tar jag mig friheten att ställa följande fråga: Är det någon egentlig mening med det beskrivna momentet - och i så fall vilken?

Kan det vara så att detta förekommer endast i mellanöstern - där GZP är min enda erfarenhet, undras...
Citera
2018-01-23, 09:35
  #2
Moderator
Neksnors avatar
Vem röntgar?
Inrikes eller utrikes?
Kan det vara tullen som räknar vinflaskor?
Citera
2018-01-23, 09:48
  #3
Medlem
Sqeptisks avatar
Jupp, en tullgrej! Vanligt i mellanöstern, även i de länder/regioner där införsel av alkohol är tillåten.
Citera
2018-01-23, 11:00
  #4
Moderator
tobess avatar
Om du flyger till t.ex. Turkiet som nämnts så lämnar du EU och därmed är de intresserade av vad du för in. Flyger du t.ex. från Sverige till Frankrike så flyger du inom EU (och Schengen) och därmed är de inte intresserade.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2910616

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback