Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-03-15, 20:12
  #85
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Du tänker på samlade verk? Den går inte läsa utan att hela boken går sönder tänker jag mig. Danskt band?

Visst, de höll sig till Panache-seriens dåvarande utformning, så det är ju på sätt och vis konsekvent, men det är så erbarmligt uselt att Bonniers inte kunde kosta på sig ett trådbundet band till en sådan volym. Limbindningen har inte spruckit på mitt ex, åtminstone inte än, men det har en del ganska fula märken i ryggen redan.
Citera
2018-03-17, 19:23
  #86
Medlem
Ördögs avatar
Ytterligare två fynd från Akademen I Helsingfors:

Rainer Knapas: Landet som var - Karelska kulturbilder
Elisabeth Åsbrink: 1947 - Her begynder nu

Av någon outgrundlig orsak hade en dansk översättning av Åsbrinks fina bok hamnat på Akademen, och kastats i realådan. Den fungerar bra som surrogat till dess att jag hittar en svensk utgåva till skäligt pris.
Citera
2018-03-24, 13:06
  #87
Medlem
10% rabatt på allt hos Adlibris fram till söndag med kod: SUPERHELG
Citera
2018-03-25, 14:46
  #88
Medlem
Mac-DeDus avatar
Det är vårrea på Oxford University Press hela sortiment (med vissa undantag), för den som är intresserad av facklitteratur: https://global.oup.com/academic/prom...&lang=en&cc=se

Jag kan rekommendera följande böcker som jag köpte under Julrean:
On Concepts, Modules, and Language: Cognitive Science at Its Core redigerad av Roberto Almeida, med artiklar från flera forskare inom kognitionsvetenskap, bl.a. Noam Chomsky.
Philosophical Analysis: Its Development between the Two World Wars av J.O. Urmson
Strategies of Argument: Essays in Ancient Ethics, Epistemology, and Logics av Mi-Kyoung Lee

Det var en oerhört intressant och utmanande läsning som genererade mycket anteckningar. Dock måste jag erkänna att jag fastnade på ett flertal sidor som jag fann helt obegripliga, tills jag tog lite hjälp av Wikipedia och Google
Citera
2018-07-06, 15:04
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Köpte en bok av Sebald på rean. Den visade sig vara helt enormt stor. Hur ska man läsa det där?
Vad ska man börja med? Kan någon ge mig ett bra tips på hur det ska gå till att läsa delar av det hela? Uppifrån och ned?

Vilken konstig fråga, varför ställer man den? Börja på sidan ett såklart och jobba dig framåt i boken tills du kommer till slutet. Om boken blir tråkig så kan du bläddra framåt och hoppa över det tråkiga och se om det blir bättre och blir det inte det så byter du bara bok

Jag tycker förresten det var väldigt mycket riktigt tråkiga böcker på rean i år! Dessutom var de flesta en typografisk katastrof. Förlagen ska tydligen göra allt in house nu så resultatet blir där efter.
__________________
Senast redigerad av FannyImlay 2018-07-06 kl. 15:14.
Citera
2018-07-06, 15:46
  #90
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FannyImlay
Jag tycker förresten det var väldigt mycket riktigt tråkiga böcker på rean i år! Dessutom var de flesta en typografisk katastrof. Förlagen ska tydligen göra allt in house nu så resultatet blir där efter.
Så e de ju. Jag såg i en bokhandel "Litteraturens klassiker" i fyra band. Återtryck av gammal universitetsläsebok. Med hallstämplat innehåll, ingen tvekan. Antik, medeltida och nyare tids litteratur med europeisk slagsida.

Men omslaget...! Det skulle vara i stilen "sparsmakat och konstnärligt" men blev bara eländigt påvert. Såsom, "med grov pensel ritad cirkel". Och liknande figurer i vitt på svart. Och billigt papper i inlaga (som iofs är svensk standard).

Jag såg först böckerna i bokhandeln. Billiga. Sedan halva reapriset. Nja... Sedan såg jag dem på Erikshjälpen second hand, ännu billigare. Men lockande att köpa, "vill ha"...? -- Nej.
Citera
2018-07-06, 20:17
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Så e de ju. Jag såg i en bokhandel "Litteraturens klassiker" i fyra band. Återtryck av gammal universitetsläsebok. Med hallstämplat innehåll, ingen tvekan. Antik, medeltida och nyare tids litteratur med europeisk slagsida.

Men omslaget...! Det skulle vara i stilen "sparsmakat och konstnärligt" men blev bara eländigt påvert. Såsom, "med grov pensel ritad cirkel". Och liknande figurer i vitt på svart. Och billigt papper i inlaga (som iofs är svensk standard).

Jag såg först böckerna i bokhandeln. Billiga. Sedan halva reapriset. Nja... Sedan såg jag dem på Erikshjälpen second hand, ännu billigare. Men lockande att köpa, "vill ha"...? -- Nej.

Är det så fortfarande att det trycks upp billiga upplagor som är avsedda för rea enbart? Så de egentligen aldrig avsetts att säljas före rea till högre pris? (Just svenska böcker är ofta fula. Satta med Baskerville och Berling. Dåligt papper. Men nu har jag nästan övergått till enbart digitala böcker. Tror många tänker så, är lite en trend att man ska ha få ägodelar. Och när man kommer på en bok man vill läsa kan man ju ladda ner direkt.)
Citera
2018-07-06, 20:29
  #92
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FannyImlay
Är det så fortfarande att det trycks upp billiga upplagor som är avsedda för rea enbart? Så de egentligen aldrig avsetts att säljas före rea till högre pris? (Just svenska böcker är ofta fula. Satta med Baskerville och Berling. Dåligt papper. Men nu har jag nästan övergått till enbart digitala böcker. Tror många tänker så, är lite en trend att man ska ha få ägodelar. Och när man kommer på en bok man vill läsa kan man ju ladda ner direkt.)
Nej, reaupplagor är ett minne blott nuförtiden.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback