Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-24, 21:44
  #13
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
ftp -n backup.serverko.net<RETURN>
user <USER> <PASSWORD><RETURN>


Det är en server med cpanel, i full drift... Jag vill att backupen ska spara under exempelvis backup på servern.. Hur skriver jag det ?
Citera
2018-01-25, 05:55
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Det är en server med cpanel, i full drift... Jag vill att backupen ska spara under exempelvis backup på servern.. Hur skriver jag det ?
Det är fortfarande lite luddigt vad du vill göra...
(Var kommer Cpanel in t.ex? Är det ett av dess backupverktyg du använder?)

Vill du göra en backup på en del av en server och lägga backupen på samma server?
Isf bör du akta dig så att du inte gör backup på den backup som du just gör...

Och kör servern någon databas typ MySQL så behövs det databasverktyg för att köra backup under drift.

En lagom simpel filbackup kan t.ex göras med:
Kod:
mv -f /tmp/bkp/Latest.tbz /tmp/bkp/Previous.tbz;
find . -depth -type f -newer /tmp/bkp/Previous.tbz |cpio -oH ustar |bzip2 > /tmp/bkp/Latest.tbz
om du redan skapat katalogen /tmp/bkp och ställt dig i den katalog som ska backupas (och dess underkataloger).
Du kan sedan göra en fillista från backupen med:
Kod:
tar -tvjf /tmp/bkp/Latest.tbz 
Citera
2018-01-25, 10:33
  #15
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det är fortfarande lite luddigt vad du vill göra...
(Var kommer Cpanel in t.ex? Är det ett av dess backupverktyg du använder?)

Vill du göra en backup på en del av en server och lägga backupen på samma server?
Isf bör du akta dig så att du inte gör backup på den backup som du just gör...

Och kör servern någon databas typ MySQL så behövs det databasverktyg för att köra backup under drift.

En lagom simpel filbackup kan t.ex göras med:
Kod:
mv -f /tmp/bkp/Latest.tbz /tmp/bkp/Previous.tbz;
find . -depth -type f -newer /tmp/bkp/Previous.tbz |cpio -oH ustar |bzip2 > /tmp/bkp/Latest.tbz
om du redan skapat katalogen /tmp/bkp och ställt dig i den katalog som ska backupas (och dess underkataloger).
Du kan sedan göra en fillista från backupen med:
Kod:
tar -tvjf /tmp/bkp/Latest.tbz 


Jag har en server med cpanel/whm och backupen av cpanel konto ligger på en annan server. Det jag skulle vilja göra är att skapa en mapp på servern som heter backup.... där ska alla konton köras ner och jag kan sedan hämta dom med via sftp.. Det är inget som kommer bli liggande utan ner skiten är hämtad så slänger jag backupen. Backupen går bara att hämta via putty.. jag har provat sftp/ftp
Citera
2018-01-25, 14:20
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Jag har en server med cpanel/whm och backupen av cpanel konto ligger på en annan server. Det jag skulle vilja göra är att skapa en mapp på servern som heter backup.... där ska alla konton köras ner och jag kan sedan hämta dom med via sftp.. Det är inget som kommer bli liggande utan ner skiten är hämtad så slänger jag backupen. Backupen går bara att hämta via putty.. jag har provat sftp/ftp
Prova då med:
Kod:
cd <din_backupkatalog>
curl -sSRO -u user:password "ftp://backup.serverko.net/<backupfilen>"

Kan du få in detta i en textfil så kan du sedan använda den som "shellscript" och även schemalägga för automagisk ftp-hämtning.

Jag vill även här varna dig så att det inte blir backup även på dina hämtade backuper...
Citera
2018-01-25, 14:49
  #17
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Prova då med:
Kod:
cd <din_backupkatalog>
curl -sSRO -u user:password "ftp://backup.serverko.net/<backupfilen>"

Kan du få in detta i en textfil så kan du sedan använda den som "shellscript" och även schemalägga för automagisk ftp-hämtning.

Jag vill även här varna dig så att det inte blir backup även på dina hämtade backuper...

Tack för din tid..

login as: root
root@xx3.xx.xxx.9x's password:
Last login: Thu Jan 25 14:24:18 2018 from xx6.xxx2.xxx.xx
root@media [~]#
root@media [~]# cd /backup
root@media [/backup]# curl -sSRO -u userxxxxxxasswordxxxxx "ftp://backup.serverko.net/ </backup>"
[1] 145455
root@media [/backup]# curl: no URL specified!
curl: try 'curl --help' or 'curl --manual' for more information

Får detta error
Citera
2018-01-25, 16:45
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
...
root@media [/backup]# curl -sSRO -u userxxxxxx:passwordxxxxx "ftp://backup.serverko.net/ </backup>"
[1] 145455
root@media [/backup]# curl: no URL specified!
Efter .serverko.net/ ska det INTE vara ett mellanslag.

Och </backup> ska bytas ut mot namnet på backupfilen som ska hämtas (inkl. sökväg (kataloger)).

Typ:
Kod:
curl -sSRO -u userxxxxxx:passwordxxxxx "ftp://backup.serverko.net/backup/Media_Daily.tar.gz"

EDIT: Jag ser nu att du har (minst) ett & i uname:pwd ! Då får du skriva:
Kod:
curl -sSRO -u 'uname:pwd' "ftp://backup.serverko.net/backup/Media_Daily.tar.gz"
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-01-25 kl. 16:54.
Citera
2018-01-25, 18:24
  #19
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Efter .serverko.net/ ska det INTE vara ett mellanslag.

Och </backup> ska bytas ut mot namnet på backupfilen som ska hämtas (inkl. sökväg (kataloger)).

Typ:
Kod:
curl -sSRO -u userxxxxxx:passwordxxxxx "ftp://backup.serverko.net/backup/Media_Daily.tar.gz"

EDIT: Jag ser nu att du har (minst) ett & i unamewd ! Då får du skriva:
Kod:
curl -sSRO -u 'uname:pwd' "ftp://backup.serverko.net/backup/Media_Daily.tar.gz"

Dom kan dra åt helevete med deras interna backup. Jag skaffar ett webbhotell på samma ställe som burken och ftp:ar över till den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback