Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-23, 01:57
  #1
Medlem
talad13s avatar
Jag har av intresse att läsa boken "Hitlers table talks" utgiven av Henry Picker.


Men eftersom det är en bok om andra världskriget måste man vara lite extra källkritisk.
Det kan säkert vara så att den har justerats för att bättre representera omvärlden och att försöka få Adolf Hitler att se sämre ut än vad han faktiskt var.

Jag vill bara ha en ärlig bild, är boken något att ha?

Mvh


EDIT: Förlaget är "Ostara Publications" . Och de har släppt en del böcker som hamnar under kategorin "scientific racism". Det verkar som att de även vågar prata om bittra sanningar, eller iallafall publicera de.
__________________
Senast redigerad av talad13 2018-01-23 kl. 02:09.
Citera
2018-01-23, 15:53
  #2
Medlem
Massajens avatar
Picker ska ha övertagit antecknandet från Bormanns sekreterare Heinrich Heim, den person som från början förde protokollen. Pickers anteckningar ska inte vara fejk enligt sakkunniga, men mindre tillförlitliga än Heims. Picker var en person som påstås ha tagit sig före att redigera och "förbättra" noteringarna i enlighet med sina affärsintressen. Efter kriget gjorde Picker business i "Hitlerbranschen" genom försäljning av en del av fuhrerns tillhörigheter, som t ex teckningar-

Framgår det vem som gjort översättningar från tyskan?
Citera
2018-01-23, 20:40
  #3
Medlem
talad13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Picker ska ha övertagit antecknandet från Bormanns sekreterare Heinrich Heim, den person som från början förde protokollen. Pickers anteckningar ska inte vara fejk enligt sakkunniga, men mindre tillförlitliga än Heims. Picker var en person som påstås ha tagit sig före att redigera och "förbättra" noteringarna i enlighet med sina affärsintressen. Efter kriget gjorde Picker business i "Hitlerbranschen" genom försäljning av en del av fuhrerns tillhörigheter, som t ex teckningar-

Framgår det vem som gjort översättningar från tyskan?

Det var intressant information att få ta del av.

Jag hittade ej vem som har gjort själva översättningen till engelska.
Här är en länk till boken.
Citera
2018-01-23, 22:04
  #4
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Finns ju även i ett svenskt urval av Stig Jonasson; ungefär en tredjedel av bordssamtalen som ingår i den reviderade tyska utgåvan från 1963, redigerad och kommenterad av historikerna Schramm och Hillgruber, enligt förordet. Baksidestexten nämner den tyska utgåvan som synnerligen omsorgsfullt redigerad, vilket väl skall betyda att återgivningen är historiskt korrekt.
Citera
2018-01-26, 15:37
  #5
Medlem
talad13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Finns ju även i ett svenskt urval av Stig Jonasson; ungefär en tredjedel av bordssamtalen som ingår i den reviderade tyska utgåvan från 1963, redigerad och kommenterad av historikerna Schramm och Hillgruber, enligt förordet. Baksidestexten nämner den tyska utgåvan som synnerligen omsorgsfullt redigerad, vilket väl skall betyda att återgivningen är historiskt korrekt.

Det betyder oftast att den är retuscherad till de allierades fördel.
Citera
2018-01-28, 22:53
  #6
Medlem
Shalashaskas avatar
Jag hänvisar till det här inlägget, där jag länkar till en historiker som ifrågasätter bordssamtalens trovärdighet:
(FB) Vilka böcker om Hitler rekommenderas?
Citera
2018-01-29, 16:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Jag hänvisar till det här inlägget, där jag länkar till en historiker som ifrågasätter bordssamtalens trovärdighet:
(FB) Vilka böcker om Hitler rekommenderas?
Fast Albert Speer har sagt att han känner igen nästan allt som står i bordssamtalen från egna samtal med Hitler och att inget av det är förfalskat (däremot stiliserat).
Citera
2018-01-29, 18:21
  #8
Medlem
Massajens avatar
Speer är en av de minst trovärdiga sagesmännen bland tidigare nazikoryféer. En som undgick galgen tack vare sin fenomenala förmåga att dupera omgivningen.

Mikael Nilsson, som hänvisades till i inlägget ovan hade bra kommentarer. Det handlar inte direkt om fejk, däremot om selektivitet i urvalet, slarv, minnesfel och i en del fall efterhandskonstruktioner.

Det är bra att TS tog upp källkritiken i sammanhanget, eftersom det finns en uppsjö av rena falsarier när det gäller memorabilia kring Hitler och andra i nazitoppen men som ändå kunnat nå hyfsat stora upplagor: "Jag var Hitlers kammarjungfru", eller "Med kniven i min hand", t ex.
Citera
2018-01-29, 19:26
  #9
Medlem
Carobnjaks avatar
Jag lånar tråden för att fråga om någon har koll på nyutgåvan av Mein kampf som nyligen sammanställdes i Tyskland lagom till att rättigheterna för boken gick ut? Det ska handla om ett verk på dryga 2000 sidor som ska innehålla den senaste forskningen på området. Jag blev något nyfiken men tvivlar starkt på att det inom snar framtid kommer att översättas till svenska.
Citera
2018-01-29, 20:24
  #10
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Jag lånar tråden för att fråga om någon har koll på nyutgåvan av Mein kampf som nyligen sammanställdes i Tyskland lagom till att rättigheterna för boken gick ut? Det ska handla om ett verk på dryga 2000 sidor som ska innehålla den senaste forskningen på området. Jag blev något nyfiken men tvivlar starkt på att det inom snar framtid kommer att översättas till svenska.
Kan inte drömma om att den utgåvan skulle översättas. Inte minst med tanke på att Mein kampf redan finns på svenska.
Citera
2018-01-30, 09:24
  #11
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Kan inte drömma om att den utgåvan skulle översättas. Inte minst med tanke på att Mein kampf redan finns på svenska.

Men jag tänker mig att den senaste forskningen skulle vara värd mödan... Ämnet är ju ständigt aktuellt på något sätt.

Detta projekt syftade jag på, https://www.ft.com/content/7103fcec-...8-87e603d47bdc.
Citera
2018-02-02, 17:17
  #12
Medlem
Är den här läsvärd, eller?

Finns det andra böcker som tycker att man bör läsa om man är nyfiken på Hitler och den sfär som omgav honom? Sfär då i den bemärkelsen att det både handlar om det hitlerska tankegodset och de mänskliga relationer som präglade denna djurvän och diktator?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback