Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-22, 22:45
  #1
Medlem
Jag har köpt en ny, fet datorskärm med extra allt som har många olika ingångar. Jag tänkte koppla 2 datorer till skärmen eftersom den stödjer flera insignaler samtidigt. Sen slog tanken mig; om jag kopplar en hårddisk till USB3-ingången, kan jag se den på båda datorerna om jag kopplar enligt följande?:

1. Laptop via Thunderbolt 2 vilket borde skicka bild till skärmen och möjliggöra datatransfer till USB 3 ingången.

2. Desktop via HDMI och USB A till B

Går det att dela på en hårddisk så? Om inte, hur ska den veta vilken dator den ska tillhöra?

Skärm: LG 34UM88-P
Se ingångarna: https://www.adorama.com/lot34ub88p.html
__________________
Senast redigerad av MrZetter 2018-01-22 kl. 23:09.
Citera
2018-01-23, 08:09
  #2
Moderator
Falukropps avatar
TV-, bild- och mediautrustning --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2018-01-24, 08:02
  #3
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2018-01-25, 12:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZetter
Jag har köpt en ny, fet datorskärm med extra allt som har många olika ingångar. Jag tänkte koppla 2 datorer till skärmen eftersom den stödjer flera insignaler samtidigt. Sen slog tanken mig; om jag kopplar en hårddisk till USB3-ingången, kan jag se den på båda datorerna om jag kopplar enligt följande?:

1. Laptop via Thunderbolt 2 vilket borde skicka bild till skärmen och möjliggöra datatransfer till USB 3 ingången.

2. Desktop via HDMI och USB A till B

Går det att dela på en hårddisk så? Om inte, hur ska den veta vilken dator den ska tillhöra?

Skärm: LG 34UM88-P
Se ingångarna: https://www.adorama.com/lot34ub88p.html
1. Laptop via Thunderbolt 2 vilket borde skicka bild till skärmen och möjliggöra datatransfer till USB 3 ingången.
Ja borde är rätt tolkning.

TB2 kan använda flera kanaler samtidigt - Men det finns inget krav att enheterna ska kunna göra det.
Din skärm kan nog göra rätt och är förmodligen tillräckligt dokumenterad.
Men på en laptop så kanske bara den ena är implementerad eller så kanske den kan båda - Men inte samtidigt...

2. Desktop via HDMI och USB A till B Går det att dela på en hårddisk så? Om inte, hur ska den veta vilken dator den ska tillhöra?
Nej sannolikt inte alls "på ditt sätt".

Att dela samma volym samtidigt mellan två(flera) datorer skulle kräva ett annat filsystem (formatering & OS-stöd) än de som finns i allmänt bruk idag så det blir NEJ.

Att ha flera "Host Devices" samtidigt inkopplade på samma buss stöds inte heller av Thunderbolt, hdmi eller USB, så du måste fysiskt koppla ur den första PCns USB innan du ansluter den andra för att kunna komma i närheten av "något praktiskt" för dina diskar.
Möjligen (men jag har svårt att tro det) så kan du i skärmen hitta någon funktion att "assigna" vissa USB-portar till angivna TB ingångar.

En diskbuss med många år på nacken, SCSI, hade den möjlighet du frågar efter där även ett hostID krävdes. Allt fungerade bra, snabbt och samtidigt så att t.o.m två hostar kunde köra mot var sin volym/partition på samma fysiska disk - Men ingen "vågade" köra skarpt så i verkliga livet... (Förutom några få klustersystem.)
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-01-25 kl. 12:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback