Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-02-06, 16:13
  #61
Medlem
vargvids avatar
10km/h mer än skyltarna har jag hört är något man kan köra på eftersom polisen inte bryr sig om det.

Däremot på väg 55 mellan Strängnäs och Enköping så kör alla 30km/h under skylten. Ja ibland till och med 50km/h under skylten.
Citera
2018-02-06, 16:46
  #62
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
10km/h mer än skyltarna har jag hört är något man kan köra på eftersom polisen inte bryr sig om det.

Däremot på väg 55 mellan Strängnäs och Enköping så kör alla 30km/h under skylten. Ja ibland till och med 50km/h under skylten.

Men fanimej varför läser jag denna tråd endast nu? Det finns nämligen ett rykte i hela världen att man skall köra precis som det står på skylten i Sverige. I alla andra länder kan man väl köra +10% men det får man inte göra i Sverige. Att svenskarna liksom är jätte petiga, och kamerorna och polisen ser ganska ivrigt till att man inte ska köra ett dugg högre än siffran på skylten.
Attans vad lurad jag var! Jag körde alltså som en sköldpadda! Och nu kommer det sig att svenskarna är lika normala som förare i alla andra länder.
Citera
2018-02-06, 21:17
  #63
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Du är livsfarlig i trafiken hoppas du blir av med lappen för det är just sånna som du som orsakar krasch då många väljer att köra om vid fel tillfälle tack vare sånna som du inte håller hastigheten korrekt. Synd att farbror blå inte bötar folk för att de sabbar trafikrytmen med 5-10khm under skylten. Borde få högre belopp än de som kör fortare
Hur tänkte du nu? Begriper inte hur du lyckas tolka min text på ett sådant sätt att det skulle visa på hur jag kör.

Förövrigt bör du lära dig följande "hastighetsbegränsning anger förbud mot att framföra fordon med högre hastighet än den som anges på märket."

Är man så jävla dum (vilket du uppenbarligen verkar vara?) att man väljer att köra om någon vid 'fel' tillfälle och krockar så är det bara Darwin som har gjort sitt jobb. Så enkelt är det. Bara att hoppas att ingen oskyldig dras med i krocken i så fall.

Snarare är det väl ni hetspellar som är farliga i trafiken, och förr eller senare åker ni dit också, på ett eller annat sätt.
Citera
2018-02-13, 09:55
  #64
Medlem
Waldschrats avatar
i Sverige ja, utomlands, exempelvis Tyskland kan jag ibland köra 80 istället för de 100 tillåtna utanför tätort.
Citera
2018-02-13, 15:27
  #65
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waldschrat
i Sverige ja, utomlands, exempelvis Tyskland kan jag ibland köra 80 istället för de 100 tillåtna utanför tätort.

TS menar antagligen om man kan/brukar köra lite högre än det är tillåtet av skyltarna utan synliga konsekvenser.
Jag vet att i Tyskland finns det skyltar som annars begränsar minimal hastighet. I så fall får man inte åka för långsamt. Men våra vanliga skyltar begränsar bara maximal hastighet och säger ingenting om att man inte får köra lägre.
Om det står (100) i en röd ring så får man i princip åka hur långsamt som helst men inte högre än 100. (enligt reglerna)
Frågan är kanske i hur mycket fortare man kan våga köra utan att bli straffad.
Eller?
Citera
2018-02-15, 17:32
  #66
Medlem
tantrs avatar
Jag försöker att alltid följa hastigheterna. Dessa extra km/h kan vara skillnad mellan liv och död om något händer.

Sen spelar ju sikt och väglag in. Då man får anpassa sig.
Citera
2018-02-15, 20:45
  #67
Medlem
Beror helt på var och när.

På natten ligger jag gärna 160-180 på tvåfiliga vägar utan möte. Landsväg runt 120.
På dagen ~20 över gränsen. Eller så matchar jag bilen framför om han ligger mer över.

Kör ofta långa sträckor flera gånger i veckan. Det är svårt att hålla hastigheten när man ser minuterna gå neråt på GPS:en, blir lite av en lek. Inte åkt dit än
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback