Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-03, 13:22
  #13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternitplattor
Någon som testat denna?
Eller ska man ignorera the shameless selfpromoter
Om du verkligen vill testa den så kostar en likadan konsol så lite som 96 kronor via AliExpress. Räkna dock med att det är skit. Det lär finnas recensioner på YT.
Citera
2018-02-03, 17:43
  #14
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det finns vissa fördelar med att ha ett begränsat spelutbud och att ha en pryl som man bokstavligt talat bara pluggar in i TV:n och sätter igång. Vi är liksom rätt många som är uppväxta med att det är så TV-spelande fungerar.
Visst den initiala setupen kan vara halvjobbig men sen rullar det på.
Vilka är fördelarna med begränsat spelutbud, menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av eternitplattor
Någon som testat denna?
Eller ska man ignorera the shameless selfpromoter
Inte testat själv men det finns andra som har gått på den här niten:
https://www.youtube.com/watch?v=HPNGLD3xnzE
Composit, dubletter, fel hastighet på flera av spelen, inga av de riktigt bra NES spelen med, usla bootlegs, romhacks etc... Vilken smörja.
Citera
2018-02-03, 17:52
  #15
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitmagnet
Visst den initiala setupen kan vara halvjobbig men sen rullar det på.
Vilka är fördelarna med begränsat spelutbud, menar du?
Absolut men det är många som inte är intresserade av att jobba så mycket för att få spela lite gamla NES-spel.

Till att börja med så tenderar man att spela dom spel man har, när man har ett begränsat utbud. Har man alla spel som finns så spelar man ändå inte alla i slutändan och eftersom man i stort sett alltid har ett annat spel att spela, så ger man inte spelen lika mycket tid.
Citera
2018-02-03, 20:58
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Absolut men det är många som inte är intresserade av att jobba så mycket för att få spela lite gamla NES-spel.

Till att börja med så tenderar man att spela dom spel man har, när man har ett begränsat utbud. Har man alla spel som finns så spelar man ändå inte alla i slutändan och eftersom man i stort sett alltid har ett annat spel att spela, så ger man inte spelen lika mycket tid.

+1

Begränsat utbud med möjlighet till nya vore det bästa. Typ en webshop.
Citera
2018-02-04, 06:22
  #17
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Absolut men det är många som inte är intresserade av att jobba så mycket för att få spela lite gamla NES-spel.

Till att börja med så tenderar man att spela dom spel man har, när man har ett begränsat utbud. Har man alla spel som finns så spelar man ändå inte alla i slutändan och eftersom man i stort sett alltid har ett annat spel att spela, så ger man inte spelen lika mycket tid.

Det finns bra setup guider och topplistor på bra spel, på Youtube t.ex.

Det finns nog ingen konsoll som har så mycket shovel ware som NES och det märks ju tydligt på åtminstonde de billigare "mini" konsollerna men inte ens de dyrare innehåller alla bra spel och man vill väl ha en valfrihet!?
Vidare så "tenderar man" att spela spel av den typen man dras till, som man känner igen, som känns mest intressant/avkopplande och hittar man ett bra spel i den genren så håller man sig i stort till det.
Dessutom, de flesta som spelar gamla klassiker verkar vara nostalgiker, där många vill ha spel som de spelade i sin barndom och huu om just det spelet inte finns på "minin", då måste den ändå hackas.

Själv så har jag tillgång till "alla spel som finns", därför att det är det jag är van vid. Det har alltid varit så, från min vansinnigt bortskämda spel-barndom till tidigt piratkopierande. Ändå så har jag lagt tiden på att spela igenom de spel jag tyckt var riktigt bra och nog vill man åtminstone ha valet att kunna spela dessa "cream of the crop" titlar, speciellt när man numera har begränsat med tid för spel.
Slutligen så behöver jag ofta ha valet att kunna spela on the go och det går ju inte via konsoll...
Det verkar f ö också vara ett vanligt "problem" hos barnfamiljer, där det inte är så populärt att en person ockuperar vardagsrums-tv:n i timmar, eller´osocialt´ stänger in sig på eget rum, med sitt kvällsnöje.

Så, då faller ju dessa begränsade emulerande ockerboxar bort.

(Sen är jag grymt trött på att en del nitiskt ska ta betalt för gammalt mög)
Citera
2018-02-04, 14:51
  #18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitmagnet
Det finns bra setup guider och topplistor på bra spel, på Youtube t.ex.

Det finns nog ingen konsoll som har så mycket shovel ware som NES och det märks ju tydligt på åtminstonde de billigare "mini" konsollerna men inte ens de dyrare innehåller alla bra spel och man vill väl ha en valfrihet!?
Vidare så "tenderar man" att spela spel av den typen man dras till, som man känner igen, som känns mest intressant/avkopplande och hittar man ett bra spel i den genren så håller man sig i stort till det.
Dessutom, de flesta som spelar gamla klassiker verkar vara nostalgiker, där många vill ha spel som de spelade i sin barndom och huu om just det spelet inte finns på "minin", då måste den ändå hackas.

Själv så har jag tillgång till "alla spel som finns", därför att det är det jag är van vid. Det har alltid varit så, från min vansinnigt bortskämda spel-barndom till tidigt piratkopierande. Ändå så har jag lagt tiden på att spela igenom de spel jag tyckt var riktigt bra och nog vill man åtminstone ha valet att kunna spela dessa "cream of the crop" titlar, speciellt när man numera har begränsat med tid för spel.
Slutligen så behöver jag ofta ha valet att kunna spela on the go och det går ju inte via konsoll...
Det verkar f ö också vara ett vanligt "problem" hos barnfamiljer, där det inte är så populärt att en person ockuperar vardagsrums-tv:n i timmar, eller´osocialt´ stänger in sig på eget rum, med sitt kvällsnöje.

Så, då faller ju dessa begränsade emulerande ockerboxar bort.

(Sen är jag grymt trött på att en del nitiskt ska ta betalt för gammalt mög)
Jag säger inte att valfrihet är dåligt. Jag säger att det är meningslöst att ha spel liggandes som man ändå inte kommer att spela. Min samling med SNES-roms 110 titlar och redan det är fler spel än jag kommer att spela igenom.

Om vi pratar om Nintendos minikonsoler så har även dom fler spel än dom flesta kommer att spela igenom. Urvalet är dessutom så pass bra att i stort sett alla har flera titlar som dom vill ha. Vidare så finns det ju en del som inte vill piratkopiera eller lägga rätt stora pengar på riktig hårdvara men ändå vill spela sina gamla klassiker.

Jag förstår i stort sett all kritik som folk har mot dessa retrokonsoler men jag förstår även att jag, och uppenbarligen inte du, inte tillhör målgruppen och således så är det egentligen meningslöst att klaga. Du som tycker att valfrihet är bra måste ju uppskatta det faktum att nu behöver folk inte syssla med piratemulerande om dom vill ha retroroligt. Det är ju inte så att emulatorscenen har dött.

Jag förstår även att Nintendo, och alla övriga för den delen, är företag så behöver tjäna pengar i första hand snarare än att tillfredsställa en liten bortskämd grupp som vill ha allt och helst gratis. Håller dock med om att det är hyggliga överpriser, särskilt i Sverige.
Citera
2018-02-04, 15:23
  #19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
+1

Begränsat utbud med möjlighet till nya vore det bästa. Typ en webshop.
Ja, hade man kunnat köpa nya spel för säg max 50 spänn så hade Classickonsoler varit rent ut sagt perfekta små prylar. Då hade till och med jag kunnat tänka mig att köpa en.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback