Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-22, 14:37
  #1
Medlem
AX64s avatar
Har beställt hem ett gäng olika humlesticklingar som jag vill kunna skörda av varje år. Dessa ska användas främst till ölbryggning. Sorterna jag har är Chinook, Northern Brewer, Willamette och Spalter Select. Nu har jag en del funderingar kring hur jag ska få till detta på bästa möjliga sätt. Bor i hus och tänker därför förstås ha växterna utomhus, men då det är på tok för kallt fortfarande måste jag nog börja inne.

Plantera sticklingarna i varsin blomkruka alternativt blomlåda inomhus och ställa i något fönster tills det är dags att placera ut dem, gissningsvis framåt April-Maj? Har någon haft humle inomhus och kan dela med sig av erfarenheter av den perioden, eller till och med för vissa sorters humle specifikt då jag gissar att de beter sig lite olika allihop? Hur klarar plantorna flytten ut från inomhusmiljö? Hur mycket plats behöver de i en kruka inne respektive utomhus senare för att må riktigt bra? Är växtnäring bra att använda överhuvudtaget eller ska man bara låta dem vara? Kaffesump som gödsel kanske kan vara något då humle verkar gilla kväve som det finns gott om i kaffesump?
Citera
2018-01-22, 14:55
  #2
Medlem
Du är medveten om att Humle är värsta ogräset och växer som fan. Tror inte du behöver tillföra extra näring.
Citera
2018-01-22, 15:00
  #3
Medlem
AX64s avatar
Jo, vanlig humle växer som tusan. Ädlare sorter kanske inte riktigt så mycket i vårt klimat. Och även om de växer som tusan betyder det inte att det blir bra med kottar att skörda, så lite näring ska de nog ha förr eller senare tippar jag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback