• 1
  • 2
2018-01-22, 14:01
Medlem
Jag har inga konstnärliga förmågor men jag skulle vilja testa den yttersta gränsen av framställa mina fantasier i någon konstlig form. Vad för form kan jag använda?

Jag är dålig på att måla, så mina bilder i huvudet kommer inte riktigt fram. Samma med lera. Det enda jag är bra på är att skriva.

Skulle vilja ha något att experimentera med. Jag vill inte bli bra på konst, men jag vill obehindrat uttrycka min kreativitet. Vad har jag att välja mellan?
Citera
2018-01-22, 14:03
Bannlyst
Om man kan känna någonting för något, så kvalificerar det något som konst.

En tavla med massa streck skulle inte jag kalla för konst, men någon där ute kan dra paralleller mellan den tavlan och någon händelse, och då blir det konst.

Vill bara definiera vad konst är.
Citera
2018-01-22, 14:15
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floristblomma
Jag har inga konstnärliga förmågor men jag skulle vilja testa den yttersta gränsen av framställa mina fantasier i någon konstlig form. Vad för form kan jag använda?

Jag är dålig på att måla, så mina bilder i huvudet kommer inte riktigt fram. Samma med lera. Det enda jag är bra på är att skriva.

Skulle vilja ha något att experimentera med. Jag vill inte bli bra på konst, men jag vill obehindrat uttrycka min kreativitet. Vad har jag att välja mellan?

Jag har hört att man ska öva på något för att bli bra på det
Citera
2018-01-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Jag har hört att man ska öva på något för att bli bra på det

det är inte det jag vill, jag vill inte bli bra. Jag vill bara "testa en gång" vad för psyksjuka konstverk jag kan få fram.
Citera
2018-01-22, 14:27
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Kultur: allmänt --> Eget konstnärligt skapande
/Moderator
Citera
2018-01-22, 14:41
Medlem
MelPoomenes avatar
Blås imma på fönsterrutor och ta en ren kalligrafipenna och lämna hemliga små bildlandskap eller kärleksmeddelanden. Gör en snöängel. Gjut en islykta. Tälj en snickargubbe av en nedfallen kvist. Knyt ihop hela linneskåpet till en great-escapish linne-lian.
Citera
2018-01-22, 14:43
Bannlyst
Citat:

Skriv ett manus och gör en "kortfilm" ladda sedan upp den på youtube?
Citera
2018-01-22, 15:17
Medlem
WGASs avatar
Om man inte är utbildad kommer man alltid vara amatör i deras ögon men sånt behöver ju inte inverka negativt på ditt eget skapande. Ingen av betydelse har någonsin sagt att man behöver vara duktig eller skicklig på någon fysisk aktivitet, som t.ex teckning, för att skapa bra konst. Konst, eller för att vara tydlig, postmodern konst, handlar främst om idéer och hur man förmedlar dessa idéer. Det finns inga gränser för sådant. Konstnärens kors (om du förstår vad jag menar) är att arbeta med materialet som står till buds. Gör något som betyder något för någon av någonting, vad som helst, spelar ingen roll. Om du vill.
Citera
2018-01-22, 21:56
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
det är inte det jag vill, jag vill inte bli bra. Jag vill bara "testa en gång" vad för psyksjuka konstverk jag kan få fram.

Du kan knappast "få fram" något av värde om du inte är bra på det du gör.

Är du dålig på att rita och måla kanske någon form av bildbehandling på dator kan vara din grej. Sedan finns det ju så många former av konst. Såg en tråd om någon dam som låter folk tafsa på hennes intima delar genom hål i klädseln hon har på sig.
Citera
2018-05-31, 18:49
Bannlyst
Många som dig, som vill vara konstnärliga vill kunna nå många människor, bli upptäckt få mycket pengar!

Men i sanning ligger värdet i ditt eget skapande. Att kunna känna en egen stolthet av vad du gör!

Och låt mig säga. Ditt egenvärde som konstnär ligger inte i volym och produktionen. Det är vad du själv gillar om dig själv, och oftast inte vill sälja.

Personliga grejer vill man inte sälja för att bli till allmängods.
Citera
2020-01-14, 20:29
Medlem
Om man känner sig biten av konstutövning och skapande - som tydligen TS gör - så kan man lära sig de olika teknikerna för t ex måleri. Det är i korthet några olika: olja, akryl, akvarell (vattenfärg), och pastell (krita). Man kan gå kvällskurser i just teknikutövning. , d v s ren metodövning.

Börja med att besöka en affär som säljer konstnärsmaterial och ge dig själv en orientering i material och metoder. Man kan ju börja lite försiktigt i liten skala som inte är så ekonomiskt betungande.
Lycka till
Citera
2020-02-17, 22:34
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:

Kanske tråkigt råd jag kommer med, men bara 'fantasin' som sätter gränserna.
Jag gjorde en gång en rumsavdelare bestående av ett vitt linnelakan, där jag med tuschpensel skrev
av hela texten från Albert Camus 'Pesten'. Tyvärr har jag inte verket kvar.
hursom är mitt råd att skita i konventioner och att konst/uttryck kan vara exakt vad som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in