Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-10-25, 16:14
  #13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Min morfar berättade att han indirekt dödade en polishund med två påkar. När polisen släppte hunden så höll han fram ena påken som den bet tag i och med den andra slog han den över nosen så att nosbenet spräcktes, de blev tvungna att avliva polishunden.
Det tror jag inte på. Han var i princip en legend och han var känd för att för att kollra bort polisens hundar.
Vid ett tillfälle när han polisen kommer fram till hundarna. Vid ett annat vaktar polishunden honom från polisen - han får inte gå för hunden, men polisen får inte röra honom - hunden gillade TT och var glad och god förutom att han höll honom på platsen.
Den polishunden plockades därför ur tjänst och min farfar övertog hunden - den var för snäll mot buset helt enkelt.

Jag tror inte på att han skadade hundar.

Han kunde ju hundar den där Tarzan, berättar Ingemar.

– Polisen släppte alltid hundarna efter honom. Men han gav dem en korv eller nåt. Sen satt bröderna i buskarna och skrattade åt polisen som letade som fan. De kunde skogen vet du.

https://www.mitti.se/nyheter/reporta...Qe4ILQRb83KyQ/
Citera
2023-04-20, 15:55
  #14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel.

I tidskriften HISTORISKA BROTT & mysterier, #4/2023, återfinns på sidorna 9 - 12 finns en artikel om "Tumba - Tarzan".

Rikligt illustrerat med bl. a. foton på han själv och hustrun.

Citat huvudrubriken:

"Tumba - Tarzan gömde sig i skogen i sju månader."

Citat underrubriken:

"Gentlemannatjuven på fel sida om lagen."

Citat i början av artikeln:

"I över ett halvår var Rolf och hustrun Alice på flykt i skogarna runt Tumba. Snart blev han hela Sveriges Tumba - Tarzan. En stilig karl med tjuvhedern i behåll, men som ändå inte lyckades hålla sig på "den smala vägen".

Den 16 november 1954 anhölls Rolf. Hustrun hade tidigare överlämnat sig. Han kom att dömas till 3½ års straffarbete. Alice dömde till 10 månaders villkorligt straffarbete. Efter frigivningen kom de aldrig mera att återförenas med varandra. Ej heller med döttrarna.

Det finns två daktningsfoton på dem från Stockholm 1953. Rolf har nummer 30759 och Alice har nummer 31856.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback