Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-22, 01:29
  #1
Avstängd
eminent-dietists avatar
Om jag häller en flaska saltsyra över mig vad händer då?

Jag syftar på den typen av saltsyra som kan köpas på plastflaska i diversehandeln.

Det ska vara starkt frätande men hur starkt frätande?
Citera
2018-01-22, 01:43
  #2
Medlem
Skulle föreslå att du provar och sen meddelar här hur det gick.
Citera
2018-01-22, 01:51
  #3
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Skulle föreslå att du provar och sen meddelar här hur det gick.

Uppmuntra inte till dummhet.
Snart ser vi Eminent-dietist med 50% frätskador gråtandes ut på Aftonbladet. ”Jag fick rådet på Flash Back att testa”.
Citera
2018-01-22, 02:20
  #4
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Om jag häller en flaska saltsyra över mig vad händer då?

Jag syftar på den typen av saltsyra som kan köpas på plastflaska i diversehandeln.

Det ska vara starkt frätande men hur starkt frätande?

Du får skador för livet. Ögonen och slemhinnorna kommer att bli skadade men också huden.
Citera
2018-01-22, 06:00
  #5
Medlem
cacas avatar
Väteatomerna reagerar kraftigt med den vätska som finns på din hud varav bränn/frätskada uppstår.
Citera
2018-01-22, 07:58
  #6
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Om jag häller en flaska saltsyra över mig vad händer då?

Jag syftar på den typen av saltsyra som kan köpas på plastflaska i diversehandeln.

Det ska vara starkt frätande men hur starkt frätande?

Det här svaret gäller enbart för frågan om saltsyra.

Det beror på platsen för exponeringen, hudens kondition, tiden för exponeringen och hur du väljer att avlägsna den.

Väldigt stor skillnad på att få saltsyra på händerna eller att få det i ögonen. För att skada händerna så krävs lång exponering. För att skada ögonen så krävs enbart tillfällig exponering, skadan är momentan och till största delen irreversibel.

Har huden skador eller är varm och fuktig av svett eller nedsmutsad av vissa ämnen så blir skadan som syran kan göra betydligt mer omfattande än om huden är torr, ren och hel. Med ren innebär att det finns annat på huden än det naturligt feta döda hudskikt som täcker vår kropp. Har du nyligen duschat och skrubbat dig, blir skadan värre. Har du smort in hela din kropp i någon fet substans så kommer ännu mindre av syran att nå huden.

Tiden för exponeringen beror givetvis på hur länge syran får tillåtas vara kvar på huden. Om kläderna dränks i syra och man lallar omkring med dem mot kroppen så förlänger man exponeringstiden. Är du naken så rinner det mesta av syran bort och resten börjar omedelbart att dunsta. Syran har svårt att hänga fast vid huden om huden är i sin naturliga kondition. I veck och gropar kan syran klänga fast längre, likaså vid kroppsbehåring. Med veck menas ungefär navel, skrev, armhålor, utrymme under eventuella bröst och naglar.

Om du väljer att bara klä av dig så avlägsnar du en hel del syra men inte all. Du behöver minst skölja med vatten (späda syran) men det är tillrådigt att neutralisera den med. Ett milt basiskt preparat som bikarbonat i vatten är mycket lämpligt. Kaustiksoda i vatten är olämpligt, eftersom det i sin tur är starkt frätande och ytterligare skadar huden.

Nu tillåter jag mig att fantisera lite. Jag tror att om du väljer att hälla 32% saltsyra på kroppen så händer följande. Det mesta rinner av om du är naken. Det börjar omedelbart att sticka i ögon, näsa och svalg av den avdunstande syran. Inom några sekunder börjar du känna sveda från dina böjveck och inom ett par minuter börjar du känna sveda från slät hud. Alla småsår ger skarp sveda omedelbart. Strax är svedan riktigt obehaglig och du ångrar ditt tilltag. Om du nu försöker tvätta av dig syran så lindras besvären rätt omedelbart. Tvättar du inte så blir det värre och lokal hudavlossning kan börja inträda men det tar rätt lång tid.

Saltsyra är en mild syra som våra kroppar själva producerar. Den dunstar lätt och har låg vätningseffekt. Det är inte saltsyra som kastas i ansiktet på misshagliga feminina element i de mer exotiska områdena på vår planet, utan svavelsyra. Den syran har helt andra egenskaper och orsakar omfattande skada väldigt snabbt.

I somras avrostade jag en del verktyg med saltsyra, en spann och vatten. Jag blaskade med syran och hanterade verktygen med händerna utan handskar. Istället sköljde jag av händerna med rent vatten mellan förflyttningarna. Lätt sveda, torrhet i huden var resultatet av ca 15 min arbete.

Rekommenderar den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=XeVZQoJ5FdE
Citera
2018-01-22, 15:19
  #7
Medlem
Mulla Krekars avatar
Tvättar man av det efter nån minut, så är det ingen större fara för huden, men ögonen är naturligtvis känsliga o kan ta skada direkt.

Gjorde en test en gång, o testade en gång på mig själv, om hur olika frätande ämnen påverkade huden. Testade 35% saltsyra, 96% svavelsyra, 65% salpetersyra, mättad natriumhydroxid o 35% väteperoxid.

Har endast bestående skador av svavelsyran o salpetersyran. Kan slänga upp en bild om du vill.

EDIT: Satte en droppe av varje på armen, men vickade på armen så den rann runt, tror det var salpetersyra till vänster o sen svavelsyra, de andra blev inga märken kvar av;
https://i.imgur.com/hmuygyY.jpg
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2018-01-22 kl. 15:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback