Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-25, 23:35
  #13
Medlem
Är det 600k allt som allt eller bara för terminsavgifterna? För om allt är inräknat är det ju inte så långt ifrån vad det landar på för en svensk student med boende och mat.
Om du verkligen drömmer om att bli läkare så är det alltid värt det. Ett tips är dock att verkligen rannsaka dig själv till varför du vill plugga medicin. Skriv sedan ner detta så att du då och då kan påminna dig själv om varför du pluggar. För det kommer bli tufft, du kommer få offra mycket annat under resans gång. Jag läser till läkare och det finns stunder när jag undrar varför jag slängt bort större delen av mitt liv på att plugga, och nu lever på nudlar i ett korridorrum (med stora studieskulder) när mina vänner lever livet och knegar som snickare och lagerarbetare. Lön och "status" som läkare åtnjuter senare i karriären glömmer man snabbt bort så att ha det som drivkraft gör en nog olycklig. Det gäller alltså att ha en stark motivation och drivkraft från början och inte falla för den idealbild av läkare som man fått av TV-serier och samhället. Det är inte ett glamoröst jobb. Gör det enbart för att du själv känner att det är det mest meningsfulla du kan göra med ditt liv. Och då är det såklart värt alla pengar i världen, och i det sammanhanget är 600k ingenting.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback