Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-21, 23:34
  #1
Medlem
Jag fyller 22 i år och har planer till att studera till läkarprogrammet men vet inte huruvida det blir värt med en investering på 660.000kr på läkarprogrammet i Polen eller närliggande länder. Kommer jag kunna betala av något under utbildningens gång eller blir det mycket plugg under tiden? Någon som har erfarenhet utav detta? Har för övrigt 0,9 på HP så tror inte jag kan komma in på någon universitet här för läkarprogrammet.
Citera
2018-01-21, 23:47
  #2
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackArrow912
Jag fyller 22 i år och har planer till att studera till läkarprogrammet men vet inte huruvida det blir värt med en investering på 660.000kr på läkarprogrammet i Polen eller närliggande länder. Kommer jag kunna betala av något under utbildningens gång eller blir det mycket plugg under tiden? Någon som har erfarenhet utav detta? Har för övrigt 0,9 på HP så tror inte jag kan komma in på någon universitet här för läkarprogrammet.

Du kan ju prova HP-guiden, har hört att den ska vara bra och ger kraftiga höjningar för vissa.
Citera
2018-01-21, 23:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Du kan ju prova HP-guiden, har hört att den ska vara bra och ger kraftiga höjningar för vissa.

Använde den då och då för hösten, men den höjde mig inte så pass mycket. Gamla prov fungerade lika bra.. vet inte vilken nytta den sidan hade faktiskt.
Citera
2018-01-22, 00:29
  #4
Avstängd
somaliskdelikatesss avatar
Failar du några tentor så får du gå om hela året
Citera
2018-01-22, 01:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somaliskdelikatess
Failar du några tentor så får du gå om hela året

du är alltså insatt i hur det funkar där? hur svårt är proven osv, är det omöjligt att klara tentorna? hur mycket måste man plugga varje dag, och finns det tid för fritid ens? finns omtenta?
Citera
2018-01-22, 05:27
  #6
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Utbildning och studier------>Utlandsstudier

/Mod.
Citera
2018-01-22, 12:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackArrow912
du är alltså insatt i hur det funkar där? hur svårt är proven osv, är det omöjligt att klara tentorna? hur mycket måste man plugga varje dag, och finns det tid för fritid ens? finns omtenta?
Jag har pluggat i Östeuropa (dock inte Polen). Första två åren finns ingen tid för fritid. Flera timmar plugg varje dag. Ja, det finns omtentor. Man får en eller två omtentor, beroende på skola. Om man misslyckas på alla omtentor måste man gå om kursen. Det är inte så farligt som det låter, jag känner flera som fick gå om kurser.

För 5-6 år sedan var det definitivt värt att betala för en sådan utbildning, men terminsavgifterna har stigit mycket de senaste åren. Jag är osäker om det är värt det. Den bedömningen måste du själv göra. I mitt fall bytte jag tillbaka till Sverige.
Citera
2018-01-22, 12:38
  #8
Medlem
Centauris avatar
Varför plugga till något som är automatiserat till största delen om 20 år?
Citera
2018-01-22, 14:49
  #9
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Varför plugga till något som är automatiserat till största delen om 20 år?

På vilket sätt är läkaryrket automatiserat om 20 år? Kommer knappt finnas robotar som gör kirurgiska ingrepp.
Citera
2018-01-22, 15:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
På vilket sätt är läkaryrket automatiserat om 20 år? Kommer knappt finnas robotar som gör kirurgiska ingrepp.
Det fanns redan för 12 år sedan:
Citat:
In May 2006 the first artificial intelligence doctor-conducted unassisted robotic surgery was on a 34-year-old male to correct heart arythmia. The results were rated as better than an above-average human surgeon.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Robot-assisted_surgery

Kirurgi kommer troligtvis automatiseras inom några årtionden. Andra läkarspecialiteter kommer inte automatiseras. Den sociala aspekten är för viktig.

Oxford universitet har gjort en studie på automatisering, där de uppskattar risken att olika yrken blir automatiserade. Risken för läkare är 0,42%. Väldigt osannolikt, med andra ord. Länk till studien: https://www.oxfordmartin.ox.ac.uk/do...Employment.pdf
Citera
2018-01-22, 16:25
  #11
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Varför plugga till något som är automatiserat till största delen om 20 år?

Om läkaryrket kommer vara fullt automatiserat om tjugo år så kommer alla andra yrken vara det också, bortsett från de som själva utvecklar och underhåller automationen (robotingenjörer). Det är liksom ett yrke som kräver både sociala och intellektuella förmågor och minst enkelt att ersätta. Visst, det håller på att utvecklas AI-teknik för bedömning av frakturer och det kan möjligtvis påverka radiologer, liksom vissa tekniker för kirurgi, om än lång tid, men har väldigt svårt att se hur t.ex. en psykiatriker/allmänläkare ska kunna ersättas i snar tid faktiskt.
Citera
2018-01-24, 17:22
  #12
Medlem
Myst1cs avatar
Du pluggar alla dagar i veckan (inklusive helgen) ca 8h om dagen. Ibland tar man ledigt en dag i veckan. Så ett heltidsjobb för det mesta. Detta gör man första tre åren sedan går tempot ner en hel del. Det låter värre än vad det är dock. Har man intresset och motivationen så är det inga problem.

Huruvida det är värt det för du avgöra själv. Personligen tänkte jag inte så mycket på pengarna utan mer på att ha ett intellektuellt stimulerande arbete med en stabil inkomst.

Edit : det finns såklart tid för fritid (jag brukar jogga regelbundet. Äta ute med kompisar efter tentor osv)
Tentorna är svårare än Sverige enligt kompisar som flyttat till Sverige, men långt ifrån omöjliga. Du får två omtentor.

Alltså kort och gott, som vilket universitet som helst.

Har du fler funderingar så fråga på. Alltid kul att bemöta alla myter om läkarprogrammen utomlands
__________________
Senast redigerad av Myst1c 2018-01-24 kl. 17:30.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback