Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-25, 00:23
  #3385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizzziE
Som student som läser systemvetenskapliga programmet/producent så callar jag ditt bullshit om att en PC är bättre för avancerade uppgifter än en PC, skillnaden är mjukvaran. För den som inte lever på 90-talet har full förståelse till att DE ALLRA FLESTA programvaror jag använder till PC finns som alternativ till Mac.

För all form av programmering: Mac (Enda programmet jag någonsin haft problem med på Mac var aptana, för att dess programmerare släpper full-versioner som borde vara en beta-version)

För funktionalitet och skön slösurf: Mac (Touchpaden är ett exempel av många)

Musikproduktion: Mac (Ableton+Mac helt enkelt)

Gaming: Windows - enda skälet till detta är att vissa spel jag spelar bara finns till windows, något som verkar vara på väg bort. (Steam-gaming, alla blizzard-spel etc)

Summan av kardemumman? Denna argumentationen om Mac vs PC är rent av idiotisk, vi kan lika gärna skapa en tråd som handlar om varför vissa människor gillar röda tröjor medan andra gillar svarta tröjor. Vem fan bryr sig? Man gillar det man gillar med tanke på att man är unik (ja, alla människor är det.... på sitt sätt).

För mig personligen så föll valet på:
1. Ableton är gjort för Mac (Kortkommandon etc)
2. Macbooken var inte speciellt dyr om man jämförde med en exempelvis Zenbook som går för exakt samma pris med väldigt liknande hårdvara
3. Aluminium -> Plast
4. Mycket bättre garanti-avtal än...... Låt oss säga Acer
5. Battertid

Förstår dock inte varför man ska behöva förklara sina val hela tiden som mac-användare. Varenda gång jag sitter i ex. en ny studiecirkel ska det komma på tal, jag går väl för helvete inte runt och frågar varför folk valt att köpa sina skor.
Men om jag ställer frågan på en annan synvinkel, ifall jag funderat att köpa en begagnad macbook Pro från sent 2010 för 5500 kr. Vilken dator kommer bli kraftfullast? En begagnad Pc för samma pris eller Macen?

Har dock använt Mac några gånger tidigare, så min lista ser ut såhär:

Surfa: Mac, Garanterat!

Programmera: Pc vid vissa tillfällen och Mac vid andra. Så det blir jämt där.

Fotoredigering: Mac

Spel: Pc

Men håller med att man fan inte kan säga "mer avancerade" grejer för Pc Hur skulle operativ systemet ha någon betydelse när en ingenjör jobbar med CASE verktyg till exempel eller har jag missat något...
Citera
2013-12-25, 01:22
  #3386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skraparigraven
Men om jag ställer frågan på en annan synvinkel, ifall jag funderat att köpa en begagnad macbook Pro från sent 2010 för 5500 kr. Vilken dator kommer bli kraftfullast? En begagnad Pc för samma pris eller Macen?

Bra fråga faktiskt. Innan jag svarar måste jag säga varför mitt svar blir som det blir:
Andrahandsvärdet på en apple-produkt är VÄLDIGT hög.

Exempel: du köpte macbook x, för 10000. Du sålde den ett halvår senare för 8000. (Inte helt overkligt, kolla gärna blocket m.fl.)
Exempel2: Min stationära som jag köpte för rätt så exakt 2 år sedan är värt piss idag. Tror jag får ut en 2k max för datorn jag köpte för 10k för 2 år sedan.

Därför blir mitt svar: Kraftfullast kommer alltid att vara den begagnade PCn, då PCn har ett riktigt dåligt andrahandsvärde.

Vad jag hade slagit till på?
Sparat upp 5-7k till och köpt en 2013-Macbook.

Om detta inte är ett alternativ, gå in på närmaste teknikvaruhus under mellandagsrean, hitta bästa prestanda som 5500:- kan köpa.

Dock bör jag tillägga att detta är vad JAG hade gjort. Inget som jag anser vara rätt/fel val. Antar att jag helt enkelt starkt ogillar begagnade teknikprylar.

God jul för övrigt, nu blir det sussa bort alkohol!
__________________
Senast redigerad av WizzziE 2013-12-25 kl. 01:26. Anledning: Fylletypos
Citera
2013-12-25, 02:31
  #3387
Medlem
Man måste låta behoven styra tycker jag.

- Vilka program vill man kunna använda?
- Ska det vara en stationär eller bärbar dator?
- Vad finns det för budget?

För egen del älskar jag OS X men behöver ibland kunna använda Windows (7, inte 8). Nu fasar jag ut Windows mer och mer, men fortfarande finns det enstaka tillfällen då jag behöver det.

Och i det läget är en Mac ett bättre val eftersom man kan installera Windows också, antingen via Boot Camp (enklast, funkar bäst för mig) eller genom virtualisering med VMware Fusion, Parallels Desktop eller Oracle VM VirtualBox.

(Ett tredje alternativ är WineBottler, CrossOver och liknande, men det tycker jag är lite överkurs. Än så länge.)

Som stationär dator kan jag rekommendera Mac mini. Dock bör man tänka på att den kommer att uppgraderas snart, så köp inte den just nu.

Alla bärbara Macar är kalas, men jag hade definitivt tagit en med retinaskärm i alla fall. Och maxat med RAM från början.

En Windows-PC är bara aktuellt för mig om jag uteslutande använde Windows. Och det gör jag inte.
Citera
2022-02-10, 11:27
  #3388
Medlem
Tycker window är klart enklare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback