Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-21, 12:21
  #1
Medlem
Är det nån mer än jag som stör sig enormt mycket på den här typen av spel, alltså spel där man verkligen måste utföra en massa långtråkiga tutorial-uppdrag innan man får börja spela på riktigt?
Hur tänker utvecklarna när de designar ett spel på det sättet, egentligen?
En tutorial borde vara fullkomligt frivillig, inte någonting som man måste uthärda varenda gång man startar ett nytt spel.
Ett spel som hanterar det här väldigt bra är klassikern "Super Mario 64" till Nintendo 64, där kontrolltips helt enkelt har skrivits på skyltar som finns lite här och där i spelet - och de skyltarna brukar alltid finnas just precis där de behövs.
På det här sättet kan en erfaren spelare fullkomligt ignorera de skyltarna och bara lira, istället för att Lakitu skulle komma flängande hela tiden och babbla, vilket hade varit enormt frustrerande.
Ja, spelet ger ofta ny information på olika ställen, men den informationen kan man alltid skippa på bara 1-2 sekunder.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2018-01-21 kl. 12:25.
Citera
2018-01-21, 12:25
  #2
Medlem
Vem0ths avatar
Gillar hur XCOM: Enemy Unknown och dess uppföljare har hanterat tutorials. Det är valbart redan från första körning, men man får en bonus i form extra XP till sina karaktärer ifall man genomgår tutorialavsnittet då man förlorar inte något.
Citera
2018-01-21, 12:25
  #3
Medlem
Ifall det är ett online-spel antar jag väl att de vill lära nybörjare hur man spelar så de inte förstör spelupplevelsen för andra.
Citera
2018-01-21, 12:34
  #4
Medlem
Bonnatorps avatar
Dark souls 3 är helt underbart ur den aspekten. Blev överlycklig över att få hoppa rakt in i spelet, i princip.

Med det sagt vill jag även poängtera att jag en månad senare fortfarande inte lyckats döda första bossen...
Citera
2018-01-21, 12:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Dark souls 3 är helt underbart ur den aspekten. Blev överlycklig över att få hoppa rakt in i spelet, i princip.

Med det sagt vill jag även poängtera att jag en månad senare fortfarande inte lyckats döda första bossen...
Om man lirar ett spel för första gången så kan ju såklart tutorials vara rätt bra att kolla på.
Men såna tutorials bör som sagt alltid vara helt frivilliga, precis som instruktionerna i en fysisk instruktionsmanual.
Citera
2018-01-21, 13:02
  #6
Medlem
zBr9s avatar
Spel: Allmänt -> Spelrelaterat

/moderator
Citera
2018-01-21, 13:22
  #7
Medlem
Andersdamaans avatar
Jo det kan vara störande! Tänker då speciellt på Bethesdas spel såsom T.E.S Skyrim och Fallout-serien. Bland de första moddar som jag brukar ladda ned till dem är sådana som möjliggör en alternativ start så att man på det viset slipper den sega inledningen.
Citera
2018-01-21, 17:56
  #8
Medlem
XaoqcHs avatar
Jag spelade häromveckan Just Cause 2 för första gången och störde mig bla på avsaknaden av en tutorial för hur grappling hook och andra spelmekanismer skulle användas. Var en påminnelse om att bra tutorials är sådana som inte märks av men också att de behövs om spelet har mer originella spelmekanismer.
Citera
2018-01-22, 11:50
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Jag spelade häromveckan Just Cause 2 för första gången och störde mig bla på avsaknaden av en tutorial för hur grappling hook och andra spelmekanismer skulle användas. Var en påminnelse om att bra tutorials är sådana som inte märks av men också att de behövs om spelet har mer originella spelmekanismer.
Uhm. Hela första grejen med minneskorten fram tills man är vid Karl Blaines hus är en tutorial.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback