Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-01-22, 13:10
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
En annan sak som påminner om TS teori (en slags Nimby-teori) är atomkraften: Sverige behöver uran för atomkraft. Sveriges urberg är en strålande källa både bildligt och bokstavligt, det kryllar av uran här.
Förvisso har vi mycket uran, men halterna är låga och det är inte lönsamt att utvinna. Vi har i Sverige tvärtom en extremt generös minerallag där företag har stora rättigheter att gå in och prospektera och starta gruvor på privat mark vad än markägaren tycker och de sedan behöver betala en försumbar avgift till staten.
Citera
2018-01-22, 13:16
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Då sa elbolagen lite trevande att tekniken blir ju bättre och man kan ju hantera det genom att folk få ladda olika tider. Vissa på dagar och andra på kvällar och så.. Kändes föga betryggande då de flesta behöver ladda sina bilar på kvällar, nätter så att de kan åka med bilen dagen efter.
Så praktiskt att folk vill ladda på kvällar och nätter när industri och kontor slår ned så vi har överkapacitet på el...

Visst, vi behöver lite mer el, men är det någon katastrof om vi låter någon reaktor puttra på lite längre? Ett kärnkraftverk har liksom lite mindre utsläpp än en bensin eller dieselbil.

Citat:
Tror du på fullaste allvar att de flesta använder bilen för att de är lata? Inte för att de kanske måste åka till ett jobb som ligger 5 mil bort och att bussen går 2 gånger per dag och det är klockan 10 och 14.
"Av det totala antalet bilresor är ungefär hälften kortare än 5 kilometer. I tätort är i allmänhet runt 80 procent av bilresorna kortare än 3-4 kilometer."
https://www.trafikverket.se/for-dig-...h-fran-skolan/
Citera
2018-01-22, 13:47
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det anses vara för dyrt eftersom importen av färsk råvara är så mycket billigare.

Vänligen ha en god ton i dina inlägg, det här är inte I&I. Fast det kan vara svårt förstår jag, när argumenten tryter. Har därför överseende angående ditt klavertramp.

Det är du som gör övertramp hela tiden genom att komma med massa påstående som inte är sanna. Läs på innan du kommenterar.
Citera
2018-01-22, 14:38
  #52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det är du som gör övertramp hela tiden genom att komma med massa påstående som inte är sanna. Läs på innan du kommenterar.

Är påläst inom området, därför jag hoppar ibland över att förklara självklarheter. Ber om ursäkt för detta. Jag får (ofta) för mig att folk har grundkunskaper när de ger sig in i relativt komplexa ämnen, vilket givetvis är fel i ett öppet forum som detta.

Sedan tolkar man empirin olika, beroende på synsätt. Ofta går den som inte har sakliga argument från sak till person. Det är inget vetenskapligt sätt att varken argumentera eller tänka. Bara ett tips i all välmening..

För att återgå till sakfrågan:
Det är inga problem att utvinna/återvinna råvaror från "skrot", återvinning. Men så länge man kan importera billigare jungrueliga råvaror från U-länder så kommer inte återvinning att vara ekonomiskt lönsamt; det blir billigare att skövla miljön än att ta tillvara redan utvunna råvaror/grundämnen från skrot.
Det enda som hjälper mot en ohämmad kapitalistisk skövling av naturen är lagstiftning som upprätthålls och saknar kryphål.

(Låter nästan som en "kommunist" nu, men är faktiskt tvärt om.)
Citera
2018-01-22, 15:14
  #53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så praktiskt att folk vill ladda på kvällar och nätter när industri och kontor slår ned så vi har överkapacitet på el...

Visst, vi behöver lite mer el, men är det någon katastrof om vi låter någon reaktor puttra på lite längre? Ett kärnkraftverk har liksom lite mindre utsläpp än en bensin eller dieselbil.


"Av det totala antalet bilresor är ungefär hälften kortare än 5 kilometer. I tätort är i allmänhet runt 80 procent av bilresorna kortare än 3-4 kilometer."
https://www.trafikverket.se/for-dig-...h-fran-skolan/

Det är mycket möjligt att hälften är kortare än 5 km men det säger ju ändå inte så mycket. Om man åker och handlar så kanske det inte är så praktiskt att cykla eller gå med alla påsar. Du kanske ska skjutsa ungar på träning och det går inte tidsmässigt att åka buss dit osv.

Misstänker även att de räknar med tjänstebilar i den undersökningen och där är det i princip bara korta resor.

Men många miljövänner vill både se att kärnkraften avvecklas tillsammans med en större användning av miljövänliga fordon. Det går liksom inte ihop även om man vill att det går ihop.

Jag skulle gärna köpa en ny elbil om jag hade råd och om det vore praktiskt möjligt. Jag har ca 22 mil tur och retur till jobbet och det skulle innebära att jag behöver en plats där jag ska ladda bilen. Antingen på jobbet eller hemma och jag har inte möjlighet att göra något av det. En vanlig villa har inte kapacitet för att hantera en snabbladdare som jag förstod det på elbolagen som intervjuades men jag kan minnas fel men jag tror jag mindes rätt. Sen om man behöver en snabbladdare eller ej det vet jag inte men man kan ju iallafall inte köra på en sån där stolpe som står i garagen eller på parkeringar där det finns en timer som man kan ställa in som max 1-2 timmar åt gången. Har för mig att det tar ca 8 timmar att ladda en tesla har jag läst om man inte har snabbladdare. Ska man då gå ut varannan timme och vrida på timern
__________________
Senast redigerad av tdlefnierregus 2018-01-22 kl. 15:15. Anledning: felstavning
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback