Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-25, 06:39
  #13
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Fel då senaste air modellen kom 2015, är 110% säker på det. 2016 bytte apple bara instegs modellen från 4gb till 8gb som standard men inget mer, alltså ingen ny modell eller vassare prestanda för du kunde få 8gb redan 2010 för en extra släng

Senaste modellen kom i juni i fjol (2017) då i5-processorn fick en liten prestandahöjning från 1,6 till 1,8 Ghz. I övrigt inga skillnader. Kolla i Mactracker-appen för detaljerad info.

Apple har ju bekräftat att dom jobbar på en ny Mac Pro samt en bildskärm. En ny Macbook Air eller motsvarande lär vi få se också, kanske en billigare variant av MacBook. Mac Mini hoppas jag uppdateras också, har sålt massor av dom genom åren och dom är driftsäkra och mycket dugliga som små servrar för olika ändamål.
__________________
Senast redigerad av Rassa 2018-01-25 kl. 06:47.
Citera
2018-01-25, 09:10
  #14
Medlem
Det korta svaret är väl att det inte längre behövs hysteriska uppdateringar av hårdvara. Mac handlar om OS främst. Men visst, att Pro inte uppdateras oftare är en gåta. Det gör den omöjlig för prestandajobb. Som inköpare skulle den vara big no-no.

Flaggskeppen Macbook Pro uppdateras i hygglig takt men Apple borde kunna vara bättre på resten också. Själv kör jag en Macbook Air med några år på nacken och har ingen tanke på att byta än. Men när jag byter köper jag ju inte tre år gammal hårdvara.
Citera
2018-01-25, 09:38
  #15
Medlem
hakro807s avatar
Ett annat viktigt svar på frågan är ju den att när Apple väl uppgraderar sina produkter så ligger de ofta väldigt långt fram i utveckligen. Första MPB Retina kom 2012. Idag finns det ett betydligt större utbud av bärbara med högupplösta skärmar men den version som släpptes drygt fem år sedan är fortfarande en väldigt bra skärm. Samma sak med lagring/batteritid/portar/vikt/design/etc.

Själv är jag riktigt intresserad av vad som kommer att hända med Mac Mini. Att inte uppgradera den till senaste fyrkärniga coffee lake skulle vara svårt att motivera, speciellt så eftersom det ger möjlighet till tillräcklig grafikprestanda för att driva även moderna spel, om än i lägre kvalitet.

Sedan är ju även MBA lite av ett sorgebarn med sina gigantiska skärmkanter och TN-panel.
Citera
2018-01-25, 10:37
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Fel då senaste air modellen kom 2015, är 110% säker på det. 2016 bytte apple bara instegs modellen från 4gb till 8gb som standard men inget mer, alltså ingen ny modell eller vassare prestanda för du kunde få 8gb redan 2010 för en extra släng
Det här, här och här (och fler sajter) motsäger din 110-procentiga säkerhet. Men det var alltså bara en liten höjning av CPU-prestandan, inget mer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback