Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-21, 08:22
  #1
Medlem
Jag har en rent hypotetisk fråga. Två-vägs synk är ju praktiskt för att hålla bilder eller filmer synkade med t.ex. ett NAS. Men låt säga att disken på NAS:et blir defekt och bestämmer sig för att radera lite filer av sig själv, alternativt "förändra" någon fil (så den blir korrumperad), vad händer då med synkningen?

1. NAS:et raderar helt sonika dessa filer från datorn för att filerna ska bli synkade igen
2. NAS:et hämtar upp filer som försvunnit (återsynkar) eftersom det är intelligent nog att förstå att användaren inte själv tog bort/ändrade filerna.

Alternativ 2 vore ju bra, men 1 är ju rent katastrofalt får då blir man av med alla data.

Regleras detta på något sätt, eller beror det på vilket OS man kör på sitt NAS (använder själv Synology)?

(Vet inte vilken kategori detta bör ligga i, mod får gärna flytta)
Citera
2018-01-21, 08:27
  #2
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
Jag har en rent hypotetisk fråga. Två-vägs synk är ju praktiskt för att hålla bilder eller filmer synkade med t.ex. ett NAS. Men låt säga att disken på NAS:et blir defekt och bestämmer sig för att radera lite filer av sig själv, alternativt "förändra" någon fil (så den blir korrumperad), vad händer då med synkningen?

1. NAS:et raderar helt sonika dessa filer från datorn för att filerna ska bli synkade igen
2. NAS:et hämtar upp filer som försvunnit (återsynkar) eftersom det är intelligent nog att förstå att användaren inte själv tog bort/ändrade filerna.

Alternativ 2 vore ju bra, men 1 är ju rent katastrofalt får då blir man av med alla data.

Regleras detta på något sätt, eller beror det på vilket OS man kör på sitt NAS (använder själv Synology)?

(Vet inte vilken kategori detta bör ligga i, mod får gärna flytta)

Hur synkning fungerar beror på synkningsprogrammet. Det logiska hade ju varit att försöka detektera om filer försvinner pga filsystemsfel (NTFS har en flagga för det som heter "dirty" tror jag). Och då inte bry sig om att synka dirty filer utan varna admin i den mån det går.
Citera
2018-01-21, 10:31
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Hur synkning fungerar beror på synkningsprogrammet. Det logiska hade ju varit att försöka detektera om filer försvinner pga filsystemsfel (NTFS har en flagga för det som heter "dirty" tror jag). Och då inte bry sig om att synka dirty filer utan varna admin i den mån det går.

Dirty talar bara om huruvida filsystemet stängdes ner korrekt. Det kan inte detektera om en enstaka fil blivit korrupt på grund av andra anledningar. Då behöver man något som ZFS som kan detektera bitröta.
Citera
2018-01-21, 10:32
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
1. NAS:et raderar helt sonika dessa filer från datorn för att filerna ska bli synkade igen
2. NAS:et hämtar upp filer som försvunnit (återsynkar) eftersom det är intelligent nog att förstå att användaren inte själv tog bort/ändrade filerna.)

Om ditt nas inte kör ZFS eller annat filsystem som kan detektera bitröta så kommer de felaktiga ändringarna att synkas.
Citera
2018-01-21, 10:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om ditt nas inte kör ZFS eller annat filsystem som kan detektera bitröta så kommer de felaktiga ändringarna att synkas.

Ajdå. Vad gäller för ext4, vet du det?

Jag har läst lite om Btrfs som verkar vara ett moderniserat filsystem, men tyvärr är det få NAS-enheter som stöder det.
Citera
2018-01-21, 18:46
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
Ajdå. Vad gäller för ext4, vet du det?

Jag har läst lite om Btrfs som verkar vara ett moderniserat filsystem, men tyvärr är det få NAS-enheter som stöder det.

Ext4 har inget som helst stöd för att upptäcka bitröta.

Btrfs kör förvisso COW och filchecksumma. Men det skyddar inte helt mot bitröta. Men bra nog för de flesta ändamål.

Mig veterligen är ZFS det mest robusta filsystemet givet bitröta.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2018-01-21 kl. 18:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback