Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-21, 05:59
  #1
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har en lenovo tab3 10" surfplatta, funkat bra med laddningen ett par månader men nu är det svårt att ladda upp batteriet...

Provat 3 olika strömkällor, laddaren som följde med plattan, batteripack 2.1A och usb charger port på monitorn som ska ladda upp till 3 gånger snabbare än normal usb-port, även provat flera kablar.
Hade plattan inkopplad till skärmen idag och när jag skulle låsa upp den så stod 1 dag och 5 timmar för att ladda fullt men så fort jag använde surfplattan så sjönk strömstapeln, hänt att surfplattan stängt av sig för batteriet tömts trots att surfplattan laddades.
Surfplattan ligger just nu bredvid mig på soffan med laddkabeln i och batteriet har gått från 19% till 18% laddning.

Drog hem charger tester och den visade 1.8A när jag satte i kabeln men efter en stund hade det sjunkit till minus 67mA, Vad kan orsaka såna här problem?
Citera
2018-01-21, 17:59
  #2
Medlem
Noe-s avatar
Gissar på att laddningsuttaget kortsluter sig själv, antagligen mot chassit. Bör gå att hitta reservdel på ebay alternativt demontera och kör lite eltejp runt uttaget. Förutsätter att de inte sitter någon smuts/fickludd/whatever i uttaget.

Kan vara värt att göra en factory reset om du inte provat.
Citera
2018-01-21, 19:02
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Jippi kopplade in laddaren som följde med plattan, under natten gick batteriet från 13% till 12%...kopplade in plattan på monitorn och på 4 timmar gick batteriet från 12% till 54%

Citat:
Ursprungligen postat av Noe-
Gissar på att laddningsuttaget kortsluter sig själv, antagligen mot chassit. Bör gå att hitta reservdel på ebay alternativt demontera och kör lite eltejp runt uttaget. Förutsätter att de inte sitter någon smuts/fickludd/whatever i uttaget.
Kollat uttaget och kan inte hitta vare sig skräp eller något annat fel, får inga indikationer på fel när jag vickar på usb-sladden däremot har jag slängt usb-sladden som följde med plattan pga glappkontakt.

Citat:
Kan vara värt att göra en factory reset om du inte provat.
Blir det inte bättre efter systemuppdatering så kommer jag att testa det
Citera
2018-01-24, 20:11
  #4
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag vet inte om det är relaterat, men jag fick samma problem med min mobil när det började bli glapp i sladden och laddandet gick långsammare även när jag fick kontakt.
Lösningen blev att jag köpte en ny sladd som var specifikt märkt som "fast charge cable". Jag testade först vanliga micro-USB sladdar med de var långsamma även om de inte glappade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback