Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-20, 19:45
  #1
Medlem
Guld-Jussis avatar
Jag har funderingar på att göra en längre långhelgresa med enda syfte att åka tåg. Tanken är att börja i på Stockholms centralstation en torsdagskväll eller fredagsmorgon och sen via Malmö och Köpenhamn tåga ner i Europa för att sedan flyga hem igen på söndagen. Jag beräknar att komma till slutdestinationen på lördagen så lite sightseeing, god middag och en hotellnatt finns med i planen men det är som sagt resan som är målet. Därför vill jag ju färdas sträckor som ger något för ögat i form av fina landskap, jag har också en också en tanke om att resan ska kännas lite "klassisk". Just nu har jag ögonen på München med tågbyten i Hamburg och eventuellt Berlin. Men det finns ju många andra alternativ att välja, man kan t.ex dra västerut och sikta på Frankrike. Eller ta sig mot de centraleuropeiska storstäderna. Hur skulle ni tänka? Alla förslag beaktas.
Citera
2018-01-20, 20:18
  #2
Medlem
Prag -fantastisk stad och relativt billigt , allt är lätt , väljer Prag alla dagar.
Citera
2018-01-20, 20:32
  #3
Medlem
l150s avatar
Ta en snabbis i sverige http://www.agj.net/res-med-agj/en-resa-i-tiden/
Citera
2018-01-20, 20:50
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Avundas dig. Jag skulle passa på att åka tåg genom gamla östeuropa så mycket det bara är möjligt men undvik Slovakien om du vill fortsatt vara vid liv.
Citera
2018-01-21, 22:34
  #5
Medlem
Guld-Jussis avatar
Tack för förslagen men de är inte helt i linje med min frågeställning.

Sedan jag gjorde tråden har jag skissat lite mer på München-rutten och gjort den större/bättre.
Dag 1: Stockholm - Köpenhamn - Hamburg
Dag 2: Hamburg - München
Dag 3: München - Geneve (via Innsbruck för att få alpsträcka nästa hela vägen). Flyg hem från Geneve.

Men som sagt, jag är öppen för flera alternativ.

Edit: Nu hittade jag alternativet Sthlm - Hamburg (dag 1) för att dag 2 göra den helt episka resan Hamburg - Budapest via Berlin, Dresden, Prag, Brno och Bratislava på 13,5 timmar. Satan i gatan...

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Avundas dig. Jag skulle passa på att åka tåg genom gamla östeuropa så mycket det bara är möjligt men undvik Slovakien om du vill fortsatt vara vid liv.
En tripp genom öst- och Centraleuropa kommer jag definitivt att göra i framtiden, men för att få till bra rutter krävs det flyg till startdestinationen och sen hem så det får vänta lite. Apropå öst såg jag att man kan åka hela vägen från Moskva till Paris utan byten med ryska statliga järnvägen. Det skulle vara en drömresa!
__________________
Senast redigerad av Guld-Jussi 2018-01-21 kl. 22:58.
Citera
2018-01-22, 00:54
  #6
Medlem
WLHSs avatar
@Guld-Jussi jag är själv inne på att göra längre tågresor ut i Europa. Ett alternativ till Hamburg är att ta Snälltåget från Malmö ner till Berlin. Då får du även färdas med ''tågfärjan'' mellan Trelleborg och Sassnitz. Sen är det bara att välja färdväg från Berlin. Sträckan mellan Berlin och Prag är riktigt trevlig med fin utsikt.
Citera
2018-02-14, 17:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Avundas dig. Jag skulle passa på att åka tåg genom gamla östeuropa så mycket det bara är möjligt men undvik Slovakien om du vill fortsatt vara vid liv.
Berätta mer.
Är det Slovakien generellt, via tåg eller specifika platser som Bratislava som är farliga?
Citera
2018-02-14, 18:00
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Berätta mer.
Är det Slovakien generellt, via tåg eller specifika platser som Bratislava som är farliga?

Skämt efter ryktet Slovakien fått av filmvärlden (filmvärlden speciellt den amerikanska älskar att göra Europa och speciellt östeuropa och i synnerhet Slovakien till en extremt farlig plats).
https://aglobewelltravelled.com/2014...ts-reputation/

0.88 murder rate (efter t.ex Island). Sanning med modifikation med andra ord. Men som krönikan på aglobewelltravelled säger handlar det väl mest om att vara normalt försiktig som i vilken annan stad som helst där man är främmande på besök.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ate#By_country
Citera
2018-02-26, 16:44
  #9
Medlem
submariners avatar
Hej,

Skippa tåget från Sthlm och ta ett flyg initialt...

Berlin till Prag är vackert, du kan även ta dig från Wien via Bratislava till Budapest. Inte alltid fantastiska tåg, men vackra omgivningar och prisvärda länder

Milano till Rom över Venedig och Florens funkar oxå.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2909867

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback