Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-01-21, 10:09
  #25
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duellist
Blyförgiftning syftar nog mer till att du har en blykula som gått igenom kroppen.
Smälta bly kan man göra ute annars.
Eller är det någon som (sjuknat)dött av att hantera luftgevärsskott?

Jag tycker du skall gå till företagshälsovården och säga till dem att du jobbar med bly, då dras det igång en utredning ang blyförgiftning ganska omgående. Så att det är inte bara en skjutskada som orsakar "blyförgiftning", även om man kan tro det nuförtiden.
Citera
2018-01-24, 14:53
  #26
Medlem
Arbetar inte med bly, bara som hobby.
Bly i fast form är rätt ofarligt så länge det inte äts, och man tvättar händerna efter man skjutit 100 skott med luftgevär, istället för att äta en smörgås, så blystoftet kommer på.
Dessutom smälter man inte bly så ofta.
Ett annat sätt är ju att doppa det nya (eller gamla) blyföremålet i hett smält vax.
Som då ger en yta som inte avger blyoxid på fingrarna.
Så gör man med blykulor till större vapen, men av den anledningen att gevärspipan inte ska bli blyad.
Dessutom oxiderar inte blyet då vid långtidsförvaring, och är alltid blankt som nypolerat krom.
__________________
Senast redigerad av Duellist 2018-01-24 kl. 14:55.
Citera
2018-02-16, 22:58
  #27
Medlem
Trollmynt är gjorda av bly.
Någon som blir med på att skapa en ny blyvaluta?
Citera
2018-05-27, 11:58
  #28
Medlem
Har du provat göra blyplåt utav din tacka ?
Skulle behöva lite plåt till ett projekt jag har
Citera
2020-01-05, 20:23
  #29
Medlem
väcker liv i denna tråd,
jag har några blytackor som jag vill göra mig av med.
skrothadlaren betalar 6kr/kg men känns som billigt?
dom är stämplade i botten med 938 och 2 fyrkanter, om det har nån påverkan på värdet vet jag inte.
idéer var jag kan sälja dessa och vad jag kan begära för dem?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback