Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-20, 13:20
  #1
Medlem
Får jag fråga vad folk tycker att nedan dator vore värd vid försäljning på tex blocket?:

Imac 27" (mid 2011)
3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7
2 TB Hårddisk
8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB
AMD Radeon HD 6970M 2 GB GDDR5
CD / DVD läsare / brännare

Ingår även:
Magic Keyboard
Magic Mouse 1
Magic Trackpad 1

Tack på förhand!
Citera
2018-01-20, 13:30
  #2
Medlem
Pennansades avatar
Dessvärre närmaste värdelös. Hade inte gett mer än 2k för den.

Men det är om man kollar enbart på hårdvaran. Finns väl alltid någon apple fanboi som känner sig manad att betala överpris.
Citera
2018-01-20, 13:44
  #3
Medlem
Kolla vad mtorget.se ger för den.

Helt OK dator som även fungerar som statuspryl.

5000kr kan du få utan problem.
Citera
2018-01-20, 21:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baconbtr
Får jag fråga vad folk tycker att nedan dator vore värd vid försäljning på tex blocket?:

Imac 27" (mid 2011)
3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7
2 TB Hårddisk
8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB
AMD Radeon HD 6970M 2 GB GDDR5
CD / DVD läsare / brännare

Ingår även:
Magic Keyboard
Magic Mouse 1
Magic Trackpad 1

Tack på förhand!
Hittade två avslutade auktioner på Tradera. Båda landade på 5800 kronor, november-december i fjol.
Citat:
Ursprungligen postat av Pennansade
Dessvärre närmaste värdelös. Hade inte gett mer än 2k för den.

Men det är om man kollar enbart på hårdvaran. Finns väl alltid någon apple fanboi som känner sig manad att betala överpris.
Helt irrelevant vad någon inte vill ge för något denne inte vill ha.
Citera
2018-01-20, 23:09
  #5
Medlem
Pennansades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Hittade två avslutade auktioner på Tradera. Båda landade på 5800 kronor, november-december i fjol.
Helt irrelevant vad någon inte vill ge för något denne inte vill ha.

Vad svamlar du om? Jag sade ungefär värdet på hårdvaran men att applefanbois kan tänka sig betala överpris, vad är ditt problem?
Citera
2018-01-21, 00:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pennansade
Vad svamlar du om? Jag sade ungefär värdet på hårdvaran men att applefanbois kan tänka sig betala överpris, vad är ditt problem?

Du har verkligen noll koll på vad en sån här dator är värd! Det är fortfarande en ytterst kompetent maskin med ett benchmark på lika mycket som en ny Imac (i5) vilken iof har en retinaskärm mm men kostar 20995:- Sitter och jobbar i min musikstudio på en Imac just snäppet kraftigare än denna och kör Pro Tools 12 med proffsproduktioner med rejält med plugins på kanalerna igång utan problem.

Då det lades ut en annons ute på blocket idag med just denna spec idag för 6900:- så har personen i fråga inte lyssnat på dig i alla fall! Är billigast på blocket med den specen just nu.

När jag själv skulle köpa en ny Mac för några år sedan övervägde jag att köpa en begagnad men då jag som företagare inte kan lyfta momsen så var prisskillnaden för liten mot nya på dem jag hittade för att jag skulle kunna tycka det var lönt. Andrahandsvärdet har alltid varit högt på Mac. För högt kan tyckas men tillgång och efterfrågan styr!
Citera
2018-01-21, 00:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M101
Du har verkligen noll koll på vad en sån här dator är värd! Det är fortfarande en ytterst kompetent maskin med ett benchmark på lika mycket som en ny Imac (i5) vilken iof har en retinaskärm mm men kostar 20995:- Sitter och jobbar i min musikstudio på en Imac just snäppet kraftigare än denna och kör Pro Tools 12 med proffsproduktioner med rejält med plugins på kanalerna igång utan problem.

Då det lades ut en annons ute på blocket idag med just denna spec idag för 6900:- så har personen i fråga inte lyssnat på dig i alla fall! Är billigast på blocket med den specen just nu.

När jag själv skulle köpa en ny Mac för några år sedan övervägde jag att köpa en begagnad men då jag som företagare inte kan lyfta momsen så var prisskillnaden för liten mot nya på dem jag hittade för att jag skulle kunna tycka det var lönt. Andrahandsvärdet har alltid varit högt på Mac. För högt kan tyckas men tillgång och efterfrågan styr!

Håller med dig.Men det vart en kraftig förbättring 2012 på Macarna

Denna modell har 10400 i Geekbench
Dagens I5 har 14800 ca i Geekbench och I7 har ca 18900
Men det är fortfarande en potentiell maskin som du sa 👍Synd han inte hade SSD i den

Det är ganska eller det är stora skillnader på dom
Som jag sa det kom en rejäl förbättring 2011/2012

Sitter själv med en 2010 och en 2017
Citera
2018-01-21, 01:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pennansade
Vad svamlar du om? Jag sade ungefär värdet på hårdvaran men att applefanbois kan tänka sig betala överpris, vad är ditt problem?
Hårdvaran är värd runt 5000 kronor eftersom det är vad folk är beredda att betala för denna Mac. Vad du tycker om denna marknadsekonomiska realitet är komplett ointressant. Det är bara barnsligt att ta tillfället i akt att visa sin avsky för Apples produkter.
En sak till: Tillåt mig att tvivla att du hade sålt den för 2000 kronor, om du hade ägt den, om du hade blivit bjuden 5000 kronor för den. Pengar luktar inte, eller hur?
Hycklare.
Citera
2018-01-21, 21:56
  #9
Medlem
Oj här har det hänt grejer.

Det var jag som lade upp den för 6900 kr häromdagen och den såldes även för det priset.
Var väl lite intresse (4-5 som hörde av sig under 2 dagar) men jag sålde den till första som hörde sig, bjöds först 6500 men sen gick hen med på 6900 kr.

Hade kanske kunnat klämma ut några slantar till men känns inte helt off. Köptes för dryga 20k början av 2012 så den är ju ändå 6 år gammal, saknar SSD samt bara 8gb ram. Den vart pigg när den återställdes dock!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback