Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-21, 17:00
  #1
Medlem
pjtrs avatar
En gång i tiden var Sahara en stor skog, det är det ju inte längre och istället breder sig en allt större öken ut sig. Länge har jag lekt med tanken om att vända utvecklingen och istället odla upp öknen.

Problemet är ju ganska uppenbart - Vatten.

I Egypten håller man på med ett projekt att skapa en ytterligare flod genom att flytta vatten från Nilen till en annan kanal, här finns dock risken att det här drabbar nilen med ytterligare öken till följd.

Min idee är istället att ta vatten från havet och med jättelika avsaltninganläggningar skapa helt nya floder. Det här kräver ju gigantiskt med energi, men sol finns ju gott om vid ekvatorn. Därför blir växthus antagligen ett måste för att minimera avdustningen i det inlednade odlingarna.

Självklart kommer ett sånt här projekt ta väldigt lång tid och mycket resurer men tror ni att det skulle kunna lyckas? Och vad skulle man isådanfall vinna på det?
Citera
2006-01-21, 17:44
  #2
Medlem
Gustavbes avatar
Kanske lättare isåfall att dra sjukt långa pipelines från viktoriasjön m.m.
När man väl har fått öknen att blomma kommer klimatet att ändras så att det börjar regna där igen.
Citera
2006-01-21, 17:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
Och vad skulle man isådanfall vinna på det?


Skog bland annat. Virke till diverse alltså. Turism också kanske.
Citera
2006-01-21, 18:17
  #4
Medlem
bunshins avatar
Den har ju potential med sina ~9 miljoner km²

Jag brukar fundera på vad som ligger under all sand
Citera
2006-01-21, 19:43
  #5
Medlem
P3tters avatar
Bara du låter paris-dakar-sträckan vara orörd så
Citera
2006-01-21, 20:25
  #6
Medlem
Att odla upp hela öknen på en gång är nog inte praktiskt genomförbart men det pågår en del projekt för att ta tillbaks delar av den. Den huvudsakliga metoden tror jag är att plantera träd. Jorden binds upp i rötterna och samlas däromkring, dessutom fungerar dom som vindskydd så inte all jord i närheten blåser bort. Nobels fredspris gick till en kvinna som arbetat med det, det tog inte länge sen innan hon blev idiotförklarat när hon började prata om att AIDS var genetiskt konstruerad av vita vetenskapsmän för att avfolka Afrika.
Citera
2006-01-21, 20:35
  #7
Medlem
Jomazis avatar
Att det är öken beror på att det ligger mellan de tropiska och subtropiska zonerna, sådana ställen är torra runt hela jordklotet och på båda sidor, det har ett fint namn.
Det har en gång varit en savann med ett fåtal floder, ingen skog i "modern" tid. Att det öht nånsin varit vått nog kan ha berott på att det var istid med kallare klimatförhållanden (kanske minskad ökenzon?) som följd.

Avsaltning i större skala för jordbruk hade blivit rejält dyrt, särskilt med tanke på att det faktiskt finns både vatten och fattigare bönder på andra ställen. Det finns metoder som minskar vattenanvändningen (droppbevattning o.d), som man isåfall skulel anv i kombination med avsaltning, men det skulle ändå blir dyrt.
Citera
2006-01-21, 21:32
  #8
Medlem
Inlines avatar
Jag flög över Egypten i klart väder och då såg man tydligt var det hade funnits rinnande vatten förut (de årliga översvämningarna av Nilen troligtvis). Om dessa områden tidigare hade växtlighet så var nog Assuandammen en av de största mänskligt skapade ekologiska katastroferna någonsin, för det var enorma ytor det rörde sig om. Ytor som nu låg snustorra och döda.

För övrigt gillar jag trådskaparens idé. Jag lekte själv med något liknande fast på mindre skala, dvs använda solenergi och avsaltningsanläggningar för att få öknen att blomma. Min fantasi sträckte sig dock till områdena närmast havet, inte att få hela Mali grönt . De som har varit runt Röda havet vet vad jag talar om. Öknen går rätt ned i havet utan en millimeter av grönska på stranden. Plantera lite tåliga träd för skugga under sommarmånaderna och låt vattnet flöda!!

Till den som kom med idén att ta av Victoriasjön för att vattna öknen föreslår jag en studieresa till Aralsjön för att lära vad som kan ske när man slösar med vatten i varma områden (även om det i Aralsjön rör sig om tappning av tillflödena).
Citera
2006-01-22, 19:08
  #9
Medlem
Arseniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
Och vad skulle man isådanfall vinna på det?

Typ.. möjligheten att odla ätbara växter?
Det pågår visst något projekt inom det där..
http://www.eden-foundation.org/svenska/

har dock inte läst igenom det själv.
Citera
2006-01-22, 20:35
  #10
Medlem
Farbror Buskes avatar
Jag tycker att man ska göra om Sahara till ett enda stort solkraftverk :smart:
Citera
2008-07-13, 19:46
  #11
Medlem
Nadss avatar
Jag tror att det hade varit ett enormt givande projekt inför framtiden att odla upp sahara. Ett krav för tex bosättningar på andra planeter i framtiden.

Det krävs ju uppenbarligen vatten. Att bygga en avsaltningsanläggning vet jag inget om men det är ju fullt genomförbart. Och tekniken borde vara enkel. Omvänd osmos används och det hela skulle fungera med lite pumpar tror jag. Saltbruken i indien var ju igentligen bara grunda bassänger som man lät avdunsta.

Sedan att skaffa eller skapa en gröda som ger någon sorts skörd med ytterst lite vatten är redan på gång inom gmo forskningen. Sägs kunna rädda miljontals liv men stoppas av miljöorganisationer.
Citera
2008-07-13, 20:08
  #12
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
En gång i tiden var Sahara en stor skog, det är det ju inte längre och istället breder sig en allt större öken ut sig. Länge har jag lekt med tanken om att vända utvecklingen och istället odla upp öknen.

Problemet är ju ganska uppenbart - Vatten.

I Egypten håller man på med ett projekt att skapa en ytterligare flod genom att flytta vatten från Nilen till en annan kanal, här finns dock risken att det här drabbar nilen med ytterligare öken till följd.

Min idee är istället att ta vatten från havet och med jättelika avsaltninganläggningar skapa helt nya floder. Det här kräver ju gigantiskt med energi, men sol finns ju gott om vid ekvatorn. Därför blir växthus antagligen ett måste för att minimera avdustningen i det inlednade odlingarna.

Självklart kommer ett sånt här projekt ta väldigt lång tid och mycket resurer men tror ni att det skulle kunna lyckas? Och vad skulle man isådanfall vinna på det?

Väldigt svårt att odla i öknen. Egypten och liknande länder har ju varit stora jordbrukslandskap för länge länge sedan. Men av många anledningar så har dom degraderat marken.

För det första så är öken väldigt näringsfattig. Vatten är en enorm bristvara. I delar av arabiska halvön så hämtar man vatten idag på över 1000 meters djup. Det handlar om borrning typ olja alltså.

Sedan är befolkningsökningen snabb, en anledning till varför det inte går.

Just av den anledningen har dom många gånger genom historien byggt "nya" flodsystem och dammar. Med snabb avdunstning som följd.

Så för att svara kort. Så ser det mörkt ut...

Ett tillägg: öken har ju tendens att skapa öken, då själva öknen i sig skapar torrare klimat.
__________________
Senast redigerad av shogun-r 2008-07-13 kl. 20:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback