Hej behöver verkligen lite tips utifrån.
Kort info:
Blev av med mitt första jobb pga arbetsbrist. La mina sparpengar på körkort. Sen började jag studera på YH under sommaren tog jag jobb på ett företag som utlova lön på 27k. Efter 2 månader hade dom krånglat och krånglat dom ville inte lämna ut intyget eller lön som dom sa att det kommer så till slut sa jag upp mig. Detta företag har ett par hundra K i omsättning 0 anställda inga löner utbetalda. Jag gjorde allt för öerleva så börja ta lån för att överleva sen med csn tog jag ytterligare lån. Så började en enormt ond cirkel. Sen gick jag på soc ett tag och efter detta innan jag sa nu räcker det och tog ett deltidsjobb på en restaurang.
Så under hela tiden har jag aldrig haft några ekonomiska förutsättningar till att ens betala tillbaka mina lån eller leva ett värdigt liv inte köpt kläder skor på år ibland inte ens haft råd med mat nästan.. Skämdes för mycket för att berätta detta för någon innan det spåra ur helt.
Släppte till slut allt till KFM men bara en liten del skickade det dit resten tog ut enorma räntor och massa avgifter för lånen och ville inte skicka vidare det.
------Nu till det jag bhöver hjälp med
Har äntlgen fått ett frantidsäkert jobb med ca 25K i ingångslön.
+19K efter skatt.
-10k räkningar med boende inräknat.
-2k mat
-1K Bensin
Så är det 6K kvar.
Har även en bil jag ska skatta och besiktiga så jag kan ta mig till jobbet. Så denna månad försvinner all ekonomi.
Mina lån ser ut som så:
30k hos kfm
70k utanför kfm
120K csn
Har ingen löneutmätning idag.
Jag tänkte börja hård-spara pengar och börja med kfm skulden på 30k sen fortsätta spara och beta av vaje skuld i engångabelopp som kommer med en inbetalningslapp från kfm.
Är detta korkat borde jag göra detta på annat sätt.
Drar kfm kommer ju alla få en liten del så går det bara till att betala ränta.
Vill bara äntligen kunna få kämpa göra rätt för mig och börja mitt liv på riktgt igen.
tack käre flashback