Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-20, 12:33
  #1
Medlem
Hej behöver ha feedback och lite råd.

Det är en budget build för gaming på 1080p. Priset ska alltså ligga på runt 10-12k (helst så billigt som möjligt). Vill ha alla kommentarer möjliga slängda på mig.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11269797/

Jag är först osäker på om jag ska köra den SSD som jag har valt, den har bara dubbla läshastigheten till den mekaniska hårddisken jag också valde. Är det värt att ta t. ex. https://www.inet.se/produkt/4300301/...-960-evo-250gb istället?

Sedan har jag valt en power supply på 600W, är det för mycket? Enligt cooler masters kalkyl så behöver jag "recommended" 383W. Jag skulle kunna köra en 500W eller är det säkert att landa på min 600W?

Allt är inte 100% bestämt, har inte riktigt kollat på chassit ännu, eller exakt vilken 1060 GTX jag ska ta men detta är ungefär hur det kommer att se ut.

Kommer inte överklocka
__________________
Senast redigerad av Sipofa 2018-01-20 kl. 12:40.
Citera
2018-01-20, 12:38
  #2
Medlem
För gaming skulle jag rekommendera en i5-8400 plus tillhörande Z370 moderkort i stället. Rekommenderar också att byta ut RAM-minnena du valt till Corsair 3000MHz CL15 DDR4.
Citera
2018-01-20, 12:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
För gaming skulle jag rekommendera en i5-8400 plus tillhörande Z370 moderkort i stället.
Jag ska bolla lite med dig här. Ryzen 5 har ju bättre specs än i5-8400, jag vet att ibland så drar detta inte gränsen för vilket kort som faktiskt är bäst men det är ganska stor skillnad på dessa skulle jag säga, just när man kollar på gaming.

Är det inte så att antalet kärnor spelar mindre roll och att GHz spelar större roll? Så även om de båda är väldigt "kraftfulla" så håller sig Ryzen bättre i gaming i och med att den ligger på 3.2GHz motsvarande 2.8GHz?

Notera att detta är frågor och inte påståenden.

Just för att moderkorten drog iväg så mycket på Z370 så valde jag AMD buildet.
Citera
2018-01-20, 13:43
  #4
Medlem
Man kan inte jämföra prestandan på processorer från Intel och AMD genom att titta på deras specifikationer. Det är bara real life tester som visar vilken som är bäst och när det gäller gaming så är det Intel.
Citera
2018-01-21, 11:06
  #5
Medlem
Inga andra kommentarer? Ser det ut som ett bra build eller ett dåligt build? Tacksam återigen för fantomsmurfens synpunkt, funderar över det just nu.
Citera
2018-01-21, 11:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Inga andra kommentarer? Ser det ut som ett bra build eller ett dåligt build? Tacksam återigen för fantomsmurfens synpunkt, funderar över det just nu.

Nästa Ryzen, Pinnacle Ridge, kommer ju ganska snart, tror slutet på feb, eller början på mars, så om det inte är akut för dig så tycker jag att du skall vänta på den.

Även om du väljer Intel så kan ju konkurrenskraft produkt från AMD tvinga Intel till att sänka sina priser något.

Sen verkar det ju inte långt kvar tills 1100-serien kommer, doc så lär dom väl inte börja med mellanklassen tyvärr så det får väl bli ett 1060 iaf vilket är surt då det är en förhållandevis "gammal" artitektur trots att det är den senaste i princip.

Men om möjligt så hade jag bara köpt ett begagnat grafikkort som du använder i sex månader, sedan säljer och köper ett Volta-kort när det kommer till mellanklassen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback