Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-20, 10:23
  #1
Medlem
Jag äter dåligt och får säkert inte i mig allt som behövs. Väger för lite och går ner i vikt. Mår inte bra psykiskt och har inen aptit. De mesta kalorier får jag nog från öl som är det enda jag är sugen på . Känns som att jag mår ännu sämre och är trött av att inte äta.
vad kan man försöka med för att orka äta mer riktig mat? Tips?
Citera
2018-01-20, 11:31
  #2
Medlem
djurInaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenozoikum
Jag äter dåligt och får säkert inte i mig allt som behövs. Väger för lite och går ner i vikt. Mår inte bra psykiskt och har inen aptit. De mesta kalorier får jag nog från öl som är det enda jag är sugen på . Känns som att jag mår ännu sämre och är trött av att inte äta.
vad kan man försöka med för att orka äta mer riktig mat? Tips?

Lider av samma problem men fick en något större aptit då jag började styrketräna.
Citera
2018-01-20, 11:32
  #3
Medlem
note-its avatar
Ät mindre portioner men oftare. Öka sedan storlek suggsesivt.
Öl kan ofta ta bort aptit och sug efter mat. Minska intaget av öl genom att inte ha det hemma utom vid vissa tider. Bestäm en dag i veckan då det är OK att dricka.
Ja, det gäller att ha självdiciplin men, det har man som vuxen.
Se så, sluta lipa och skärp till dig nu.
Citera
2018-01-20, 11:38
  #4
Medlem
Briasccas avatar
Gör två saker. Din dåliga aptit beror på ditt psykiska tillstånd, som om du jobbar med att åtgärda det kommer din aptit. Det andra är att äta sådan du verkligen gill. Öl är bra energimässigt men förstås alltför ensidigt. Ät de grönsaker du gillar, frukt som du tycker är bra och kött, fisk och fågel som gillar. Komplettera med någon multivitamin.

Om du har någon matdiet som utesluter dessa livsmedel så upphör med dieten tills du mår psykiskt helt bra, för vissa dieter ger näringsbristsjukdomar som i sin tur triggar psykisk ohälsa. Bland finns ett förmodat samband mellan veganism och psykoser. Så jag skulle tro att nyckeln till din aptitlöshet sitter i ditt psykiska hälsotillstånd, men det kan vara bra att göra en fysiologisk undersökning också.
Citera
2018-01-20, 14:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djurInatur
Lider av samma problem men fick en något större aptit då jag började styrketräna.

Det ligger det säkert något i. Jag brukar må bättre av att träna men jag har inte fixat det plus att jag inte har råd med gym. Men ska försöka köra nåt övningar hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Ät mindre portioner men oftare. Öka sedan storlek suggsesivt.
Öl kan ofta ta bort aptit och sug efter mat. Minska intaget av öl genom att inte ha det hemma utom vid vissa tider. Bestäm en dag i veckan då det är OK att dricka.
Ja, det gäller att ha självdiciplin men, det har man som vuxen.
Se så, sluta lipa och skärp till dig nu.

Du har rätt i att jag är en lipsill och behöver skärpa till mig. Svårt som fan bara. Tack för tipsen!
Citera
2018-01-21, 00:30
  #6
Medlem
Jag hade samma problem förr, vad som funkade för mig var att köpa en riktigt bra blender och göra supersmoothies. Som bas har jag alltid 3 bananer och 3 nävar frysta bär. Det tar över smaken på allt annat man slänger i så att allting smakar okej.
Förutom basen brukar jag slänga i några deciliter havre, ibland sojabönor om jag behöver extra protein. Morötter, broccoli, spenat, chiafrön. Allt som är nyttigt som jag behöver få i mig. Har du bara en bra blender (man får vad man betalar för) så pulveriserar den allt.
Perfekt om man är lat också, går jättefort att göra och diska räcker att skölja ur typ.
Citera
2018-01-22, 10:48
  #7
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chefgusteau
Jag hade samma problem förr, vad som funkade för mig var att köpa en riktigt bra blender och göra supersmoothies. Som bas har jag alltid 3 bananer och 3 nävar frysta bär. Det tar över smaken på allt annat man slänger i så att allting smakar okej.
Förutom basen brukar jag slänga i några deciliter havre, ibland sojabönor om jag behöver extra protein. Morötter, broccoli, spenat, chiafrön. Allt som är nyttigt som jag behöver få i mig. Har du bara en bra blender (man får vad man betalar för) så pulveriserar den allt.
Perfekt om man är lat också, går jättefort att göra och diska räcker att skölja ur typ.

Det är heller inte så dumt att blanda i ett rått ägg eller två i sin banan- och bärsmoothie. Och varför inte en skvätt grädde? Däremot skulle jag nog tillråda ordentlig diskning av behållaren. Det blir alltid en liten springa där det samlas gunk mellan glaset (eller plasten, om man har en billigare modell) och gummipackningen, hur hårt man än skruvar åt ringen som håller ihop delarna.
Citera
2018-01-23, 09:49
  #8
Medlem
Det där med smoothies var ett bra tips. De känns lättare att få i sig. Men jag måste köpa en blender eller något då och är lite pank för nävarande.
Har börjat äta kokta ägg till frukost ofta ,det funkar bra.
Citera
2018-01-23, 10:07
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Råa ägg är dock inget att rekommendera, bättre med kokta i det avseendet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback