Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-01-28, 17:11
  #73
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Och du är en mekaniker hör jag eller vill påstå det.
Du kanske skulle kolla upp vad du svarar på! Min snöslunga som skar var en maskin med en tvåtaktsmotor.
Den skall enligt instruktionerna ha 2,5% oljeblandad bensin vilket den fått via 2% färdigblandad Aspen som sedan fått ytterligare 0,5% olja tillsatt som var blandningsbar enligt kontakt med en produktansvarig på Aspen som berättade vad för typ av olja jag skulle köpa.
End of story.
__________________
Senast redigerad av pantywanker 2018-01-28 kl. 17:19.
Citera
2018-01-28, 23:26
  #74
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Punkt 1: kedjan snurrar oerhört trögt, vilket ger ett ökat motstånd, vilket ger ökad belastning på motorn, vilket innebär förhöjd temperatur och högre varvtal, vilket sliter på motorn.

Punkt 2: Minskad luftinförsel genom ett igensatt filter gör att motorn i praktiken "går på choke" hela tiden. För mycket bränsle kontra luft ger återigen för hög temperatur, och då är det kört för en luftkyld pjäs so motorsågen.

Punkt 3: Ja, de flesta motorsågar är tillverkade för att arbeta i temperaturspannet -20 till +20 C då deras luftburna kylsystem är tämligen enkelt. Allt övrigt kan ge motorskador på olika sätt.

Har jag varit tydlig nog?
Punkt 2
Mer bensin går varken 4 eller varmt på det problemet blir när det får för lite
__________________
Senast redigerad av hippili 2018-01-28 kl. 23:29.
Citera
2018-01-28, 23:44
  #75
Medlem
dacks avatar
[quote=pantywanker|63058849]Du kanske skulle kolla upp vad du svarar på! Min snöslunga som skar var en maskin med en tvåtaktsmotor.
Den skall enligt instruktionerna ha 2,5% oljeblandad bensin vilket den fått via 2% färdigblandad Aspen som sedan fått ytterligare 0,5% olja tillsatt som var blandningsbar enligt kontakt med en produktansvarig på Aspen som berättade vad för typ
Fel tråd.
__________________
Senast redigerad av dack 2018-01-29 kl. 00:35.
Citera
2018-01-29, 13:20
  #76
Medlem
Köp en riktigt snöslunga istället så blir det lite lättare till nästa år...
http://www.honda.se/snowthrowers/ran...html#hsm1590ie
Citera
2018-04-01, 15:56
  #77
Medlem
pantywankers avatar
Så här går det med dessa billiga grejer. >Denna remskiva driver axeln till själva rotorn som fångar upp snön och kastar den.
http://fs1.directupload.net/images/180401/5nr2x9ou.jpg

Fick en ny från Jula så maskinen är nu lagad.
Citera
2023-02-27, 01:40
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Jävla skräp! Använd tre gånger och en total drifttid på max 2 timmar. Nu i morse när jag skulle starta maskinen så var det plötsligt tvärstopp efter att den först startat och gått fett på full choke i typ 5 sekunder. Motorn går inte runt så gissar på skuren motor eller liknande. Skall köpa en till likadan eftersom det är garanti 1 år så har jag ett lik att plocka delar från. Denna var helt ny men fick ej kvitto då jag köpte den på second hand i somras.

https://www.jula.se/catalog/tradgard...slunga-721229/

De med fyrtaktsmotor levereras UTAN OLJA i motorn. Fölkjer man instruktionsboken (som i övrigt är rätt kass) så framgår det tydligt att olja skall fyllas på innan användning.

Är det tvåtakt så skall det vara samma bränsle som motorsåg, med oljeblandning.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback