Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-20, 05:22
  #1
Medlem
Detta är alltså inte ADD/ADHD men är på många håll likt ADD.

Jag fick diagnosen "uppmärksamhetsstörning och aktivitet störning (UNS)"

Kan ni dela med er om vad ni vet hjälper till problemen som kan tillkomma med dessa "störningar", själv har jag problem med vilja och mål... i princip förlorat mig själv helt.

Vill komma på fötter men det tidigare försök har lett till stress och att man ger upp efter någon vecka.
Då jag har troligtvis mer problem än just dessa störningar så kan man ju inte svara på ifall man vet att något kommer hjälpa eller inte men vill höra vad era verktyg har varit för att komma i bukt med era problem.


Tack på förhand!
Citera
2018-01-20, 13:55
  #2
Medlem
Trevlig.helgs avatar
Hej!

"UNS" står för "utan närmare specifikation", och den typen av diagnos säger i regel ganska lite om hur man bäst kan bära sig åt för att må bättre. Om det finns någon annan här på forumet som har samma diagnos så är det ändå väldigt sannolikt att era problem skiljer sig mycket åt. Min gissning är att det heller i princip inte finns någon forskning på just denna UNS-diagnos. Men jag tror inte att du behöver oroa dig över detta. Det viktigaste är inte alltid precis vilken diagnos man har. Det är bara så att sjukvården är uppbyggd på ett sådant sätt att man får sådana här diagnoser ibland. Just nu verkar det inte finnas någon diagnos som passar bättre för att beskriva ditt mående än just denna. Gissningsvis har du vissa besvär som ändå ligger nära ADHD-begreppet och då kan man gissa att det som brukar fungera vid ADHD eller ADD till viss del kan hjälpa dig framåt. Du får testa dig fram i den mån du vill och tycker att det verkar rimligt.
__________________
Senast redigerad av Trevlig.helg 2018-01-20 kl. 13:59.
Citera
2018-01-21, 04:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevlig.helg
Hej!

"UNS" står för "utan närmare specifikation", och den typen av diagnos säger i regel ganska lite om hur man bäst kan bära sig åt för att må bättre. Om det finns någon annan här på forumet som har samma diagnos så är det ändå väldigt sannolikt att era problem skiljer sig mycket åt. Min gissning är att det heller i princip inte finns någon forskning på just denna UNS-diagnos. Men jag tror inte att du behöver oroa dig över detta. Det viktigaste är inte alltid precis vilken diagnos man har. Det är bara så att sjukvården är uppbyggd på ett sådant sätt att man får sådana här diagnoser ibland. Just nu verkar det inte finnas någon diagnos som passar bättre för att beskriva ditt mående än just denna. Gissningsvis har du vissa besvär som ändå ligger nära ADHD-begreppet och då kan man gissa att det som brukar fungera vid ADHD eller ADD till viss del kan hjälpa dig framåt. Du får testa dig fram i den mån du vill och tycker att det verkar rimligt.

Precis så som du säger så skiljer problemen troligtvis åt, det är därför jag frågar efter vad ni använder för verktyg som hjälper er att klara av era uppgifter och er dagliga rutin.
Att föreslå vad som kan hjälpa kan komma till nytta, jag har problem som det kanske är rätt tydligt att komma igång med saker och ting och har liksom ingen drivkraft. Depression sedan tidigare spelar nog en stor roll i hur mitt läge ser ut idag. Har ingen motivation och därav slutar min energi när jag väl börjat på något... Psykiatrin hjälper inte så mycket då personerna jag träffat har slutat efter ca 1 månad och så säger dom att man kommer få en ny kontakt men så hör de inte av sig.

Jag vill känna livslust igen men vet inte hur jag ska orka att ha energi till saker som inte lyfter mitt intresse eller motivation på något sätt.

Fått tipset om att se det som ett långt mål och att med tiden så kommer det lyfta allting men jag som person har svårt att se saker och ting på långt håll dvs om man pratar om framtiden. Att känna att man gör något som inte alls har något värde varken för mig eller någon annan gör att det inte går även om det teoretiskt sätt ska fylla mening med längden.

Att hålla ut med jobb/praktik/plugg så behöver jag något som kan hålla min energi uppe och något som kan påminna mig om att det kommer ge mig positivitet eller dylikt men hur..

;(
__________________
Senast redigerad av Paradoxumb 2018-01-21 kl. 05:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback